پارلمان بریتانیا: هزاره‌ها در افغانستان با خطر جدی نسل‌کشی مواجه‌اند

«تشدید حمله‌ها علیه هزاره‌ها در افغانستان نیازمند واکنش فوری است»

لرد آلتون علاوه کرد، اگر عاملان جنایات علیه هزاره‌ها، با انفعال و مصئونیت از مجازات مواجه شوند، وضعیت برای هزاره‌های افغانستان و خیم و بدتر خواهد شد-WAKIL KOHSAR / AFP

گزارش پژوهشی پنج تن از اعضای مجلس نمایندگان بریتانیا و جمعی از محققان در مورد وضعیت جامعه هزاره در افغانستان، نشان می‌دهد که این قوم در معرض خطر نسل‌کشی قرار دارد. این گزارش که روز یکشنبه، ۱۳ شهریور (۴ سپتامبر ۲۰۲۲) منتشر شد، ضمن بررسی حوادث مرگباری که هزاره‌ها را در سال ۲۰۲۱ هدف قرار داده است، میزان تهدیدها علیه هزاره‌ها در حاکمیت رژيم طالبان را بررسی می‌کند.

لرد دیوید آلتون از مجلس اعیان بریتانیا، بارونس هلنا کندی از حزب کارگر و عضو مجلس نمایندگان بریتانیا، پل بریستو، عضو حزب محافظه‌کار در مجلس بریتانیا، و کریس لاو و برندن اوهارا، نمایندگان حزب ملی اسکاتلند در مجلس نمایندگان بریتانیا، از جمله افرادی‌اند که در تهیه این گزارش تحقیقی مشارکت داشته‌اند.

در این گزارش آمده است: «هنگامی که طالبان در اوت ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفتند، به طرز چشمگیری بر وضعیت هزاره‌ها تاثیر گذاشت. بازگشت طالبان به قدرت و عملکرد وحشیانه علیه‌ هزاره‌ها در سراسر افغانستان، بازگشت وحشت بوده است.»

این گزارش می‌افزاید که هزاره‌ها با حمله‌های هدفمند گروه تروریستی دولت اسلامی موسوم به «داعش خراسان» مواجه‌اند و حملاتی که صورت گرفته است، نشان می‌دهد که هزاره‌ها به مثابه یک اقلیت قومی و مذهبی، در معرض خطر نسل‌کشی قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش تاکید شده است که برملا شدن این نکته که هزاره‌ها به دلیل نژاد و مذهبشان هدف نسل‌کشی‌اند، دولت‌ها را در قبال جلوگیری از نسل‌کشی احتمالی آنان مسئول می‌کند.

در گزارش اعضای مجلس نمایندگان بریتانیا با اشاره به حمله‌های مرگباری که در یک ‌سال گذشته، مدارس، عبادتگاه‌ها، تجمع‌ها، و خودروهای مسافربری هزاره‌ها را در شهرهای افغانستان هدف قرار دادند، آمده است: «به دلیل انفعال و مصونیت از مجازات در پاسخ به هدف قرار دادن هزاره‌ها، پیش‌بینی می‌شود که حملات بیشتری در راه باشند. این روند، احتمالا ادامه خواهد داشت. در راستای تعهدات بین‌المللی تحت کنوانسیون نسل‌کشی، نیاز مبرمی به حمایت از جامعه هزاره احساس می‌شود.»

لرد آلتون، از اعضای این تحقیق و حامی ائتلاف برای واکنش به نسل‌کشی، گفت: «در ماه‌های اخیر، شاهد خطر جدی و فزاینده نسل‌کشی علیه هزاره‌ها بوده‌ایم. ضروری است که پیش از اینکه خیلی دیر شود، برای محافظت از این جامعه آسیب‌پذیر، اقدام کنیم.»

لرد آلتون افزود که اگر عاملان جنایات علیه هزاره‌ها، با انفعال و مصونیت از مجازات مواجه شوند، وضعیت برای هزاره‌های افغانستان وخیم و بدتر خواهد شد.

این عضو مجلس اعیان بریتانیا در ادامه گفت: «طبق کنوانسیون نسل‌کشی، وظایفی داریم و زمان آن فرا رسیده است که به آن‌ها عمل کنیم.»

بارونس هلنا کندی، نماینده حزب کارگر و عضو دیگر این تحقیق، نیز گفت که تشدید حمله‌ها علیه هزاره‌ها در افغانستان نیازمند واکنش فوری است. او افزود: «نمی‌توانیم اجازه دهیم که طالبان و داعش، هزاره‌ها را برای نابودی آن‌ها در کشور، هدف قرار ‌دهند.»

گزارش ۸۳ صفحه‌ای اعضای مجلس نمایندگان بریتانیا و جمعی از محققان، به چندین مقام ارشد دولتی در کانادا، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، هلند، سازمان ملل متحد، و دادگاه لاهه ارسال شده است.

از سال ۲۰۱۴ که داعش خراسان در افغانستان ظهور کرد، هزاره‌ها یکی از اهداف عمده حمله‌های مرگبار این گروه بوده‌اند. در یک ‌سال سلطه طالبان بر افغانستان، نه تنها حمله‌های مرگبار بر هزاره‌ها کاهش نیافته است، بلکه آمارها و گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری نشان می‌دهند که میزان این حمله‌ها و نیز قربانیان آن‌ها در میان هزاره‌ها، چند برابر سال‌های گذشته افزایش یافته است.

سخنگویان و سران طالبان، بارها مدعی شده‌اند که از توان مهار تهدیدهای داعش خراسان برخوردارند، اما افزایش حمله‌های این گروه در شهرهای مختلف افغانستان، این ادعای طالبان را نقض کرده است.