خانواده‌های شهروندان اروپایی زندانی در ایران: اتحادیه اروپا آنها را فراموش کرده است

این خانواده‌ها در نامه‌ای به جوزپ بورل، اقدام حکومت ایران در بازداشت شهروندان اروپایی، را «جنایت» توصیف کردند

در میانه گفت‌وگوهای هسته‌ای «اتحادیه اروپا» با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، خانواده‌های چهار زندانی اروپایی در زندان‌های حکومت ایران با انتشار نامه‌ای خطاب به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مقام‌های اروپایی را به‌ بی‌توجهی و فراموش کردن وضعیت زندانی‌های اروپایی در ایران متهم کردند و خواهان پیگیری جدی وضعیت آنان شدند. 

در این نامه جمعی، اروپایی‌های بازداشت شده در ایران، گروگان‌های حکومت جمهوری اسلامی معرفی شده‌اند. 

خانواده‌های چهار زندانی اروپایی بازداشت شده در ایران، در بخشی از نامه جمعی خود که روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۱ منتشر شد نوشته‌اند ما خانواده زندانی‌های آلمانی، فرانسوی، سوئدی و اتریشی از «اتحادیه اروپا» که «بازداشت غیرقانونی» رژیم ایران را نادیده گرفته است، خشمگینیم.

 خانواده‌های چهار زندانی اروپایی در ایران، اقدام حکومت ایران در بازداشت شهروندان اروپایی، را «جنایت» توصیف کردند.

نامه اعتراضی روز سه‌شنبه خانواده‌های چهار زندانی اروپایی در ایران، به امضا خواهر بنجامین بریر شهروند فرانسوی، همسر احمدرضا جلالی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-‌سوئدی، دختر جمشید شارمهد، شهروند دوتابعیتی ایرانی-‌آلمانی و همسر کامران قادری زندانی، دوتابعیتی ایرانی-‌اتریشی رسیده است. تمامی این افراد با اتهام‌های مختلف امنیتی در دادگاه‌های انقلاب محاکمه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنجامین بری‌یر در ماه می سال ۲۰۲۰ در ایران بازداشت و به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شده است. کامران قادری نیز در ژانویه سال ۲۰۱۶ بازداشت و نزدیک به هفت سال است که در زندان‌های حکومت ایران به‌سر می‌برد.

جمشید شارمهد در اواخر ژوئيه سال ۲۰۲۰ در خارج از ایران ربوده شد و بعد از انتقال به ایران بازجویی و محاکمه شده است. او با خطر صدور حکم اعدام روبه‌رو است. شارمهد متهم است که در طرح‌ریزی انفجار حسینیه سیدالشهدا شیراز در سال ۱۳۷۸ دست داشته است.

احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی-سوئدی، نیز شش سال پیش، در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵، به دعوت چند نهاد دانشگاهی دولتی به ایران سفر کرد؛ اما در جریان سفر بازداشت و در «دادگاه انقلاب» تهران به اتهام «فساد فی‌الارض و جاسوسی برای اسرائیل» محاکمه و در نهایت به اعدام محکوم شد.

در سال‌های اخیر، شمار قابل ملاحظه‌ای از شهروندان خارجی یا ایرانی‌های دوتابعیتی بازداشت و با اتهام‌های مختلف امنیتی محاکمه و زندانی شده‌اند.

برآورد می‌شود در حال حاضر، در حدود ۲۰ شهروندی اروپایی-آمریکایی، یا با تابعیت‌های دوگانه «ایرانی-اروپایی» و «ایرانی-آمریکایی»، در زندان‌‌های حکومت ایران در بازداشتند. 

بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که حکومت ایران از «بازداشت شهروندان دوتابعیتی»، به عنوان یک اهرم فشار غیرانسانی، برای پیشبرد منافع سیاسی-اقتصادی خود استفاده می‌کند.