دفاع تمام‌قد خامنه‌ای از سیاست‌های دولت رئیسی؛ با همین فرمان برانید

رهبر جمهوری اسلامی عملکرد یک ساله دولت ابراهیم رئیسی را کاملا تایید کرد

علی خامنه‌‌ای می‌گوید که دولت سیزدهم توانسته است «امید و اعتماد» مردم ایران را زنده کند- دفتر خامنه‌ای

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اقدامی کم‌سابقه، به دفاع تمام‌قد از اقدام‌های و برنامه‌های یک‌ساله دولت ابراهیم رئیسی برخاست و حاضر نشد درباره عواقب برخی سیاست‌های اقتصادی این دولت اظهار‌نظر کند.

خامنه‌ای روز سه‌شنبه، هشتم شهریور، در دیدار با اعضای هیئت دولت، زبان به تمجید و تعریف از آن‌ها گشود و مدعی شد که این دولت در یک سال گذشته توانست «امید و اعتماد» مردم ایران را زنده کند. او مدعی شد که «مجموع عملکرد دولت در بخش‌های مختلف به مردم این احساس را داد که دولت وسط میدان و مشغول کار است. دارد تلاش می‌کند و برای آن‌ها خدمت می‌کند».

این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که بیش از ۶۰ درصد مردم ایران به مهم‌ترین تصمیم اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی یعنی حذف ارز ترجیحی‌ انتقاد دارند و بیش از ۸۰ درصد آن‌ها گفته‌اند یارانه‌‌ای که در ازای از این تصمیم اقتصادی به آن‌ها پرداخت می‌شود، کفاف هزینه‌های زندگی آن‌ها را نمی‌دهد.

افزایش موج مهاجرت نخبگان از ایران و تمایل ۵۰ درصد جوانان ایرانی به مهاجرت یکی دیگر از نتایج به قدرت رسیدن دولت محافظه‌کار رئیسی در ایران است. نرخ سرسام‌آور تورم و گرانی کالاها و خدمات و فقیرتر شدن مردم ایران در یک سال اخیر از دیگر نتایج عملکرد‌ دولت ابراهیم رئیسی‌اند که خامنه‌ای حاضر نشد درباره آن‌ها اظهار‌نظر کند.

رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار، از «سفر‌های استانی»، «سرعت عمل»، «جوان‌گرایی»، «خودداری از فرافکنی و بهانه‌تراشی» و «پرهیز از اشرافی‌گری» به عنوان دیگر «توفیق‌های» دولت سیزدهم نام برد. او از اینکه دولت «شعار‌های انقلابی» را احیا و «جامعه را از چشم‌انتظاری» خارج کرده است، ابراز خرسندی کرد و گفت: «اینکه بگویند حالا باید حتما با فلان کشور ارتباط برقرار کنیم تا مشکلاتمان حل بشود یا فلان گره باید از فلان جا باز بشود تا مشکلات ما حل بشود، این خیلی برای کشور مضر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای پیش‌تر به مقام‌های دولت سیزدهم گفته بود که نباید برنامه‌ریزی‌های خود را به مذاکرات برجام و لغو تحریم‌ها متکی کنند و بدون اعتنا به این مسائل، برنامه‌های خود را به اجرا بگذارند.

دولت ابراهیم رئیسی هم در یکی از نخستین و مهم‌ترین اقدام‌های خود ارز ترجیحی را حذف کرد تا مصرف مردم ایران را کاهش و تاب‌آوری آن‌ها مقابل تحریم‌ها را افزایش دهد.

با گذشت بیش از سه ماه از اجرای این سیاست، مصرف بسیاری از کالاهای ضروری کاهشی قابل‌توجه داشت و مردم ایران در مقایسه با سال گذشته، دیگر نمی‌توانند مایحتاج معمول زندگی خود را تهیه کنند.

روحانیون حاکم بر ایران امیدوارند با این سیاست و تحمیل فشار‌ به مردم بتوانند در غیاب برجام، به حکمرانی خود ادامه دهند. علی خامنه‌ای هم بدون اشاره به این سیاست‌های پشت‌پرده، تلاش کرد آن بخش از اقدام‌ها و رفتار‌های دولت مستقر را که بیشتر جنبه نمایشی و تبلیغاتی دارند، پررنگ کند. او در این دیدار به مقام‌های دولتی توصیه کرد از «نمایش» دادن بپرهیزند اما درباره اقدام‌های خود اطلاع‌رسانی کنند.

​​خامنه‌ای همچنین به دولتی‌ها توصیه کرد درگیر کار‌های «روزمره» نشوند، «وعده‌های غیرقابل تحقق ندهند» و «با هر عاملی که تولید را تضعیف می‌کند، قاطعانه مقابله کنند».

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد اگر به این توصیه‌ها عمل شود، «ثابت خواهد شد که دولت سیزدهم دولتی کاملا کارآمد، فعال و برطرف‌کننده مشکلات زندگی مردم است».