ترامپ در جلسه پنتاگون «از موضوعی به موضوع دیگر می‌پرید»

توصیف دست دادن با مکرون در اولین جلسه ترامپ در پنتاگون

مطابق یک گزارش جدید شگفت‌انگیز که توسط نویسنده ارشد سخنرانی‌های جیمز ماتیس، وزیر پیشین دفاع، نوشته شده، دونالد ترامپ در نخستین جلسه توجیهی که در مقام رئیس جمهور با مقامات عالی رتبه در پنتاگون داشت، به نظر می‌رسید تمرکز ندارد.

گای اسنودگراس، که تا زمان ترک وزیر دفاع از سمتش در دسامبر سال ۲۰۱۸ به‌عنوان نویسنده سخنرانی‌های آقای ماتیس خدمت کرده بود، جزئیات اولین جلسه توجیهی رئیس جمهور را که در آن انتظار می‌رفت او درباره نیروهای آمریکایی و سفارتخانه‌ها در همه نقاط جهان اطلاعاتی کسب کند، شرح داد.

آقای اسنودگراس در مقاله‌ای در پولیتیکو نوشت که جلسه اصلا به آن شکلی که باید پیش نرفت. این گزارش اقتباسی از کتاب جدید او با عنوان «استقامت: در پنتاگون ترامپ با وزیر ماتیس» است.

آقای اسنودگراس گفت آقای ترامپ اواسط جلسه یکدفعه با صدای بلند شروع کردن به توصیف سفر اخیر خود به فرانسه، جایی که با رئیس جمهور امانوئل ماکرون دیدار و در جشن‌های روز باستیل این کشور شرکت کرد.

رئیس جمهور گفت: «من تازه از فرانسه بازگشتم. آیا شما دست دادن رئیس جمهور ماکرون را دیدید؟ ... او نمی‌خواست ول کند. او دست من را نگه داشته بود. من دو ساعت را در جشن روز باستیل گذراندم. خیلی تاثیرگذار بود.»

رئیس جمهور گفت که یک جشن «روز پیروزی» مشابه رویدادی که در فرانسه شاهد آن بود، می‌خواست و افزود: «چهارم ژوئیه خیلی گرم است.»

او گفته بود: «من در خیابان‌های اصلی وسایل نقلیه و تانک‌ می‌خواهم. در خیابان پنسیلوانیا، از ساختمان کاپیتول تا کاخ سفید. ما روحیه لازم داریم! باید همه را با این رژه تحت تأثیر قرار دهیم.» 

آقای ترامپ افزوده بود: «فرانسوی‌ها در روز باستیل با تانک‌ها و همه چیز یک رژه شگفت انگیز برگزار کردند. چرا ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم؟»

این نویسنده پیشین سخنرانی که به آقای ماتیس کمک کرده تا جلسات توجیهی با رئیس جمهور را آماده کند، گفت که او فهمید که برای جلسات آینده با آقای ترامپ باید «اسلایدشویی از تصاویر ... بدون هیچ کلمه‌ای» بیاورد.

آقای اسنودگراس نوشت: «ترامپ از موضوعی به موضوع دیگر می‌پرید ـ از سوریه، مکزیک، مطلب اخیر واشنگتن پست که او دوست نداشت. مثل یک سنجابی بود که در ترافیک گیر افتاده باشد؛ مدام از این طرف به آن طرف می‌رفت.» 

آقای اسنودگرس نوشت: «مسائل پیچیده بودند، اما همه پاسخ‌های رئیس جمهور ساده و سردستی بودند. او در مورد موضوعاتی که اهمیت جهانی داشتند، سریع و بدون فکر و دقت نظر می‌داد.»

دستیاران رئیس جمهور پیش از این اذعان داشتند که وی در جلسات اطلاعاتی روزانه خود تصاویر و فیلم‌هایی با «تصاویر معرکه» را به کلمات ترجیح می‌دهد.

سال ۲۰۱۷ در گزارشی که در واشنگتن پست منتشر شد، مایک پومپئو، مدیر وقت سیا، گفته بود: «ما باید مطالب را به صورتی ارائه دهیم که او بهتر بتواند اطلاعاتی را که می‌خواهیم به او منتقل کنیم، درک کند. این وظیفه ماست، درست است؟»

پیش از این نیز گزارش شده بود که آقای ترامپ شیفته جشن‌های روز باستیل فرانسه شده است و مدت کوتاهی پس از دیدن آن، دستور برگزاری رژه نظامی آمریکایی به سبک خودش را داده بود.

با این حال، آقای اسنودگراس نگاهی از داخل به پنتاگون دارد و نشان می‌دهد که چطور مقامات پنتاگون و دیگران مدت‌ها قبل از اینکه رسانه‌های ملی ادعاهایی در مورد رئیس جمهور منتشر کنند، از این ادعاها آگاه بوده‌اند.

او گفت در یک مورد وقتی وزیر دفاع آقای ترامپ با جزئیات بیش از حد در مورد موضوعی صحبت می‌کرد، رئیس جمهور اخم کرده بودی ولی وقتی تصاویری از حضور نیروهای آمریکایی ژاپن و کره جنوبی نشان داده شد، انرژی گرفت.

با این‌حال به گفته آقای اسنودگراس، رئیس جمهور ناگهان بحث را عوض کرد، توافق نامه‌های تجاری دو ملت را «جنایت» خواند و افزود: «ژاپن و کره جنوبی از ایالات متحده سوءاستفاده می‌کنند.»

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان