زنان الهام‌بخش و پیشرو در امارات

در سال‌های اخیر زنان امارات توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف به جایگاه‌های بالایی دست پیدا کنند

عایشه المنصوری، اولین کاپیتان پرواز‌های تجاری در امارت متحده عربی- ALARABIYA NEWS

در امارات متحده عربی، هر سال روز ۲۸ اوت به مناسبت روز زن جشن گرفته می‌شود.

 خبرگزاری دولتی امارات در آوریل امسال گزارش داد که شیخه فاطمه بنت مبارک، رئیس اتحادیه عمومی زنان امارات (GWU) موضوع روز زن برای سال ۲۰۲۲ در این کشور را «واقعیت الهام‌بخش، آینده پایدار» اعلام کرد.

به همین مناسبت، خبرگزاری العربیه انگلیسی نگاهی داشته به نام و فعالیت برخی از زنان موثر، پیشرو و الهام‌بخش در امارات متحده:

عایشه المنصوری؛ اولین کاپیتان زن امارات

به عنوان یکی از تازه‌ترین دستاوردهای زنان اماراتی، در ماه اوت امسال، یکی از زنان توانمند این کشور توانست در جایگاه کاپیتانی هواپیما قرار بگیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عایشه المنصوری، خلبانی است که پس از طی کردن مراحل لازم توانست نام خود را به عنوان اولین کاپیتان تجاری زن این کشور در تاریخ هوانوردی امارات ثبت کند.

المنصوری که در سال ۲۰۰۷ به خط هوایی ملی امارات متحده عربی ملحق شد، در مصاحبه‌ای گفت: «بسیار خوشحالم که این امکان را داشته‌ام تا حرفه هوانوردی را دنبال کنم. من افتخار می‌کنم اولین زن اماراتی هستم که توانسته‌ام کاپیتان یک شرکت هواپیمایی تجاری شوم و امیدوارم الهام‌بخش زنان جوان باشم تا این مسیر شغلی را دنبال کنند.»

دکتر مونا خشوانی؛ پزشک برجسته 

دکتر مونا خشونانی، اولین پزشک اماراتی است که عمل جراحی رباتیک را انجام داد.

وزارت بهداشت امارات در ماه ژوئن در بیانیه‌ای اعلام کرد که دکتر مونا خشوانی، از بیمارستان زنان و کودکان القاسمی شارجه، این جراحی روباتیک را با استفاده از سیستم پیشرفته داوینچی انجام داد.

این جراح یکی از باتجربه‌ترین پزشکان امارات متحده عربی در زمینه جراحی رباتیک است. او در سال ۲۰۰۵ از دانشگاه کوئین مری لندن فارغ‌التحصیل شد.

هدی المطروشی؛ فعال عرصه تعمیر خودرو 

هدی المطروشی یکی از معدود زنان اماراتی است که وارد عرصه تعمیر خودرو شده؛ صنعتی که مدت‌ها در جهان عرب تحت سلطه مردان بوده است.

مطروشی سال ۲۰۲۱ در مصاحبه‌ای گفت: «من از این کار بسیار لذت می‌برم و خوشحالم که می‌توانم در این عرصه فعالیت کنم.»

او اشتیاق خود به اتومبیل را به یک حرفه تبدیل کرد و اکنون صاحب و مدیر یک تعمیرگاه اتومبیل در شارجه است.

ساره العامری و نورا المطروشی؛ پیشگامان صنعت فضایی

ساره العامری از اوت ۲۰۲۰ رئیس آژانس فضایی امارات بوده و در این زمینه بسیار فعال است. در کنار او، یکی دیگر از پیشگامان زن اماراتی در صنعت فضایی، نورا المطروشی است. او اولین زن فضانورد عرب است.

المطروشی سال ۱۹۹۳ در شارجه به دنیا آمد. او در سال ۲۰۱۵ مدرک لیسانس مهندسی مکانیک را از دانشگاه امارات متحده عربی دریافت کرد.

ریم الهاشمی؛ سیاستمدار موفق

ریم الهاشمی زن سیاستمدار اماراتی است که در فوریه ۲۰۱۶ به عنوان وزیر مشاور در وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی امارات سوگند یاد کرد.

الهاشمی سال ۲۰۱۴ در اجلاس جهانی برای پایان دادن به خشونت جنسی شرکت کرد. او مدیرعامل نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی نیز بود.

 

بیشتر از جهان