بیمارستان کسری: مهسا امینی «بدون علائم حیاتی و پس از مرگ مغزی» به بیمارستان منتقل شده بود

گزارش‌ها از سقز حاکی است که هزاران نیروی یگان ویژه و مامور امنیتی برای سرکوب معترضان به مرگ مهسا امینی به این شهر اعزام شده‌اند

هم‌زمان با خاکسپاری مهسا امینی در سقز و شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به مردم معترض در این مراسم، بیمارستان کسری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مهسا امینی چندین ساعت پس از بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد، در ساعت هشت و ۲۲ دقیقه شامگاه سه‌شنبه ۲۲ شهریور، «بدون علائم حیاتی و پس از مرگ مغزی» به این بیمارستان ارجاع داده شده بود.

تاکید بیمارستان کسری بر ارجاع پیکر مهسا امینی پس از «مرگ مغزی» به این بیمارستان در حالی است که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران روز پنجشنبه ۲۴ شهریور، در اطلاعیه‌ای ادعا کرد مهسا امینی پس از بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران منتقل شده بود که «ناگهان در جمع سایر افراد هدایت‌شده، به‌طور ناگهانی دچار عارضه قلبی شد».

در این بیانیه آمده است که پس از عملیات احیا، ضربان قلب مهسا امینی برگشت، اما پس از ۴۸ ساعت در روز جمعه او مجددا دچار ایست قلبی شد که با توجه به مرگ مغزی، تیم پزشکی موفق به احیا نشد و پیکر او بلافاصله به پزشکی قانونی تحویل داده شد.

بیمارستان کسری در بیانیه خود تاکید کرد که «به علت رعایت منشور جهانی حقوق بیماران»، کادر درمان حق انتشار هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد وضعیت مهسا امینی در زمان بستری را ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه این بیمارستان تاکید شده است که به جز خانواده درجه یک مهسا امینی که در جریان سیر درمان و وضعیت او قرار گرفته‌اند، اطلاعات بیشتر فقط به بستگان درجه یک و مراجع قضایی در صورت صدور مجوز ارائه می‌شود و هیچ اطلاعاتی در این مورد به هیچکس از جمله رسانه‌ها ارائه نخواهد شد.

از سوی دیگر، سازمان پزشکی قانونی وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای در مورد اقدام‌های انجام‌شده از طرف این سازمان برای «تشخیص علت مرگ مهسا امینی»، تاکید کرد که «پس از مشخص شدن نتیجه آزمایش‌های تخصصی انجام‌شده، گزارش خود از علت مرگ مهسا امینی» را به «مراجع قضایی» اعلام خواهد کرد.

در اطلاعیه پزشکی قانونی اشاره شده که بخشی از آزمایش‌ها و نمونه برداری‌ها در هنگام بستری مهسا امینی در بیمارستان کسری انجام شده است.

در این اطلاعیه آمده است که «اداره کل پزشکی قانونی استان تهران بلافاصله پس از دستور دادستان تهران جهت رسیدگی ویژه به این پرونده نسبت به اعزام همکاران مجرب خود و معاینه دقیق پیکر مهسا امینی در بیمارستان اقدام کرد»، اما در حین فرایند تشکیل کمیسیون تخصصی، «خبر درگذشت او واصل شد.»

سازمان پزشکی قانونی افزود: «بار دیگر در پی دستور مقام قضایی با تشکیل یک تیم مجرب از کادر متخصصان پزشکی قانونی، پس از انتقال پیکر مهسا امینی به سالن تشریح مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی استان تهران، نسبت به معاینه ظاهری و کالبدگشایی پیکر او اقدام شد.»

در ادامه اطلاعیه این سازمان آمده است: «در رسیدگی به این پرونده بررسی دقیق و کاملی در معاینه و کالبدگشایی صورت گرفت و تمامی معیارها و شاخص‌های تعیین علت فوت، معاینه ظاهری و اعضای داخلی بدن انجام و نمونه‌های لازم از بافت‌ها و اعضای داخلی بدن برداشته و به آزمایشگاه‌های تخصصی ارسال شد.»

سازمان پزشکی قانونی که خود از زیر مجموعه‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی است همچنین اعلام کرد که «به مجرد حصول نتایج آزمایشات ارسالی و با در نظر گرفتن نتایج معاینات و کالبدگشایی انجام‌شده، مندرجات پرونده بیمارستانی و سوابق پزشکی» مهسا امینی و «اخذ نظریه تخصصی رشته‌های مورد نظر در قالب کمیسیون پزشکی ویژه‌ای که به دستور دادستان تهران تشکیل شده» در مورد «تعیین علت مرگ» اقدام و نتیجه به مقام قضایی ارسال خواهد شد.

بیانیه بیمارستان کسری و سازمان پزشکی قانونی ساعاتی پس از خاکسپاری مهسا امینی در سقز منتشر شد.

نیروهای امنیتی در سقز به سمت عزاداران و معترضان به قتل مهسا امینی تیراندازی و عده‌ای را زخمی کردند.

سایت هه‌نگاو از زخمی شدن دست‌کم ۱۳ نفر در پی شلیک نیروهای امنیتی خبر داده و حال یکی از مجروحان را وخیم اعلام کرده است. در میان مجروحان دو نوجوان زیر ۱۸ سال و ۳ زن زخمی نیز دیده شده‌اند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و یگان‌های ویژه در حالی این اعتراض‌ها را به خشونت کشاندند که هزاران نفر از مردم معترض سقز پس از به خاکسپاری پیکر مهسا امینی، مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند و شعارهایی علیه علی خامنه‌ای سر دادند.

مردم معترض به کشته شدن مهسا امینی بارها شعار «مرگ بر دیکتاتور»، «ننگ ما ننگ ما رهبر الدنگ ما»، «زن، زندگی، آزادی»، «شهید نمی‌میرد» و «‌قتل به خاطر روسری، تا کی چنین خاک بر سری» را سر دادند.

گزارش‌ها از سقز حاکی است که هزاران نیروی یگان ویژه و مامور امنیتی برای سرکوب معترضان به مرگ مهسا امینی به این شهر اعزام شده‌اند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم، آن‌ها را مورد ضرب‌وشتم قرار داده‌اند و به سوی معترضان شلیک و گاز اشک‌آور پرتاب کرده‌اند.