پاکستان به طالبان: رهبر گروه تروریستی جیش محمد را تحویل دهید

بلال کریمی تایید کرد که افراد طالبان از خاک افغانستان به سوی نیروهای ارتش پاکستان تیراندازی کرده‌اند

مسعود ازهر که به ارتکاب فعالیت‌های تروریستی متهم است، گروه جیش محمد را سال ۲۰۰۰ در منطقه کشمیر تحت سلطه پاکستان، ایجاد کرد- عکس: 

@HashteSubhDaily/twitter

وزارت امور خارجه پاکستان به‌تازگی نامه‌ای به وزارت امور خارجه طالبان در کابل ارسال و در آن، درخواست کرده است مولانا مسعود ازهر، رهبر گروه تروریستی جیش محمد، به دولت پاکستان تحویل داده شود.

این اقدام وزارت امور خارجه پاکستان یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که سه افسر ارتش این کشور در ناحیه کرم ایالت خیبرپختونخواه پاکستان در پی گلوله‌بارانی از سمت داخل افغانستان، کشته شدند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، در توییتی تایید کرد که افراد طالبان از خاک افغانستان به سوی ارتش پاکستان تیراندازی کرده‌اند.

یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه پاکستان، روز چهارشنبه، ۲۳ شهریور، به رسانه پاکستانی جیو نیوز گفت: «ما نامه‌ یک صفحه‌ای به وزارت خارجه افغانستان- طالبان- نوشتیم و از آن‌ها خواستیم مسعود ازهر را بازداشت کنند و به ما تحویل دهند، زیرا معتقدیم که او در جایی در افغانستان پنهان شده است.»

این منبع افزود که در نامه، به استان‌های کنر و ننگرهار در شرق افغانستان که با پاکستان هم‌مرزند، به عنوان مکان‌هایی که احتمال می‌رود رهبر گروه جیش محمد در آنجا باشد، اشاره شده است.

وزارت امور خارجه پاکستان تاکنون در این مورد، پیام رسمی منتشر نکرده، با این حال دفتر رسانه‌های ارتش پاکستان نیز روز سه‌شنبه پس از درگیری خونین در مرز پاکستان و افغانستان، از طالبان خواست که به تروریست‌ها اجازه ندهند از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده کنند.

در این بیانیه آمده است که پاکستان استفاده تروریست‌ها از خاک افغانستان برای فعالیت علیه پاکستان را به‌شدت محکوم می‌کند و «ارتش پاکستان مصمم است از مرزهای پاکستان در برابر تهدید تروریسم دفاع کند».

درگیری صبح سه‌شنبه در مرز افغانستان و پاکستان در ناحیه کرم ایالت خیبرپختوانخواه، به کشته شدن سه افسر ارتش پاکستان منجر شد.

ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تروریست‌ها از داخل خاک افغانستان به سمت نیروهای ارتش پاکستان در مرز تیراندازی کردند که در نتیجه، سه افسر کشته شدند. نیروهای ارتش نیز به تروریست‌ها پاسخ دادند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش پاکستان از هیچ گروه مشخصی به عنوان عاملان این حمله نام نبرد و فقط به ذکر صفت «تروریست» اکتفا کرد. اما بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، روز چهارشنبه، ۲۳ شهریور، در رشته توییتی، در مورد درگیری روز سه‌شنبه در مرز افغانستان و پاکستان توضیح داد.

کریمی نوشت: «نیروهای ارتش پاکستان قصد داشتند در نزدیکی خط مرزی میان دو کشور تاسیسات نظامی بسازند. نیروهای امارت اسلامی- طالبان- وقتی به قصد حرف زدن به سمت آنان رفتند، ارتشی‌های پاکستان به آن‌ها تیراندازی کردند و نیروهای ما نیز پاسخ متقابل دادند.»

کریمی تاکید کرد مقام‌های طالبان اکنون در حال بررسی این موضوع‌اند تا از احداث تاسیسات نظامی در نزدیکی خط مرزی و نیز وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود.

بر خلاف این اظهارات بلال کریمی، ارتش پاکستان و وزارت خارجه این کشور این حمله را چیزی بیش از یک درگیری بین مرزبانان دانسته‌اند و آن را به گروه‌‌های تروریستی نسبت می‌دهند. پاکستان دیرزمانی است که ادعا می‌کند گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان برای حمله به پاکستان استفاده می‌کنند و اگرچه طالبان که در یک سال گذشته بر افغانستان تسلط کامل دارند، با دولت پاکستان روابط نزدیکی دارند، استقرار گروه‌های تروریستی ضد پاکستانی در خاک افغانستان هنوز یک معضل حل‌نشده میان دو طرف است.

حملات متعدد از خاک افغانستان به پاکستان سبب شد ارتش پاکستان در آوریل ۲۰۲۲، با یک حمله هوایی به مناطق شرق افغانستان، به این حملات پاسخی کوبنده‌ بدهد.

پس از این حملات بود که مقام‌های طالبان تصمیم گرفتند برای پادرمیانی بین دولت و تحریک طالبان پاکستان اقدام کنند. این پادرمیانی بالاخره سبب شد یک آتش‌بس موقت میان دو طرف به وجود بیاید.

حالا به نظر می‌رسد که تحریک طالبان پاکستان تنها گروه تروریستی دشمن پاکستان نیست که در افغانستان پایگاه دارد. بلکه چندین گروه دیگر نیز در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان حضور دارند که حملات تروریستی به پاکستان از خاک افغانستان را مدیریت می‌کنند.

این در حالی است که ناظران سازمان ملل متحد نیز در ژوئن ۲۰۲۲، از وجود بیش از پنج هزار جنگجوی وابسته به گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان به‌ویژه در مناطق مرزی با پاکستان، خبر داده بود.

گروه جیش محمد که اکنون دولت پاکستان خواستار تحویل رهبر آن است، یک گروهک افراطی اسلام‌گرا است که سال ۲۰۰۰ تاسیس شد و هدف آن آزاد کردن منطقه کشمیر از دست هند است. این گروه نه تنها با هند بر سر منطقه کشمیر در جنگ است، که دولت پاکستان را هم به دلیل همسویی با آمریکا، هدف قرار می‌دهد.

گفته می‌شود این گروه اکنون با دیگر گروه‌های تروریستی همچون لشکر جنگهوی و سپاه صحابه روابطی نزدیک دارد و از طریق مدارس مذهبی کراچی پاکستان به‌ویژه مدرسه بنیوری، با گروه القاعده نیز ارتباطاتی قوی ایجاد کرده است.

بیشتر از جهان