اتحادیه اروپا صدور حکم اعدام برای دو فعال حقوق همجنس‌گرایان در ایران را محکوم کرد

اتحادیه اروپا تاکید کرد که با هرگونه مجازات اعدام و جرم‌‌انگاری گرایش جنسی مخالف است

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه حکم اعدامی را که حکومت ایران علیه الهام چوبدار و زهرا صدیقی همدانی، صادر کرده است محکوم کرد. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند این دو کنشگر حقوق همجنس‌گرایان و دگرباشان جنسی هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند.

پیتر استانو، سخنگوی جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، گفت: «اتحادیه اروپا بر اساس اصول خود، از بنیاد مخالف مجازات اعدام در تمامی موارد و در تمامی شرایط است و برای لغو همگانی این مجازات تلاش می‌کند.»

استانو افزود: «اتحادیه اروپا در ضمن مخالف جدی هرگونه جرم‌انگاری گرایش جنسی و هویت جنسیتی است.»

ایرنا چند روز پیش اعلام کرده بود که چوبدار و صدیقی همدانی به «فساد فی‌الارض» و قاچاق انسان متهم شده‌اند و با مجازات اعدام مواجه‌اند. صدیقی همدانی، معروف به «ساره»، سال گذشته در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی از آرزویش برای بلند کردن پرچم رنگین‌کمانی دگرباشان جنسی در ایران گفته بود. او پنج ماه پس از این گفت‌وگو دستگیر شد و حالا در سن ۳۱ سالگی، همراه الهام چوبدار، ۲۴ ساله، به اعدام محکوم شده‌ است. این دو با هم دوست بودند و محصولات آرایشی می‌فروختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدیقی همدانی متولد شهر نقده در شمال غربی ایران است و در جوانی ازدواج کرد و یک پسر و یک دختر دارد. او سپس از شوهرش طلاق گرفت و مدتی در اقلیم کردستان عراق زندگی می‌کرد. طبق برخی گزارش‌ها، چوبدار بین ایران و اقلیم کردستان عراق در رفت‌وآمد بود و در سفری به ایران، که احتمالا برای دیدن فرزندانش بود، دستگیر شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، در ماه‌های گذشته بارها سخنان نفرت‌پراکنانه‌ای‌ علیه همجنس‌گرایان بیان کرده‌اند. خامنه‌ای پنج ماه پیش گفته بود همجنس‌گرایی «ابتذال اخلاقی»‌ است که در تمدن غرب رایج است و آن‌ را موضوعی «شرم‌آور» و «برخلاف مصلحت و خلقت بشر» نامیده بود.

استانو گفت، اتحادیه اروپا همچنان بر خواسته احترام به حقوق بشر در ایران پافشاری می‌کند.

او گفت: «ما به‌عنوان بخشی از گفت‌وگوی دوجانبه‌مان با ایران، همچنان از مقام‌های ایران می‌خواهیم گستره کامل حقوق بنیادین را برای شهروندانشان، مستقل از مذهب، باور،‌ گرایش جنسی یا هرگونه وضعیت دیگر آن‌ها، تضمین کنند.»

گروه‌های حقوق بشری اغلب از ایران به‌دلیل برخوردی که با شهروندان همجنس‌گرا و دگرباش جنسی می‌کند، انتقاد کرده‌اند. در نظام جمهوری اسلامی، همجنس‌گرایی می‌تواند مجازات اعدام به همراه داشته باشد. مدافعان حقوق بشر از دولت‌های اروپایی خواسته‌اند رعایت حقوق بشر را در مذاکرات دیپلماتیک با جمهوری اسلامی و  مذاکرات مربوط به برجام مطرح کنند.

در ایران جنبش گسترده‌ای در مخالفت با مجازات اعدام وجود دارد که معمولا با سرکوب حکومت مواجه می‌شود. خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام روز دوشنبه می‌خواستند با شعار «اعدام نکنید» برای ششمین روز پیاپی گرد هم بیایند، اما نیروهای انتظامی و امنیتی مانع از حضور آن‌ها مقابل ساختمان قوه قضاییه شدند. به گفته شاهدان عینی، بیشتر معترضانی که نیروهای امنیتی آن‌ها را پراکنده کردند زنان و کودکان بودند. هنوز گزارشی در مورد دستگیری‌های احتمالی منتشر نشده است.

در فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، دیده می‌شود که نیروهای پلیس معترضان را پراکنده و برخی را دستگیر می‌کنند. معترضان در این فیلم‌ها می‌گویند که از خویشاوندان زندانیان محکوم به اعدام‌اند. مقامات هنوز پاسخی به خواسته‌های مردم نداده‌اند.

طبق آمار سازمان حقوق بشر ایران که در نروژ مستقر است، از آغاز سال جاری تاکنون، حدود ۴۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند. به گزارش هرانا، بیش از ۸۵ درصد اعدام‌ها در ایران مخفیانه و بدون اطلاع عموم انجام می‌شود.

از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی، که پیش از آن رئیس قوه قضاییه بود، و قرارگیری غلامحسین محسنی اژه‌ای در راس قوه قضاییه، شمار اعدام‌ها افزایش داشته است.

بیشتر از جهان