سازمان همکاری‌ شانگهای: از یک دولت فراگیر و دموکراتیک در افغانستان حمایت می‌کنیم

شهباز شریف: صلح در افغانستان صلح در پاکستان و منطقه را تضمین خواهد بود

نشست سازمان همکاری شانگهای به میزبانی ازبکستان، روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۴ و ۲۵ شهریور، در شهر سمرقند برگزار شد. اعضای این سازمان در اعلامیه مشترکی که روز جمعه منتشر شد، ایجاد یک حکومت ملی فراگیر در افغانستان را امری مهم برای منطقه عنوان کردند.

در اعلامیه این سازمان آمده است: «سازمان همکاری شانگهای از افغانستانی مستقل، بی‌طرف، متحد، دموکراتیک، صلح‌آمیز و عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر حمایت می‌کند.»

کشورهای همسایه افغانستان در این نشست، نگرانی‌های خود از اوضاع امنیتی و اقتصادی در افغانستان را هم بیان کردند. شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، صلح در افغانستان را ضامن صلح در پاکستان و منطقه خواند و افزود: «این بار نادیده گرفتن افغانستان از سوی کشورهای منطقه و جهان، اشتباه بزرگی خواهد بود.»

نخست‌وزیر پاکستان از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواست علاوه بر کمک‌های اقتصادی و بازسازی، به رفع چالش‌های امنیتی در افغانستان نیز بیندیشند و برای مبارزه با گسترش تروریسم و افراط گرایی در افغانستان دست‌ به دست هم دهند.

در همین حال، امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، نیز از گسترش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و تروریسم در افغانستان را تهدیدی برای همه کشورهای عضو این سازمان دانست. رئیس‌جمهوری تاجیکستان همچنین به افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان پرداخت و گفت: «وقت آن رسیده است که سازمان همکاری شانگهای برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم در افغانستان یک سیستم جدید ایجاد کند.»

سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۰۱ ایجاد شد، هشت عضو اصلی شامل پاکستان، چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان دارد. افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان کشورهای ناظر این سازمان‌اند و برخی کشورها همچون ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، کامبوج، نپال و سریلانکا به عنوان همکاران این سازمان فعالیت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نشست سال ۲۰۲۲ سازمان همکاری شانگهای، محورهای مختلف مباحث اقتصادی، تغییرات اقلیمی و جنگ اوکراین به بحث گذاشته شد. روسای‌جمهور کشورهای همسایه افغانستان در لابلای صحبت‌هایشان، علاوه بر نگرانی‌های امنیتی و اوضاع اقتصادی، درباره افغانستان نیز گفت‌وگو کردند.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، با اشاره به چالش‌های اقتصادی در افغانستان، از اعضای این سازمان خواست تا برای ایجاد اقتصاد پایدار در افغانستان از آزادسازی منابع مالی این کشور حمایت کنند. پاکستان پیش از این نیز برای آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان در نشست‌های بین‌المللی لابی می‌کرد.

در همین حال، شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان، به اعضای اصلی این نشست پیشنهاد کرد برای کمک به بهبود اوضاع اقتصادی و جلوگیری از فاجعه گرسنگی در افغانستان، یک صندوق ویژه به منظور جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه به افغانستان در شهر ترمذ ازبکستان ایجاد شود. هنوز تصمیم نهایی سازمان در مورد ایجاد این صندوق اعلام نشده است.

شهر سمرقند ازبکستان تا پایان روز جمعه ۲۵ شهریور، میزبان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) بود. این رویداد اولین نشست رودرروی رهبران سازمان همکاری شانگهای پس از سال ۲۰۱۹ بود و به ریاست ازبکستان بر این سازمان پایان داد.

ریاست سازمان همکاری شانگهای برای سال ۲۰۲۳، به هند محول شد.

بیشتر از جهان