مصطفی کاظمی: در صورت ادامه درگیری‌ها کناره‌گیری می‌کنم

در صورتی که آشوب‌ و اغتشاش ادامه پیدا کند بر اساس اصل ۸۱ قانون اساسی از نخست‌وزیری استعفا می‌دهم و آنها را در مقابل عراقی‌ها و تاریخ پاسخگو می‌کنم»

کاظمی پس از هجوم معترضان به مراکز دولتی، جلسه کابینه را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد-AFP

مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به درگیری‌ها در کشورش گفت که در صورت ادامه بن‌بست سیاسی از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

کاظمی روز دوشنبه پس از هجوم معترضان به مراکز دولتی، جلسه‌های کابینه را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد.

مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه نیز در سخنرانی روز سه‌شنبه خواستار به زمین گذاشتن سلاح و پایان درگیری‌ها شده بود. او از هوادارانش خواست منطقه سبز بغداد را ترک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان برهم صالح، رییس‌جمهوری عراق هم با هشدار درباره اینکه بحران سیاسی به پایان نرسیده است، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام برای برون‌رفت از بن‌بست جاری شد.

تنش‌ها در عراق که به کشته شدن دست‌کم ۳۰ نفر و زخمی شدن صدها نفر منجر شد، با اعلام پایان حیات سیاسی مقتدی صدر آغاز شد. صدر گفته بود که با دنیای سیاست خداحافظی می‌کند.

کاظمی در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت: «در صورتی که آشوب‌ و اغتشاش ادامه پیدا کند بر اساس اصل ۸۱ قانون اساسی از نخست‌وزیری استعفا می‌دهم و آنها را در مقابل عراقی‌ها و تاریخ پاسخگو می‌کنم.»

کاظمی در سال ۲۰۲۰ پس از استعفا عادل‌ عبدالمهدی، سمت نخست‌وزیری را بر عهده گرفت و در سال ۲۰۲۱ از یک سوء‌قصد جان سالم به در برد.

صدر، رهبر جریان صدر پیروز اصلی انتخابات اکتبر ۲۰۲۱ بود اما نتوانست برای تشکیل دولت با گروه‌های سنی و کرد بدون حضور گروه‌های شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی به توافق برسد.

بسیاری در عراق، دخالت‌های جمهوری اسلامی را یکی از دلایل اصلی ادامه وضعیت نابسامان عراق می‌دانند.

بیشتر از جهان