خرید و فروش میلیاردی سوال‌های آزمون گروه پزشکی سال ۱۴۰۱

دستگاه‌های تقلب در آزمون سراسری دانشگاه‌ها ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان قیمت دارد

فساد سال‌هاست به مراکز آموزش عالی ایران رخته کرده و نحوه جذب دانشجو، پایان‌نامه نویسی و اعطای مدرک تحصیلی را هم آلوده کرده است -- AFP

محمدرضا احمدی سنگری، نماینده مجلس گفت پرسش‌های آزمون سراسری گروه پزشکی در سال ۱۴۰۱ تا یک میلیارد تومان خریدوفروش شده است.

احمدی سنگری با اعلام این خبر گفت در آزمون امسال «تا این حد ابزار تقلب از داوطلبان کنکور گرفته نشده بود به‌طوری که قیمت برخی از این ابزار ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان است.»

به گفته او «این تجهیزات در کسری از ثانیه می‌توانستند اطلاعات را به خارج از محل برگزاری آزمون ارسال و پاسخ‌ها را دریافت کنند.»

فساد در جمهوری اسلامی ایران سال‌ها است به مراکز آموزش عالی رخنه کرده و نحوه جذب دانشجو، پایان‌نامه نویسی و اعطای مدرک تحصیلی را هم آلوده کرده است.

در این سال‌ها گزارش‌های بسیاری از فروش سوال‌های آزمون سراسری دانشگاه‌ها، پایان‌نامه‌ها و مدارک تحصیلی منتشر می‌شود و این روند همچنان ادامه دارد.

جریان موسوم به «مافیای کنکور» سالانه ده‌ها میلیارد تومان گردش مالی دارد و تاکنون تلاش‌ها برای متلاشی کردن آن بی‌نتیجه مانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور، هم اعلام کرد گزارش‌های بسیاری از تخلف و تقلب در آزمون سال ۱۴۰۱ وجود دارد که قوه قضاییه آن‌ها را پیگیری خواهد کرد.

مقام‌های وزارت علوم هم گفته‌‌اند متقلبان در آزمون سراسری دانشگاه‌ها نمی‌توانند ۱ تا ۱۰ سال در این آزمون شرکت کنند.

اغلب قوانین و مقرراتی که در حوزه آموزش عالی با هدف برخورد با تخلفات وضع شده‌ معطوف به داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها است، اما از سازوکار برخورد با نظام پرنفوذ مافیا و رانت‌های پیدا و پنهان در این حوزه خبر چندانی نیست.

رانت سهمیه‌های ورودی و اعمال نفوذ صاحبان قدرت در انتقال دانشجو، دو آسیب دیگر در نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران به‌حساب می‌آید که نه تنها پشتوانه قانونی دارد بلکه موجب تقویت تبعیض آموزشی در ایران شده است.

این سهمیه‌‌ها و زد‌و‌بند‌های پشت پرده برای سال‌ها سد راه داوطلب‌های ورود به دانشگاه‌ها شده است. برخی با وجود رتبه برتر، مردود می‌شوند و برخی هم در دانشگاه موردنظرشان پذیرفته نمی‌شوند و انگیزه‌ای برای ثبت‌نام ندارند.

روزنامه «سپید» که اخبار حوزه پزشکی پوشش می‌دهد، سال ۱۳۹۵ برای نخستین بار فاش کرد که حدود ۴۰۸ سهمیه دانشگاه‌های علوم پزشکی متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

این ۴۰۸ نفر در آن سال با استفاده از این سهمیه وارد ۲۱ دانشگاه علوم پزشکی  شدند و ۶۷ نفر دیگر نیز در همان سال از سهمیه سپاه پاسداران استفاده کردند تا در رشته پرستاری درس بخوانند.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۱۳۹۵، در مقام مقایسه با کل دانشگاه‌های کشور، بیشترین سهمیه سپاه پاسداران را داشت.