چرا کامیلا همسر پادشاه می‌شود، نه ملکه؟

این عضو خانواده سلطنتی پس از درگذشت ملکه الیزابت دوم، لقب جدیدی می‌گیرد

به دنبال درگذشت ملکه الیزابت دوم، فرزند ارشدش، شاهزاده چارلز بر تخت سلطنت نشسته است تا پادشاه بریتانیا شود.

به این ترتیب، پادشاه شدن چارلز چه عنوانی را برای دوشس کورنوال به همراه خواهد داشت؟ در اینجا نحوه تغییر لقب پارکر بولز (Parker Bowles) آمده است.

آیا کامیلا، دوشس کورنوال، ملکه می‌شود؟

دوشس کورنوال که از سال ۲۰۰۵ با شاهزاده چارلز ازدواج کرده است، ملکه نخواهد شد، زیرا تاج‌وتخت فقط موروثی است و به افرادی نمی‌رسد که با ازدواج با یکی از اعضای خانواده سلطنتی وارد خانواده شده‌اند.

با این حال، ملکه الیزابت دوم اوایل سال جاری اعلام کرد که «آرزوی صمیمانه» او این است که دوشس کورنوال زمانی که شاهزاده چارلز به پادشاهی رسید، ملکه همسر شناخته شود.

این موضوع پس‌ از اینکه کامیلا در سال ۲۰۰۵ با شاهزاده ولز ازدواج کرد و عنوان پایین‌تر شاهدخت همسر را گرفت، چرخش زیادی را نشان می‌دهد. در آن زمان تصور می‌شد که پس از مرگ شاهدخت دایانا، همسر اول چارلز، در سال ۱۹۹۷، مردم در مورد کامیلا احساس بسیار خصمانه‌ای دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلارنس هاوس اعلام کرد که چارلز و کامیلا با این رفتار ملکه «تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و مایه افتخارشان است».

بیانیه‌ای که در وب‌سایت رسمی شاهزاده ولز در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، اعلام کرد که او در آوریل همان سال با کامیلا ازدواج خواهد کرد.

این بیانیه همچنین جزئیات تغییر نام کامیلا پس از ازدواج این زوج را، از جمله لقبی که او پس از پادشاه شدن چارلز به دست خواهد آورد، این‌طور ذکر کرد: شاهدخت همسر.

در بیانیه آمده بود: «خانم پارکر بولز پس از ازدواج از عنوان علیاحضرت دوشس کورنوال استفاده خواهد کرد. چنین مقرر شده است که زمانی که شاهزاده ولز به تاج‌وتخت می‌رسد، خانم پارکر بولز باید از لقب علیاحضرت شاهدخت همسر استفاده کند.»

همسر پادشاه یا شوهر ملکه صاحب چه عنوانی می‌شوند؟

به‌طور سنتی، به همسر یک پادشاه در حال سلطنت عنوان ملکه همسر داده می‌شود. او در مراسم تاج‌گذاری، تاج بر سر می‌گذارد و مسح می‌شود.

در تارنمای سلطنتی درج شده است: «تا زمانی که خلاف این تصمیم گرفته شود، ملکه همسر در مراسمی مشابه، اما ساده‌تر با پادشاه تاج‌گذاری می‌کند. اگر حاکم جدید ملکه باشد، همسرش در مراسم تاج‌گذاری مسح نمی‌شود و تاج بر سر نمی‌گذارد.»

کاخ باکینگهام اعلام کرد نقش اصلی ملکه همسر «همراهی و حمایت معنوی و عملی» از پادشاه حاکم است.

در حالی‌ که پادشاه نقش بنیادینی را در تصویب لوایح قبل از تبدیل‌ شدن به قانون ایفا می‌کند، ملکه همسر جایگاه رسمی در ساختار دولت ندارد. او همچنین مدارک رسمی دولتی را نمی‌بیند یا مخاطبان رسمی ندارد.

آخرین همسر یک حاکم سلطنتی، شاهزاده فیلیپ بود که از زمان به سلطنت رسیدن ملکه الیزابت در سال ۱۹۵۲ تا زمان مرگش در سال ۲۰۲۱، به مدت ۶۰ سال در این سمت باقی ماند.

برخلاف ملکه همسر، شوهر یک ملکه سلطنتی در مراسم تاج‌گذاری، تاج بر سر نمی‌گذارد.

با این حال، دوک ادینبورو اولین همسری بود که پس از اسقف‌‌ها و اسقف‌های اعظم، در طول مراسم در «ادای احترام» به ملکه شرکت کرد. ملکه همچنین مدت کوتاهی پس از به سلطنت رسیدن، به او «جایگاه، برتری و تقدم» در کنار خود  را اعطا کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان