مکرون: از مالیات انرژی پشتیبانی می‌کنیم 

فرانسه و آلمان خواستار مالیات گسترده و سنگین برای برخورد با بحران انرژی‌اند 

فرانسه اعلام کرد که از مالیات عمومی و سراسری اتحادیه اروپا بر سود شرکت‌های انرژی پشتیبانی می‌کند-LUDOVIC MARIN / POOL / AFP

فرانسه اعلام کرد که از مالیات عمومی و سراسری اتحادیه اروپا بر سود شرکت‌های انرژی پشتیبانی می‌کند. با اعلام این موضع، فرانسه تازه‌ترین و شاید مهم‌ترین کشوری است که می‌خواهد با این اقدام فوق‌العاده، با بحران برق در قاره سبز رویارو ‌شود.

امانوئل مکرون روز دوشنبه، پنجم سپتامبر (۱۴ شهریور) در پی گفت‌وگوی تلفنی با اولاف شولتس،‌ صدراعظم آلمان، گفت: «ما از ساز‌و‌کاری اروپایی پشتیبانی می‌کنیم. برای این ساز‌وکار، سراغ شرکت‌های اجرایی انرژی در اروپا می‌رویم که هزینه‌های تولیدشان بسیار کمتر از سطح بازار است. فرانسه پشتیبان این رویکرد است و آلمان نیز همین‌طور.»

وزیران انرژی اروپا قرار است در جلسه‌ای در روز ۹ سپتامبر در مورد اقدام‌های ویژه برای برخورد با قیمت‌های روزافزون انرژی گفت‌وگو کنند. از جمله اقدام‌های احتمالی، تعیین سقف قیمت برای گاز طبیعی و تعلیق برخی معاملات مالی و سهام مربوط به عرصه برق است. مکرون گفته است که در صورت تایید اتحادیه اروپا، مالیات ویژه در فرانسه اعمال خواهد شد. 

قاره اروپا با بحران جدی انرژی روبه‌رو است که می‌تواند به فاجعه‌ای اقتصادی و اجتماعی در آن بدل شود. دلیل اصلی این بحران، حمله روسیه به اوکراین و مخدوش شدن روابط مسکو با اروپا است. روسیه از سال‌ها پیش مهم‌ترین تامین‌کننده انرژی اروپایی‌ها بوده است. تازه‌ترین رویداد مرتبط با این بحران را روز جمعه شاهد بودیم: شرکت «گازپروم» روسیه اعلام کرد که خط لوله «نورداستریم» را بسته نگاه می‌دارد. در نتیجه، قیمت گاز بالا رفت و قیمت یورو به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۲ تاکنون رسید.

آلمان بیش از همه از تعطیلی نورد‌استریم تاثیر می‌بیند. این کشور در چند روز گذشته بسته‌ای ۶۵ میلیارد دلاری برای حمایت از مشتری‌ها اعلام کرد که شامل مالیات بر سودهای بالا است. اینک به نظر می‌رسد که پاریس هم می‌خواهد در این زمینه راه برلین را طی کند. مکرون گفت، چنین مالیاتی «منصفانه‌ترین و موثرترین رویکرد است»، و افزود: «اگر چنین رویکردی در سطح اروپایی در پیش گرفته نشود، آن‌ را در سطح ملی تعقیب خواهیم کرد.»

مکرون همچنین خواهان ۱۰ درصد کاهش مصرف انرژی در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو شد و هشدار داد که در غیر این صورت، شاهد سهمیه‌بندی انرژی خواهیم بود. 

رئیس‌ جمهوری فرانسه روز دوشنبه هشدار داد که اگر شهروندان به کاهش داوطلبانه مصرف برق تن ندهند، دولت مجبور می‌شود عرضه آن ‌را کاهش دهد. او گفت، برنامه‌هایی برای «احتمال» سهمیه‌بندی انرژی در حال تدارک است و فقط در صورتی که چاره‌ای دیگری نباشد، اجرایی خواهند شد. 

او که در نشستی خبری سخن می‌گفت، افزود: «بهترین انرژی، آنی است که مصرفش نکنیم.» 

مکرون از شهروندان و شرکت‌های این کشور خواست که بر فرض با کاهش استفاده از کولر و بخاری، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. 

رویکرد رئیس ‌جمهوری میانه‌گرا در زمینه انرژی جنجال‌هایی نیز در پی داشته است. احزاب اپوزیسیون چند روز پیش از مکرون انتقاد کردند که جلسه اضطراری روز جمعه را با موضوع برق و گاز، در سطح کابینه محدود نگاه داشته است؛ کاری که او در زمان همه‌گیری جهانی ویروس کرونا نیز انجام داده بود. 

چنین جلسات محدودی معمولا تنها در زمینه امنیت ملی برگزار می‌شوند.‌ اما «شورای دفاع» فرانسه در زمان بحران کرونا، به مسائل مربوط به عرصه سلامت نیز وارد شد. اینک نیز برای نخستین بار «شورای دفاع انرژی» تشکیل شده است که با حضور مکرون، الیزابت بورن (نخست‌وزیر) و وزیران مربوط به انرژی، از جمله اگنس پنیه روناکر، وزیر انتقال انرژی، تشکیل جلسه داده است.

جلسه این شورا روز جمعه، دوم سپتامبر، پشت درهای بسته در کاخ الیزه برگزار شد و بنا به آنچه در وب‌سایت نهاد ریاست‌جمهوری فرانسه آمده است، شرکت‌‌کنندگان در آن نشست موظفند مباحث آن ‌را اکیدا محرمانه نگاه دارند. 

دولت مکرون البته رویکرد سیاسی خود را در این زمینه نیز حفظ کرده است. الیویه وران، سخنگوی دولت، سه‌شنبه هفته گذشته به‌ «فرانس اینفو» گفته بود: «ما نمی‌توانیم از بحران گاز و انرژی صحبت کنیم، بی‌آنکه از روسیه و جنگ در اوکراین سخن بگوییم.» 

آدرین کواتننز، هماهنگ‌کننده حزب چپ‌گرای «تسلیم‌ناشده»، به روزنامه «لیبراسیون» گفت: «اگر از وزیری در مجلس راجع به تصمیمات شورای دفاع سوال شود، او از نظر قانونی اجازه پاسخگویی نخواهد داشت.»