تهدید دوباره اروپا توسط اردوغان

رئیس جمهور ترکیه می‌گوید میلیون‌ها پناهجوی سوری را به اروپا می‌فرستد


STRINGER / TURKISH PRESIDENTIAL PRESS OFFICE / AFP رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

رئیس جمهوری ترکیه تهدید کرده است که اگر اروپا با پیشنهاد‌های او در مورد ایجاد یک «منطقه امن» در سوریه موافقت نکند، میلیون‌ها آواره را به کشورهای اروپایی خواهد فرستاد.

رجب طیب اردوغان، در تکرار آنچه پیش از این گفته بود، هشدار داد که اگر کشورهای اروپایی از طرح‌های آنکارا برای اسکان مجدد سوریٔها در شمال شرقی سوریه حمایت نکنند، «دروازه‌ها» را به روی پناهجویان «خواهد گشود».

ترکیه میزبان حدود ۶/۳ میلیون سوری است که از جنگ در کشورشان گریخته‌اند، اما این دولت قصد دارد تا دو میلیون نفر از آن‌ها را در منطقه مرزی میان دو کشور، در خاک سوریه، اسکان مجدد بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوایل ماه جاری، آقای اردوغان در واکنش به انتقادهای گزنده بین‌المللی از حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، به کشورهای اروپایی گفت:  «۶/۳ میلیون آواره (سوری) را برایتان خواهیم فرستاد».

روز شنبه، رئیس جمهوری ترکیه گفت، اگر روسیه به تعهداتی که طبق توافق‌های هفته گذشته (با ترکیه) عمل نکند، ترکیه منطقه را از وجود کردهای عضو «وای پی جی» (هسته اصلی نیروهای سوریه دموکراتیک که به گفته ترکیه با سازمان پ ک ک مرتبط است) در نزدیکی مرزش، پاک خواهد کرد.

طبق توافقی که روز سه شنبه میان اردوغان و پوتین انجام گرفت، نیروهای نظامی روسیه و مرزبانان ترکیه، متفقا، افراد «وای پی جی» را که ترکیه تروریست می‌خواند، از خطه ۳۲ کیلومتری میان ترکیه و سوریه (به داخل خاک سوریه) عقب خواهند راند. 

در هفته‌ای که گذشت، دو سازمان جهانی مدافع حقوق بشر، ترکیه را متهم کردند که با بازگرداندن اجباری آوارگان سوری به «منطقه جنگی» در شمال سوریه، جان آنان را به خطر می‌اندازد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل گفته‌اند، گروه‌هایی از پناهجویان سوری‌ تحت بازداشت «خودسرانه» مقامات ترکیه قرار گرفته‌اند و به ایالت مرزی ادلب در سوریه رانده شده‌اند.

در تهیه این گزارش از مطالب خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان