ماهیت واقعی رژیم جمهوری اسلامی ایران

همزمان با انتظار غرب برای دریافت پاسخ ایران درباره مذاکرات احیای برجام، تهران چنان پاسخ ناامیدکننده‌ای داد که آمریکا و غرب را مایوس و دلزده کرد

رژیم جمهوری اسلامی به‌جز اینکه تروریسم و خرابکاری را به منطقه صادر ‌کند، عملکرد دیگری ندارد - AFP

از زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما تاکنون، همواره می‌شنویم که ایران آماده همکاری است و حتی در سطح منطقه نیز از دوره ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی که نیرنگ «اصلاح‌طلبان» و «محافظه‌کاران» مطرح شد، تنها سخنی که به گوش می‌رسد همین است. علاوه براین که اروپایی‌ها و دولت کنونی آمریکا نیز پیوسته همین موضوع را بازگو می‌کنند، اما واقعیت امر این است که در عمل تاکنون هیچ همکاری صورت نگرفته و رژیم جمهوری اسلامی هرگز از مرحله شعار پا را فراتر نگذاشته و در این زمینه به مرحله عمل نرسیده است.

برای روشن شدن بهتر این موضوع، بیایید عملکرد رژیم تهران را تنها در یک هفته، نه چند سال یا چند دهه، مورد بررسی قرار دهیم.

درحالی‌که آمریکا و غرب منتظر پاسخ ایران درباره مذاکرات احیای برجام بودند، تهران چنان پاسخ ناامیدکننده‌ای داد که آمریکا و غرب را مایوس و دلزده کرد و در بیانه‌ای که طرف‌های یادشده در این زمینه صادر کردند، این پاسخ «گامی به عقب» توصیف شد. فرانسه، بریتانیا و آلمان با صدور بیانیه‌ای، ناامیدیشان را از درخواست ایران برای توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای اعلام نشده- به‌عنوان شرطی برای ادامه مذاکرات احیای برجام- ابراز کردند.

در این بیانیه آمده است که این پاسخ نه تنها گفت‌وگوها را به خطر می‌اندازد، بلکه باعث ایجاد تردیدهای جدی در مورد اهداف و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز توافق هسته‌ای می‌شود و نشان می‌دهد که موضع دولت ایران با تعهدات‌ الزام‌آور قانونی‌اش عملا ناسازگار است. سه کشور فوق اعلام کردند «با توجه به ناکامی ایران در دستیابی به توافق، ما با شرکای بین‌المللی درباره بهترین روش برای مقابله با ادامه تشدید تنش‌های هسته‌ای ایران و همکاری نکردن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد توافق پادمانی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مشورت خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آلبانی چهارشنبه گذشته، به دنبال حمله سایبری جمهوری اسلامی ایران به آن کشور، روابط دیپلماتیکش را با تهران قطع کرد و کشورهای عضو ناتو با صدور بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کردند. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در بیانیه‌اش اعلام کرد: «ما چنین فعالیت‌های مخرب سایبری با هدف بی‌ثبات کردن یک کشور متحد، آسیب رساندن به امنیت آن و مختل کردن زندگی روزمره شهروندانش را به شدت محکوم می‌کنیم.»

در رویدادی دیگر، دادستانی آلمان جمعه گذشته از کشف و ضبط بزرگترین محموله مواد مخدر در تاریخ این کشور از مبدا ایران خبر داد. مقام‌های دادستانی آلمان اعلام کردند در یک عملیات امنیتی که علیه یک باند قاچاق مواد مخدر از ایران انجام شد، چهار نفر دستگیر شدند و حدود ۷۰۰ کیلوگرم هروئین نیز کشف و ضبط شده است.

آری! آنچه را برشمردیم برخی از رویدادهای مربوط به ایران است که تنها در یک هفته اخیر رخ داده، این در حالی است که ما به اقدام‌های تهدید‌آمیز رژیم ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن و تهدیدهای مداومش در آب‌های خلیج فارس، هدف قراردادن کشتی‌ها و به خطر انداختن امنیت دریانوردی بین‌المللی هیچ اشاره‌ای نکردیم.

در واقع، این بخشی از عملکرد رژیم جمهوری اسلامی ایران در طول تنها یک هفته است، درحالی‌که غرب به رهبری اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا ایده آمادگی تهران برای همکاری و تمایلش برای گشایش سیاسی را ترویج می‌داد. اوباما با اشاره به منتقدان رژيم ایران، می‌گفت این‌ها همان صداهایی‌اند که می‌خواهند آتش جنگ دیگری در منطقه برافروخته شود.

آری این است ماهیت واقعی کشور همسایه ما، ایران که از حدود چهار دهه پیش با وجود حرف‌های دروغینی که درباره سیاست‌های جریان‌ «اصلاح‌طلب» و «محافظه‌کار» و تمایل آن‌ها برای همکاری، مذاکره و گشایش سیاسی مطرح می‌شود، بجز اینکه تروریسم و خرابکاری را به منطقه صادر ‌کند، عملکرد دیگری ندارد.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه