انفجار مینی‌بوس زائران اربعین در عراق: ۱۱ ایرانی کشته شدند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت به نظر می‌رسد که هر ۱۱ نفر کشته‌شده ایرانی بوده‌اند

انفجار یک خودروی حامل زائران اربعین در عراق روز یکشنبه ۲۰ شهریور، دست کم ۱۱ کشته و ۳۱  زخمی بر جای گذاشت. این واقعه در منطقه شوملی در استان بابل عراق،‌ در ۱۶۰ کیلومتری مرز مهران، صورت گرفته است.

احمد الجیبوری، سخنگوی مقام‌های بخش بهداشت و درمان عراق، به خبرگزاری فرانسه گفت که مینی‌بوس حال زائران به یک کامیون پارک‌شده برخورد کرد. او گفت: «۱۱ ایرانی سوار بر مینی‌بوس و راننده عراقی خوردو کشته شدند.» او افزود که حال چهار نفر دیگر وخیم است. 

به گفته مدیر عامل جمعیت هلال احمر ایلام، دلیل این انفجار برخورد سه خودرو به یکدیگر در محدوده پمپ بنزین بوده است. پس از این تصادف باک یکی از خودروها منفجر شده است. 

پیرحسین کولیوند، رییس جمعیت هلال احمر، در این زمینه با خبرگزاری ایسنا صحبت کرد اما جزئیات چندانی ارائه نداد. او گفت اتوبوس آمبولانس هلال احمر در محل حاضر است و عملیات امدادی در جریان است. 

شبکه «دجله» عراق مجموع کشته‌شدگان را ۱۲ نفر اعلام کرد. از روایت این شبکه و سایر رسانه‌ها در عراق بر می‌آید که مینی‌بوس زوار با یک تانکر حمل سوخت تصادف کرده است. طاهر درودی، معاون مرکز پزشکی هلال احمر، با توضیح بیشتر گفت یک مینی‌بوس در حال حرکت بوده و در نزدیکی پمپ بنزین با یک ون برخورده کرده است و کپسول گازی که در ون بوده منفجر شده و با کامیونی که جلوتر بوده برخورد کرده است. 

محمد کاظم آل‌صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق،‌ به ایسنا گفت شواهد اولیه نشان می‌دهد که تمام مسافران مینی‌بوس ایرانی بوده‌اند و افزود: «به نظر می‌رسد که ۱۱ نفر کشته‌شده ایرانی هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای درودی گفت بر اساس قوانین عراق، زخمی‌ها به بیمارستان منتقل شده‌اند تا «تعیین تکلیف شوند.» این زخمی‌ها اکنون در بیمارستان دیوانیه در عراق‌ به سر می‌برند. 

مراسم اربعین امسال ۲۶ شهریور برگزار می‌شود و طبق آمار ستاد مرکزی اربعین، تا روز ۲۰ شهریور، دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از ایران وارد عراق شد‌ه‌اند و ۶۵۰ هزار نفر در حال برگشت هستند. در روزهای اخیر انتقادهای بسیاری از نحوه سامان‌دهی زائرین ایرانی در عراق مطرح شده است. تا بحال دست‌کم ۹ شهروند ایرانی در شهر کربلا جان باخته‌اند. حداقل دو مورد دیگر تصادف رانندگی در سایر نقاط عراق را نیز داشته‌ایم که باعث شده بیش از پنج شهروند ایرانی دیگر کشته شوند. یک مورد از این تصادف‌ها صبح یکشنبه در استان حله عراق بود که طی آن، به گفته روابط عمومی هلال احمر، یک ون واژگون شد و چهار نفر کشته و ۱۰ نفر مصدوم شدند. 

وضع به جایی رسیده که به نظر می‌رسد دولت ایران می‌خواهد جلوی ورود زوار بیشتر به عراق را بگیرد. با این‌که بیش از یک هفته به اربعین مانده، ستاد اربعین اعلام کرد مرزهای عراق بسته شده و امکان سفر زمینی وجود ندارد. احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، دو روز پیش گفته بود طرف عراقی خواهان کاهش ورود زائران شده است و تاکید کرده بود: «خواهش می‌کنیم مردم از استان‌های خود به سمت مرزها حرکت نکنند.» وحیدی صبح شنبه از مرز خسروی دیدار کرد و گفت وزارت کشور و ستاد اربعین برای خروج زائران از مرز تلاش می‌‌کنند. وضع نابسامان مرزها موضوع گزارش‌های متعدد بوده است. مقامات امدادی از گرمازدگی هزاران نفر در مرز مهران خبر داده‌اند؛ از نوزاد شیرخواره ۲ ماهه تا افراد ۶۵ و ۷۰ ساله.

وب‌سایت «انتخاب» روز یکشنبه گزارشی با عنوان «همه چیز تقصیر عراق است؟!» منتشر کرد که در آن روایت‌های متعددی از مشکلات زائران ایرانی آمده است. نویسنده این گزارش با انتقاد از دولت ایران گفت «همه چیز را گردن طرف عراقی انداخته‌اند» و افزود:‌ «از نبود برنامه ریزی توسط خود و اینکه چرا پیش‌بینی امکانات محدود استان‌های مرزی، نبود امکانات حداقلی مانند سرویس‌های بهداشتی، ترافیک جاده‌ها و گرمای ناگزیر هوا را نکرده بودند، کلمه ای بر زبان جاری نمی‌کنند.»

این گزارش یادآوری می‌کند که دولت ابراهیم رئیسی و ستاد اربعین می‌توانستند این اوضاع را پیش‌بینی کنند. پیش از این صحبت از سفر پنج میلیون ایرانی به کربلا در ایام اربعین شده بود در حالی که تعداد کل زائرین تا کنون نیمی از این شمار هم نبوده است.