آلبانی از دومین حمله سایبری ایران خبر داد

حمله سایبری به سیستم‌های مرزبانی آلبانی باعث تاخیر ورود و خروج در مرزها شد

وزارت کشور آلبانی روز شنبه اعلام کرد یکی از سامانه‌های مرزبانی‌اش هدف حمله‌ای سایبری قرار گرفته که منشا آن همان منبع ایرانی حمله پیشین است آن باعث شد تیرانا روابط دیپلماتیکش با ایران را قطع کند. بر اساس اعلام این وزارتخانه، شب گذشته یک سامانه پلیس آلبانی هدف حمله‌ای سایبری قرار گرفت که مشابه حمله به درگاه اینترنتی دولت آلبانی در ماه ژوئیه بود.

در بیانیه وزارت کشور آلبانی آمده است: «نتایج اولیه نشان می‌دهد که حمله از همان منبع انجام شده است.» بر اساس این بیانیه، مقام‌های کشور «برای خنثی کردن این عمل مجرمانه و ایمن‌سازی سامانه‌ها» تمامی سامانه‌ها از جمله «تیمز» (سامانه کلی مدیریت اطلاعات‌) که ورود و خروج افراد در مرزهای کشور را ثبت می‌کند، به‌طور موقت تعطیل کردند. به گزارش رسانه‌های محلی،‌ در دست‌کم دو ایستگاه مرزی در جنوب کشور صفوف طولانی ایجاد شد و سامانه‌های کنترلی در تمامی بنادر، فرودگاه‌ها و مرزبانی‌ها تعطیل شد.

آلبانی، که از کشورهای عضو ناتو است، در هفته جاری دیپلمات‌های جمهوری اسلامی را از این کشور اخراج کرد و روابط دیپلماتیکش با تهران را قطع کرد. این اولین نمونه در تاریخ دیپلماتیک است که حمله‌ای سایبری باعث قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور می‌شود.

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، روز شنبه در توییتر نوشت: «شب گذشته حمله سایبری دیگری را، این‌ بار علیه سامانه «تیمز»، از سوی همان مهاجمان قبلی شاهد بودیم که کشورهای متحد و دوست آلبانی در حال حاضر افشا و محکومشان کرده‌اند.»

راما تاکید کرد که مقام‌های کشورش مشغول هماهنگی با متحدان این کشورند تا وضعیت دفاعی آلبانی را تقویت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۱۵ ژوئیه، حمله سایبری باعث شد بسیاری از خدمات دیجیتال و وب‌سایت‌های دولت آلبانی تعطیل شوند. تیرانا تهران را مسئول این حمله می‌داند. راما گفت «شواهد انکارناپذیری» در اختیار دارد که این حمله «تهاجم دولتی» ایران بوده است و چهار گروه تحت امر تهران پشت این حمله بوده‌اند. او در ضمن گفت حمله ایران نافرجام بوده است و افزود: «آسیب وارد شده را نسبت به اهداف مهاجم می‌توان حداقلی دانست. تمام سامانه‌ها دوباره عملیاتی شدند و هیچ داده‌ای به‌طور بازگشت‌ناپذیر از دست نرفت.»

در پی این حمله، پلیس فدرال آمریکا، شرکت مایکروسافت و کارشناسان سایبری بیشتری به کمک آلبانی آمدند. مایکروسافت روز پنجشنبه در مقاله‌ای نوشت که تقریبا اطمینان دارد این هکرها به گروهی تعلق دارند که تصور می‌شود با وزارت اطلاعات ایران مرتبطند.

دولت آمریکا روز جمعه در پاسخ به حملات به آلبانی، تحریم‌هایی بر وزارت اطلاعات ایران و شخص وزیر، اسماعیل خطیب،‌ اعمال کرد. البته هر دو از قبل هم تحت تحریم بودند.

ناتو و اتحادیه اروپا نیز از آلبانی حمایت و این حمله را محکوم کردند.

آلبانی به‌دلیل میزبانی پایگاه سازمان مجاهدین خلق ایران، که در نزدیکی بندر دورس (دراج)،‌ دومین شهر بزرگ و بندر اصلی این کشور، قرار دارد تنش‌هایی با جمهوری اسلامی داشته است. آلبانی در سال ۲۰۱۳ و به اصرار واشنگتن و سازمان ملل، میزبانی از اعضای سازمان مجاهدین خلق را پذیرفت. چند هزار نفر از اعضای این سازمان که در عراق امنیت نداشتند به آلبانی منتقل شدند. در طول این سال‌ها، ایران کوشیده است فعالیت‌هایی غیرقانونی در خاک آلبانی انجام دهد. در سال ۱۳۹۷، دو دیپلمات ایرانی از جمله شخص سفیر، غلامحسین محمدنیا، به‌دلیل فعالیت‌هایی که امنیت این کشور را به خطر می‌انداخت اخراج شدند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، در نامه‌ای از این اقدام نخست‌وزیر آلبانی تقدیر کرد.

اما دولت ایران همچنان داشتن هرگونه نقش در حمله‌های سایبری را منکر می‌شود و این موضوع را به آلبانی و سازمان ملل اعلام کرده است. دولت ایران همچنین به قطع روابط اعتراض کرد و اقدام تیرانا را «تصمیمی شتابزده» خواند. با وجود این، بعید است در آینده نزدیک شاهد برقراری روابط بین ایران و این کشور دارای اکثریت مسلمان باشیم. ایران در ضمن آمریکا را متهم می‌کند که در این جریان طرف آلبانی را گرفته است تا روابط ایران با این کشور جنوب شرقی اروپا مخدوش شود.

خبرگزاری فارس، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، نیز روز شنبه مقاله‌ای با عنوان «دولت آلبانی، گوش به فرمان واشنگتن» منتشر و از تیرانا انتقاد کرد.

بیشتر از جهان