اجرای دو نمایش در تهران و شیراز متوقف شد؛ علت نامعلوم

فشار‌ها بر اهالی فرهنگ و هنر در دولت رئیسی، روزبه‌روز بیشتر می‌شود

داستان نمایش «بازی بزرگ» درباره چند زن زندانی است که برای رهایی از بند تلاش می‌کنند- ایران تئاتر

اجرای نمایش «درهم‌تنیدگی» به کارگردانی احسان گودرزی در شیراز و نمایش «بازی بزرگ» به کارگردانی زهره بهروزی‌نیا در تهران متوقف شد.

ایسنا با اعلام این خبر نوشت که قرار بود «درهم تنیدگی» از تاریخ ۱۷ تا ۲۴ شهریور در شیراز روی صحنه برود که اجرای آن لغو شد. کارگردان این نمایش در صفحه شخصی خود اعلام کرد که با وجود داشتن مجوز، تنها چند ساعت پس از آغاز بلیت‌فروشی، اجرای این نمایش متوقف شد. این نمایش خرداد و تیر ۱۴۰۱ به مدت ۴۲ شب در تهران روی صحنه رفت و مشخص نیست اجرای آن در شیراز به چه دلیلی متوقف شده است.

احسان گودرزی این نمایش را با همکاری همسرش خاطره حکیمی روی صحنه می‌برد. آن‌ها در این نمایش در نقش‌ خود ظاهر می‌شوند و ماجراهای آشنایی‌ ۱۸ سال پیش و رازهایشان را بازگو می‌کنند. 

نمایش «بازی بزرگ» به نویسندگی و کارگردانی کار زهره بهروزی‌نیا که اجرای آن از مدتی پیش در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز شده بود، شامگاه دوشنبه، ۱۴ شهریور، روی صحنه نرفت و فروش بلیت آن متوقف شد.

داستان این نمایش که اثری اجتماعی به شمار می‌رود، درباره چند زن زندانی است که برای رهایی از بند تلاش می‌کنند.

در پی به قدرت رسیدن دولت محافظه‌کار ابراهیم رئیسی، محدودیت‌ها، فشار‌ها بر هنرمندان و سانسور آثار هنری در ایران تشدید شد. لغو تعداد قابل‌توجهی از کنسرت‌ها در شهر‌های مختلف، ممنوعیت فعالیت برخی بازیگران، گسترش دامنه سانسور و توقف صدور مجوز برای تک‌آهنگ‌ها از جمله این محدودیت‌ها است. گزارشی که اخیرا منتشر شد، آشکار می‌کرد دفتر موسیقی وزارت ارشاد در شش ماه گذشته مجوز هیچ تک‌آهنگی را برای خواننده‌های پاپ صادر نکرده است. 

از اواخر سال ۱۴۰۰، روند صدور مجوز آثار صوتی به بهانه هک شدن سامانه آنلاین دفتر موسیقی به تعویق افتاد و چهار ماه بعد، در پی گسترش اعتراض‌ها، کار خود را از سر گرفت. این آغاز مجدد فعالیت البته با تعطیلی پس از هک این سامانه چندان تفاوتی نداشت؛ چرا که همه شعرها در شورای شعر دفتر موسیقی ارشاد ماندند و این شورا به هیچ اثری مجوز نداد. آثاری هم که در این مدت منتشر شدند یا از قبل مجوز گرفته بودند یا آن‌هایی بودند که شاعران موردتایید شورای شعر، برای دریافت مجوز آن‌ها سفارش کرده بودند. 

رسانه لوتوس که این خبر را منتشر کرد، این اقدام وزارت ارشاد را «کودتایی بزرگ و در سطحی کلان برای تعطیلی موسیقی پاپ داخل ایران» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان سینمایی دولت ابراهیم رئیسی هم اعلام کرد فیلم‌هایی که در دولت قبل روند کسب مجوز نمایش را طی کرده‌اند، باید همه دوباره «بازبینی» و «ممیزی» شوند. 

فیلم «چپ راست»، یکی از فیلم‌هایی‌ است که ممیزی‌هایش هنوز ادامه دارد. سازمان سینمایی در آذر ۱۴۰۰، به سازندگان فیلم «چپ راست» اعلام کرد در صورتی که قصد نمایش این فیلم را دارند، باید اصلاحاتی روی آن انجام دهند.

وزارت ارشاد مدت‌ها است که تکلیف خود را با طیف گسترده‌ای از هنرمندان روشن کرده و به آن‌ها هشدار داده است چنانچه در مسیر اهداف جمهوری اسلامی نباشند، از آن‌ها حمایت نخواهد کرد و به سیاست «مماشات» در عرصه فرهنگ و هنر پایان خواهد داد.

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر ارشاد از جمله مقام‌هایی است که گفته بود: «معاون هنری نیامده است تا هنرمندی خلاف سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی عمل کند و دولت از او حمایت کند. قرار نیست چنین اتفاقی رخ بدهد.»

سالاری تصریح کرد: «قرار است سیاست‌های جمهوری اسلامی مبتنی بر مفاهیم انسانی و اسلامی را در حوزه‌های مختلف هنری اجرایی کنیم. اگر هنرمندی به این سیاست‌ها و تفکر علاقه‌مند بود و همراهی و مفاهیم اخلاقی را ترویج کرد، روی چشم ما جا دارد و حتما در خدمت اوییم؛ اما اگر هنرمندی بخواهد بی‌اخلاقی یا اخلاق لیبرالی را ترویج کند، دلیل ندارد دولت از او حمایت کند.»

به گفته او، ​​منابع مالی دولت جمهوری اسلامی «مختص آثاری است که بتوانند جریان هنر اصیل و والای انقلاب اسلامی را پیش ببرد و این دسته‌بندی ما است».

مقام‌های دولت سیزدهم گمان می‌‌کنند با سخت‌گیری می‌توانند جلو موج تغییرات عمیق و گسترده‌ در جامعه ایران را که از سال‌ها پیش آغاز شده است، بگیرند.

حمله به طیف گسترده‌ای از ورزشکاران و هنرمندان و نویسندگان و اعمال ممنوعیت‌های گسترده برای فعالیت‌های آن‌ها از دیگر اقدام‌های دولتی است که نزد طبقه متوسط و بسیاری از اقشار اجتماع مشروعیت و مقبولیتی ندارد. این محدودیت‌ها و فشار‌ها با این هدف صورت می‌گیرند که گروه‌های مرجع مستقل و منتقد دولت به سکوت وادار شوند و دولت مصون از هر انتقاد‌ و اعتراض‌، به راه خود ادامه دهد.

بیشتر از تئاتر و رقص