در آستانه نشست شورای حکام آژانس؛ نگرانی‌های اروپا از عدم همکاری‌ مداوم ایران ادامه دارد

وزارت خارجه فرانسه: متاسفیم که ایران از فرصت‌های ارائه شده برای روشن شدن چرایی یافتن ذرات اورانیوم در مراکز هسته‌ای اعلام‌نشده استفاده نکرد

در آخرین نشست شورای حکام آژانس، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا یک قطعنامه توبیخی علیه ایران پیشنهاد دادند که با اکثریت آرا تصویب شد - JOE KLAMAR / AFP

یک روز بعد از انتشار گزارش داخلی «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» از افزایش قابل ملاحظه ذخایر اورانیوم غنی‌شده حکومت ایران، دولت فرانسه اعلام کرد از عدم همکاری مداوم حکومت ایران با بازرسان آژانس «بسیار نگران» است.

 آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ در یک نشست خبری گفت فرانسه با متحدان خود در حال رایزنی است تا پیش از برگزاری جلسه شورای حکام آژانس به یک نتیجه و جمع‌بندی مشخص برسد.

جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دوشنبه هفته آینده در وین کار خود را شروع می‌کند. در آخرین نشست شورای حکام آژانس، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا در محکومیت عدم همکاری موثر حکومت ایران با بازرسان آژانس، یک قطعنامه توبیخی پیشنهاد دادند که با اکثریت آرا ۳۵ عضو شورا تصویب شد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه در گزارشی به‌نقل از سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نوشت: «ما متاسفیم که حکومت ایران از فرصت‌های ارائه شده آژانس، برای روشن شدن چرایی یافتن ذرات اورانیوم در مراکز هسته‌ای اعلام‌نشده استفاده نکرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز روز چهارشنبه در گزارش دیگری به استناد یک سند داخلی آژانس نوشت در حال حاضر، ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده حکومت ایران، به بیش از ۵۵ کیلوگرم رسیده است. این میزان، دست‌کم ۱۹ برابر حد پذیرفته شده در برجام است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز بامداد پنج‌شنبه در گزارشی به‌نقل از یک دیپلمات مطلع، بدون ذکر نام، نوشت که در سه ماه گذشته حکومت ایران هیچ تعامل مشخصی با بازرسان نداشته و پرونده تحقیقات آژانس از فعالیت‌های گذشته هسته‌ای در ایران همچنان باز است.

توقف تحقیقات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌ها هسته‌ای گذشته در ایران، که به مسائل «پادمانی» شناخته می‌شود، یکی از خواست‌های محوری حکومت ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای وین است.

یک هفته بعد از پاسخ دوم حکومت ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا و نظرات ایالات متحده برای اجرای برجام، به‌نظر می‌رسد که برای بار دیگر، در آستانه نشست شورای حکام آژانس، چشم‌انداز روشنی برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با حکومت ایران، دست‌کم در کوتاه‌مدت، وجود ندارد.

بیشتر از جهان