وزیر دفاع اسرائیل: شتاب هسته‌ای ایران باید به‌شدت کاهش یابد

وزیر دفاع اسرائیل صبح پنجشنبه برای مذاکره در مورد توافق احتمالی هسته‌ای با ایران، راهی آمریکا شد

JACK GUEZ / AFP

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل گفت: «شتاب هسته‌ای ایران باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد.»

او در آغاز سفرش به آمریکا، صبح روز پنجشنبه، سوم شهریور، در رشته توییتی نوشت: «من اکنون برای یک سفر بسیار مهم عازم ایالات متحده هستم.»

گانتز در توییت خود نوشت: «هدف از این سفر، رساندن پیامی روشن در رابطه با مذاکرات قدرت‌ها و ایران بر سر توافق هسته‌ای است: توافقی که توانمندی‌های ایران را سال‌ها به عقب بر نمی‌گرداند و آن را برای سال‌های آینده محدود نمی‌کند، توافقی است که به امنیت جهانی و منطقه ای آسیب می‌رساند.»

او  با تاکید بر این نکته که ارتباط نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی به «خط لوله ریال ایران» باید قطع شود، افزود:« ما موضوع را با آمریکایی ها در میان خواهیم گذاشت. در عین حال، اسرائیل به افزایش قدرت و توانایی‌های خود ادامه خواهد داد  تا در هر شرایطی بداند چگونه از خود دفاع کند.»

سفر وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا، در حالی صورت می‌گیرد که ایال خولاتا، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل نیز در واشنگتن به سر می‌برد. او چهارشنبه، دوم اردیبهشت با وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، دیدار و گفتگو کرد.

دولت جو بایدن، روز چهارشنبه، پاسخ خود به آخرین پیشنهاد جمهوری اسلامی را در اختیار اتحادیه اروپا قرار داد که در مذاکرات هسته‌ای به عنوان میانجی بین تهران و واشنگتن عمل می‌کند.

هنوز به طور رسمی جزییاتی از پاسخ آمریکا منتشر نشده و اخبار ضد و نقیضی درباره تصمیم آمریکا برای پذیرش یا رد خواسته‌های جمهوری اسلامی برای احیای توافق برجام مطرح شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل و جدی‌ترین رقیب، یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی در انتخابات عمومی پیش رو در اسرائیل، در چند مصاحبه با رسانه‌ها از توافق احتمالی غرب با ایران به‌شدت انتقاد کرد و گفت چنین توافقی، تا سال ۲۰۳۱، بیش از یک تریلیون دلار نصیب جمهوری اسلامی خواهد ساخت.

یائیر لاپید نیز روز چهارشنبه با انتقاد از توافق احتمالی، گفته بود احیای برجام، باعث خواهد شد که جمهوری اسلامی سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

نتانیاهو هم تاکید کرد که جمهوری اسلامی این درآمد هنگفت را صرف ترور و تجاوزگری در منطقه خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه بر اساس قرارداد جدید، ایران به هرآنچه می‌خواهد دست می‌یابد بدون آنکه کوچک‌ترین امتیازی داده باشد، افزود این توافق به مراتب بدتر از برجام است.

نتانیاهو توافق احتمالی غرب و جمهوری اسلامی را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت چنین توافقی، بر امنیت و آینده اسرائیل سایه‌ای سنگین خواهد افکند.

نتانیاهو گفت که «توافق» جلو پیشرفت برنامه اتمی ایران را نمی‌گیرند. تنها با تحریم‌های کمرشکن و یک تهدید نظامی معتبر و واقعی می‌توان برنامه نظامی و اتمی ایران را متوقف کرد.