رویترز: ایران با سرعت بیشتری در حال غنی‌سازی اورانیوم است

ایران به‌تازگی سه مجموعه از سانتریفیوژهای پیشرفته «آی‌آر۶» را در تاسیسات زیرزمینی نطنز نصب و بهره‌برداری از آن‌ها را آغاز کرده است

 ذخایر اورانیوم غنی‌شده حکومت ایران، دست‌کم به ۱۸ برابر حد مجاز در «برجام» رسیده است - عکس از sputniknews

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت به یک سند محرمانه داخلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافته‌ است که نشان می‌دهد حکومت ایران دومین سری از سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر۶ را در یک مرکز زیرزمینی در مجتمع هسته‌ای نطنز، به‌ کار گرفته است. از سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر۶ برای غنی‌سازی اورانیوم در درصدهای بالا استفاده می‌شود.

روز دوشنبه هفتم شهریور ۱۴۰۱، رویترز در گزارش جداگانه دیگری، به‌نقل از منابع داخلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نوشت ایران نخستین آبشار از مجموعه سه آبشار سانتریفیوژ آی‌آر۶ را که به‌تازگی در نطنز نصب کرده است، به کار گرفته است. هر یک از این مجموعه آبشارها از ۱۷۴ سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر۶ تشکیل شده است.

بر اساس توافق‌نامه برجام، حکومت ایران متعهد شده که از به‌کارگیری سانتریفیوژ پیشرفته که برای غنی‌سازی اورانیوم در درصدهای بالا استفاده می‌‌شود، خودداری کند.

اورانیوم غنی‌شده در غلظت‌های بالا کاربرد نظامی دارد و می‌توان از ذخایر اورانیوم به‌دست آمده برای ساخت سلاح‌های اتمی استفاده کرد.

بر اساس توافق‌نامه برجام، ایران فقط می‌تواند ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد. در حالی که آخرین ارزیابی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد ذخایر اورانیوم غنی‌شده حکومت ایران در حال حاضر دست‌کم به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای خود نوشت حکومت ایران کار نصب سه مجموعه از آبشارهای سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر۶ را در تاسیسات هسته‌ای نطنز به پایان رسانده و آماده بهره‌برداری از آن‌ها است.

در همین حال، تهدیدهای مقام‌های دولتی و غیردولتی ایران همچنان ادامه دارد. روز سه‌شنبه، فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در اظهارنظری گفت: «باید طرف‌های مقابل از وجود پلوتونیم در ایران بترسند، هرچند که ما پلوتونیم را برای تولید انرژی می‌خواهیم نه ساخت سلاح.» 

به‌گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس، جمهوری اسلامی باید سطح غنی‌سازی اورانیوم را به ۹۰ درصد و حتی بیشتر برساند. 

گزارش‌ها از توسعه و ادامه برنامه غنی‌سازی حکومت ایران در حالی منتشر می‌شود که تلاش‌ مقام‌های اتحادیه اروپا برای نزدیک‌تر کردن مواضع ایران و ایالات متحده برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام هنوز به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده است. با این حال، امیدواری‌ مقام‌های اروپایی همچنان ادامه دارد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه، همزمان با انتشار گزارش‌هایی از توسعه برنامه غنی‌سازی حکومت ایران، در اظهارنظری گفت امیدوار است در روزهای آینده، مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران در نهایت به نتیجه برسد و توافق‌‌نامه احیای برجام امضا شود.