احمد جنتی: علوم دانشگاهی به درد انسان نمی‌خورد

علم‌‌ستیزی در جمهوری اسلامی به مهاجرت هزاران متخصص از ایران منجر شد

احمد جنتی از جمله روحانیونی است که مدعی است جمهوری اسلامی برای سعادت بشر طرح جامعی دارد- AFP

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در اظهارنظری جدید گفت که «پیشرفت‌های علمی» و «علوم دانشگاهی» نمی‌توانند درد‌های انسان را درمان کند و این علوم به درد نمی‌خورد.

جنتی این ادعا را روز چهارشنبه، ۱۶ شهریور، هنگام تمجید از شخصیت روح‌الله خمینی مطرح کرد و گفت: «کمبود امروز بشر شناخت راه ایشان [خمینی] و طی کردن این راه است.» او گفت که بشر امروز، «چیزهای فراوان دارد و در علوم و فنون پیشرفت‌هایی کرده است ولی این‌ها درد بشر را دوا نمی‌کند.»

این روحانی ادعا کرد: «علوم دانشگاهی چیزی نیست که درد انسان را درمان کند. درمان درد انسان‌ها همان چیزی است که انبیا معرفی کرده‌اند.»

جنتی در ادامه گفت که این خمینی بود که توانست اسلام را در جهان معاصر زنده کند؛ آن هم در شرایطی که «بعضی از مسلمانان هم تردید داشتند که آیا این اسلام می‌تواند امت را اداره و مردم را هدایت کند یا دوره آن گذشته است». به گفته او، خمینی در شرایطی توانست این کار را بکند که «خیلی‌ها می‌گفتند دوره دین گذشته و حالا دوره عقل و علم است و دوره وحی نیست و این حرف‌های کفرآمیز را می‌زدند».

دبیر شورای نگهبان همچنین گفت: «من واقعا نمی‌دانم اگر این امام نبود، وضع اسلام و مسلمین چه می‌شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنتی دامنه تعریف‌ و تمجید‌ از خمینی را تا جایی بالا برد که او را در «ردیف انبیای بنی‌اسرائیل» دانست و از همه خواست شخصیت او را برای جوانان ایران تبیین کنند.

این اظهارات جنتی همسو با چهار دهه ادعای روحانیون حاکم بر ایران است که می‌گویند برای سعادت بشر بر اساس قوانین اسلام، طرح و برنامه جامعی دارند. آن‌ها با وجود اثبات پوچی کامل ادعا‌های خود، همچنان می‌گویند که این اسلام و آموزه‌های آن است که می‌تواند انسان را «سعادتمند و خوشبخت» کند.

روحانیون حاکم بر ایران هرگز حاضر نشدند ناکارآمدی این قوانین و دستورهای سفت‌وسخت برآمده از متون اسلامی را بپذیرند و همواره «دشمنان» جمهوری اسلامی و غرب را مسئول وضعیت اسف‌بار جامعه ایران معرفی کرده‌اند. بسط و گسترش چنین نگاهی در اداره ایران به موج مهاجرت هزاران متخصص منجر شد؛ موجی که پس از به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی در ایران، بار دیگر تشدید شد.

ایران هر روز بیشتر از متخصصان در حوزه‌های مختلف خالی می‌شود و مقصد بسیاری از این متخصصان آمریکا، اروپا یا این آخری‌ها کشورهای عربی همچون عمان است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم به این موج مهاجرت واکنش نشان داده و خواستار مقابله با آن است.