چرا ترامپ مشروب نمی‌نوشد؟

رئیس‌جمهور آمریکا یکی از مشهورترین محصولات فرانسوی را زیر سئوال برد

 Brendan SMIALOWSKI / AFP

دونالد ترامپ با آن‌که اصلا اهل مشروبات الکلی نیست، در حمله‌ای تویتری به امانوئل مکرون، از شراب فرانسوی انتقاد کرده است.

توییت ترامپ پس از آن منتشر شد که پاریس اعلام کرد، می‌خو‌اهد بر خدمات شرکت‌های فناوری آمریکایی مالیات وضع کند.

ترامپ نوشت: «فرانسه بر شرکت‌های بزرگ فناوری ما مالیات دیجیتال وضع کرد. اگر قرار باشد کسی بر آنها مالیات وضع کند، باید در کشور مبدا این شرکت‌ها، یعنی ایالات متحده آمریکا، باشد.»

«به زودی اقدامات متقابل اساسی برای برخورد با حماقت ماکرون اعلام خواهیم کرد. من همیشه گفته‌ام شراب آمریکایی بهتر از شراب فرانسوی است».

ترامپ ٧٣ ساله بارها گفته است که در طول عمرش لب به شراب نزده است، و بر این اساس مشخص نیست که چگونه به این نتیجه رسیده است که شراب آمریکایی بهتر از شراب فرانسوی است.

به نظر می‌رسد که پرهیز ترامپ از شراب به علت مرگ برادش فرد ترامپ جونیور باشد که پس از سال‌ها اعتیاد به الکل، در ١٩٨١ در سن ٤٣ سالگی در گذشت.

رییس جمهوری آمریکا سال ٢٠١٢ به سی.ان.بی.سی گفت: «من در طول عمرم لب به الکل نزده‌ام و از این بابت خیلی خوشحالم و افتخار می‌کنم. واقعا من در طول عمرم هرگز لب به الکل نزده‌ام.»

ترامپ در یکی از سخنران‌های سال گذشته‌اش به برادرش اشاره کرد و گفت: «او به خاطر نوشیدن الکل دچار مشکل شد و مدام به من می‌گفت، ننوش. ننوش... و تا امروز، من لب به الکل نزده‌ام.»

«هرگز دلم نخواسته که بنوشم. اصلا به آن علاقه‌ای ندارم».

دو هفته پیش، مجلس فرانسه تصویب کرد که سه درصد مالیات بر درآمد حاصل از فروش خدمات دیجیتالی در فرانسه اعمال شود. این مالیات، شامل شرکت‌هایی می‌شود که درآمد آنها در فرانسه بیش از ۲۵ میلیون یورو و درآمد جهانی آنها بیش از ۷۵۰ میلیون یورو است.

کشورهای اروپایی دیگر، از جمله اتریش، بریتانیا، اسپانیا، و ایتالیا  نیز اعلام کرده‌اند که برای خدمات دیجیتالی برنامه‌های مالیاتی خاصی دارند.

آنها می‌گویند که اعمال این مالیات ضروری است، زیرا شرکت‌های اینترنتی چندملیتی مانند فیسبوک و آمازون، در حال حاضر می‌توانند بدون در نظر گرفتن منبع درآمدشان، در کشورهایی مانند ایرلند که مالیات کمتری وضع می‌کنند، سود کسب کنند.

به دلیل آسیبی که این وضعیت به خرده‌فروشان محلی در بازارهای اصلی منطقه و  بازار آنلاین وارد کرده است، فشارهای سیاسی برای حل این مشکل افزایش یافته است. 

© The Independent

بیشتر از جهان