دستگیری سه متهم پرونده تعرض جنسی و قتل نوجوان زرین‌دشتی

تجمع اعتراضی مردم زرین‌دشت در پی کشف جسد نوجوانی که از تجاوز جنسی شکایت کرده بود

به‌دنبال پیدا شدن جسد امیرحسین خادمی، نوجوان زرین‌دشتی که از تجاوز جنسی شکایت کرده بود، مردم این شهر روز پنجشنبه ۲۴ شهریور، مقابل دادگستری تجمع اعتراضی برگزار کردند و مقام‌های قضائی استان فارس گفتند که تاکنون در ارتباط با این پرونده سه نفر بازداشت شده‌اند.

به گفته منابع آگاه و رسانه‌های محلی، این نوجوان اهل شهر حاجی‌آباد مرکز شهرستان زرین‌دشت بود و برای تامین هزینه زندگی خود و مادرش کار می‌کرد، اما چندی پیش در محل کارش، افرادی به او تجاوز کرده بودند.

امیرحسین پس از آنکه موضوع تجاوز را به مادر و خانواده خود اطلاع داد، علیه متجاوزان شکایت کرد اما به فاصله کوتاهی پس از این شکایت، مفقود شد و پس از آن جسدش در بیابان‌های شهر حاجی‌آباد پیدا شد.

بنابر این گزارش‌ها، افرادی که این نوجوان ۱۵ ساله را مورد تجاوز قرار داده بودند از اقدام تجاوزکارانه خود فیلم گرفته و امیرحسین را تهدید کرده بودند.

همچنین در جریان شکایت، دادگستری پرونده این نوجوان را برای انجام معاینه به پزشکی قانونی ارجاع داده بود، اما یک روز پس از مراجعه امیرحسین به پزشکی قانونی، این نوجوان مفقود شد و سپس جسد او در بیابان‌های اطراف شهر حاجی‌آباد کشف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی کشف جسد این نوجوان ۱۵ ساله، مردم زرین‌دشت روز پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، مقابل دادگستری این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند و به روند کند بررسی پرونده تجاوز به این نوجوان، عدم تامین جانی و قتل او اعتراض کردند و خواستار محاکمه متهمان این پرونده شدند.

در ویدیوهای منتشرشده، در حالی‌که مردم معترض با در دست داشتن چند عکس‌ امیرحسین خادمی مقابل دادگستری زرین‌دشت تجمع کرده‌اند، فرماندهان انتظامی زرین‌دشت در پاسخ به اعتراض‌های مردم می‌گویند: «خیالتان راحت باشد عوامل این قتل به اشد مجازات خواهند رسید.»

فرمانده انتظامی زرین‌دشت همچنین برای آرام کردن مردم معترض این شهر، افزود: «این نوجوان با خود من هم یک نسبت فامیلی دارد و به‌عنوان فرمانده انتظامی قول می‌دهم ما همه کوشش خود را برای رسیدگی به این پرونده انجام خواهیم داد.»

هم‌زمان، محمد امین انصاری، رئیس دادگستری زرین‌دشت، با تایید پیدا شدن جسد امیرحسین خادمی، آن را «مرگ مشکوک» خواند و گفت: «سه متهم شناسایی و با دستور مقام قضایی در بازداشت به سر می‌برند.»

رئیس دادگستری زرین‌دشت با تاکید بر اینکه «پرونده این جرم با توجه به فوت بزه‌دیده با حساسیت و نظارت ویژه قضایی دنبال می‌شود»، افزود: «رسیدگی به این پرونده در صلاحیت محاکم کیفری یک استان است که اقدامات قضایی جهت انجام تشریفات قضایی و ارسال پرونده به مرجع عالی قضایی انجام شده است.»

انصاری گفت که تشکیل این پرونده مطابق دستورالعمل پرونده‌های مهم به دبیرخانه مرکز استان فارس اعلام شده است و پرونده با نظارت مدیریت ارشد قضایی این استان در حال سیر مراحل قانونی است.

از سوی دیگر، کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس، عنوان «آدم‌ربایی و قتل» در پرونده نوجوان زرین‌دشتی را « ادعای مطرح‌شده توسط خانواده امیرحسین خادمی» خواند و گفت: «ادعای مطرح شده توسط خانواده متوفی در خصوص آدم‌ربایی و قتل نیز با تشکیل پرونده قضایی در دستور کار رسیدگی مقام قضایی قرار دارد.»

رئیس کل دادگستری استان فارس افزود که اقدام‌های قضایی اولیه از جمله شناسایی سه متهم این پرونده، بازداشت و تفهیم اتهام آن‌ها در حوزه قضایی زرین‌‌دشت انجام‌ شده است.

رسیدگی به پرونده‌های تعرض و تجاوز جنسی در سیستم قضائی جمهوری اسلامی با مشکلات اساسی مواجه است و قضات به استناد فتواهای روحانیان و قانون مجازات اسلامی با این پرونده‌ها مواجه می‌شوند که در بسیاری از موارد عاملان تعرض و تجاوز را تبرئه کرده و حتی در مواردی خود قربانیان تجاوز را به مجازات محکوم می‌کنند.

در چند سال گذشته، موارد متعددی از پرونده‌های تعرض و تجاوز جنسی که قوه قضائیه در آن، متجاوزان را تبرئه یا به حداقل مجازات محکوم کرده رسانه‌ای و بحث‌برانگیز شده است.

یکی از این پرونده‌ها، پرونده تعرض و تجاوز سعید طوسی به‌عنوان مربی قرائت قرآن به کودکان و نوجوانانی است که از طرف خانواده‌هایشان در برنامه‌های آموزش قرائت یا مسابقات قرآنی طوسی شرکت می‌کردند. با وجود شکایت چندین نوجوان، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پرونده تجاوز و تعرض جنسی این قاری قرآن مورد علاقه علی خامنه‌ای را بست.

در مورد دیگری، تعرض و تجاوز به چند دختر دانش‌آموز در یکی از روستاهای زنجان نیز با رد اتهام‌های عامل این تجاوزها بسته شد و در ایرانشهر نیز پس از افشای تجاوزهای سریالی به چندین دختر، مقام‌های قضائی سیستان و بلوچستان و دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، افشاگران و مردم معترض را بازداشت و محاکمه کردند.

در تازه‌ترین مورد نیز طی ماه جاری، به‌دنبال شکایت از یک معلم متهم به تعرض جنسی به ۱۸ دانش‌آموز در شهرستان فردوس خراسان جنوبی، مقام‌های قضائی اتهام عامل این تعرض‌ها را به «کودک‌آزاری» تقلیل دادند.