رئیس‌جمهوری تایوان: خویشتن‌داری ما به معنای مقابله نکردن با چین نیست

تسای اینگ ون به وزارت دفاع دستور داد «اقدام‌های متقابل لازم و قوی» برای دفاع از حریم هوایی انجام شود

وزارت دفاع تایوان، روز شنبه پنجم شهریور (۲۷ اوت)‌، اعلام کرده بود که ۲۱ هواپیما و پنج کشتی چینی را که در اطراف تایوان فعالیت می‌کردند، شناسایی کرده است- REUTERS/Ann Wang

تسای اینگ ون، رئیس‌‌جمهوری تایوان، گفت که این کشور در مواجهه با «حرکات تحریک‌آمیز چین» خویشتن‌داری می‌کند، اما در صورت نیاز می‌تواند «اقدام‌های متقابل قوی» انجام دهد.

به گزارش رویترز، تسای روز سه‌شنبه ۳۰ اوت (۸ شهریور)، هنگام بازدید از پایگاه هوایی و دریایی در جزایر پنگو در تنگه تایوان، از نیروهای مسلح به‌دلیل تلاش‌هایشان برای حفاظت از کشور قدردانی کرد. او در عین حال، به رزمایش‌های نظامی اخیر پکن واکنش نشان داد و چنین اقدام‌هایی را محکوم کرد.

چین که با وجود مخالفت‌های دولت تایپه، تایوان را قلمرو خود می‌داند، در ماه جاری پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، رزمایش‌‌های نظامی متعددی در اطراف این جزیره انجام داد. پس از آن‌ نیز هنگامی که گروهی متشکل از پنج قانونگذار دیگر آمریکایی به تایوان رفتند، ارتش چین با انجام تمرین‌های بیشتر در نزدیکی این جزیره به بازدید آن‌ها از تایپه پاسخ داد.

تسای درباره این موضوع به افسران نیروی دریایی گفت: «می‌خواهم به همه بگویم که هرچه دشمن بیشتر بخواهد ما را تحریک کند، ما باید بیشتر آرامشمان را حفظ کنیم. ما به اختلاف‌های موجود دامن نمی‌زنیم و خویشتن‌داری می‌کنیم، اما به این معنا نیست که درصورت نیاز با چین مقابله نکنیم.»

او گفت که به وزارت دفاع دستور داده است تا «اقدام‌های متقابل لازم و قوی» را برای دفاع از حریم هوایی تایوان انجام دهد، اما درباره جزئیات این اقدام‌ها توضیح بیشتری نداد.

دولت تایوان بارها گفته است که با آرامش به فعالیت‌های چین پاسخ داده و تاکنون هیچ تیراندازی بین دو طرف انجام نشده است. این جزیره در عین حال، از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین چینی در فاصله نزدیک ابراز ناخرسندی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع آگاه به رویترز گفت که در بخشی از مانور نیروهای چینی در واکنش به سفر پلوسی، کشتی‌های جنگی پکن و تایپه، در تنگه تایوان رودرروی هم قرار گرفتند. این تنگه به‌عنوان یک حایل غیررسمی، دو طرف را از هم جدا می‌کند.

پس از آن، در یک پست فیسبوکی، تسای به نقل از یک فرمانده نیروی دریایی در پنگو، تایید کرد که کشتی‌های هر دو طرف به یکدیگر نزدیک شده‌اند و کشتی‌های تایوان به‌مدت شش روز ناوهای چینی خود را به‌شدت تحت نظر داشتند.

واحد نظامی چین در تاریخ ۱۵ اوت ویدیویی را از نزدیک شدن به جزایر پنگو منتشر کرد. ارتش تایوان در واکنش به این ویدیو، آن را یک جنگ اطلاعاتی دانست و مدعی شد که چین درباره نزدیک شدن به جزایر اغراق می‌کند.

با این که نیروهای مسلح تایوان به خوبی تجهیز شده‌اند، اما در برابر نیروهای چینی بسیار ضعیف‌ترند. از همین رو، تسای برنامه‌های نوسازی ارتش و افزایش هزینه‌های دفاعی را در اولویت قرار داده است. 

چیو کو چنگ، وزیر دفاع تایوان، در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌ پهپادهای چینی، به خبرنگاران گفت که نمی‌تواند جزئیاتی درباره اقدام‌های تایوان برای مقابله با تهاجم‌ها منتشر کند. با این حال، او در هشداری پنهان به چین گفت که ارتش تایوان بر اساس اصل «دفاع از خود» واکنش نشان خواهد داد.

وزارت دفاع تایوان، روز شنبه پنجم شهریور (۲۷ اوت)‌، اعلام کرده بود که ۲۱ هواپیما و پنج کشتی چینی را که در اطراف تایوان فعالیت می‌کردند، شناسایی کرده است. این وزارتخانه با تاکید بر اینکه پکن به تمرین‌های نظامی‌اش در نزدیکی تایوان ادامه می‌دهد، گفته بود که هنوز هیچ هواپیمای چینی از خط میانی عبور نکرده است.

همچنین روز شنبه، سه مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، خبر دادند که دو کشتی جنگی نیروی دریایی ایالات متحده در آب‌های بین‌المللی اطراف تنگه تایوان حضور یافته‌اند. این اولین عملیات از این دست از زمان تشدید تنش اخیر میان تایوان با چین بوده است.

بیشتر از جهان