بلینکن می‌گوید ایران در مذاکرات احیای برجام گامی به عقب برداشت

«آخرین پاسخ ایران ما را به عقب می‌برد و ما با توافقی که الزامات اصلی ما را برآورده نکند موافقت نمی‌کنیم»

«اگر توافقی را حاصل می‌کنیم، تنها به این دلیل است که امنیت ملی ما را ارتقا می‌دهد.»- JONATHAN ERNST / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه ۱۸ شهریور (۹ سپتامبر) گفت که آخرین پاسخ ایران به توافق هسته‌ای یک گام به عقب است و تاکید کرد که واشنگتن حاضر نیست برای ورود مجدد به توافق هر قیمتی را بپردازد.

به نظر می‌رسید که میانجی‌های اروپایی ماه گذشته در احیای توافق برجام  که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود، به پیشرفت‌هایی دست یافتند چرا که تهران تا حد زیادی با متن پیشنهادی اروپا موافقت کرده بود.

اما با ارسال پاسخ آمریکا خوش‌بینی رنگ باخت و ایران نیز به سهم خود به آن واکنش نشان داد.

بلینکن که به بروکسل سفر کرده است، در اظهارات جدید خود به خبرنگاران گفت: «در هفته‌های گذشته برخی شکاف‌ها را برطرف کردیم و ایران از برخی خواسته‌های فرابرجامی و غیرمرتبط با برجام فاصله گرفته است.»

او در عین حال گفت: «با تمام این‌ها، آخرین پاسخ ایران ما را به عقب می‌برد. و ما با توافقی که الزامات اصلی ما را برآورده نکند موافقت نمی‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا گفت: «اگر توافقی را حاصل می‌کنیم، تنها به این دلیل است که امنیت ملی ما را ارتقا می‌دهد.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از بازگشت به توافقی حمایت می‌کند که به موجب آن تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران تسهیل می‌شود و ایران می‌تواند در ازای محدود شدن برنامه اتمی‌اش، نفت خود را در بازارهای سراسر جهان به فروش رساند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم‌های سنگینی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد.

دیپلمات‌ها می‌گویند که ایران درخواست خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا کنار گذاشته است. این خواسته یکی از موانع و اختلاف‌های اصلی بر سر راه رسیدن به توافق بود.

اما اختلاف‌ها به این خلاصه نمی‌شود و ایران اصرار دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده تحقیقات درباره سه سایت زیرزمینی هسته‌ای اعلام‌نشده ایران را مختومه اعلام کند.

آنتونی بلینکن در جریان سفرش به بروکسل، با همتایان خود از بریتانیا، فرانسه و آلمان که در پس از خروج آمریکا از برجام در توافق باقی ماندند، به شکل مجازی ملاقات کرد.