آغاز به کار مجدد سفیر امارات متحده عربی در ایران

روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی طی دو دهه گذشته تحولات زیادی داشته است

 عبید الزعابی از سال ۱۳۹۰ سفیر امارات متحده عربی در ایران بود. او به‌دنبال قطع روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، در سال ۱۳۹۴ تهران را ترک کرد.Karim SAHIB / AFP

هفت سال بعد از آن که امارات متحده عربی در اعتراض به حمله نیروهای وابسته به حکومت ایران، به کنسولگری و سفارت عربستان سعودی در تهران و مشهد، سفیر خود را از ایران فراخواند، بار دیگر سیف محمد عبید الزعابی، سفیر امارات، به محل ماموریتش در تهران بازگشت و کارش را شروع کرد.

وزارت خارجه امارات متحده عربی ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در چارچوب تمایل رهبری امارات متحده عربی برای تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک به درجه سفیر، عبید الزعابی به تهران باز خواهد گشت.

عبید الزعابی از سال ۱۳۹۰ سفیر امارات متحده عربی در ایران بود. او به‌دنبال قطع روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، در سال ۱۳۹۴ تهران را ترک کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی طی دو دهه گذشته تحولات زیادی داشته است. از مناقشه بر سر مالکیت سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تا روابط امارات و اسرائیل. وضعیت اقامتی شهروندان و تجار ایرانی ساکن امارات نیز از دیگر موضوع‌هایی است که طی سال‌های گذشته درباره آن موضع‌گیری‌های زیادی شده است.

چند هفته پیش کویت هم در تصمیمی مشابه، سفیر جدید خود در تهران را معرفی کرد. ماموریت بدر عبدالله المنیخ، سفیر جدید کویت در ایران، از ۲۷ مرداد‌ماه شروع شده است.

همزمان با شروع کار سفیر امارات متحده عربی در تهران، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه اعلام کرد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، «سند مالکیت» سه‌ جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را برای دولت جمهوری اسلامی ایران صادر کرده است.