آمریکا برای دومین بار در ۲۴ ساعت اخیر به مواضع سپاه در سوریه حمله کرد

«این حمله‌ها نشان می‌دهد که ایالات‌متحده برای دفاع از خود در مقابل ایران و گروه‌های نیابتی‌اش هیچ تردیدی ندارد»

ناصر کنعانی روز چهارشنبه مدعی شد که مواضع هدف گرفته شده با ایران مرتبط نبودند-Delil SOULEIMAN / AFP

ارتش آمریکا برای دومین بار در شبانه‌روز گذشته به مواضع گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در شرق سوریه حمله کرد. گفته می‌شود که در این حمله تعدادی کشته شده‌اند اما آمار دقیق هنوز روشن نیست. دیدبان حقوق بشر سوریه تعداد کشته‌ها را دست‌کم شش نفر و پایگاه خبری دیرالزور۲۴ تعداد کشته‌ها را ۱۰ نفر اعلام کرده است.

کالین کال، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا  به خبرنگاران گفت که «این حمله‌ها نشان می‌دهد که ایالات‌متحده برای دفاع از خود در مقابل ایران و گروه‌های نیابتی‌اش هیچ تردیدی ندارد». این حمله‌ها همزمان با ارایه پاسخ آمریکا به جواب ایران به پیشنهاد اروپا برای احیای برجام انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی پنتاگون نیز با تاکید بر اینکه مواضع هدف گرفته شده متعلق به جمهوری اسلامی است گفت که دیپلماسی هسته‌ای آمریکا از تصمیم این کشور برای دفاع از خود مجزا است.

این حمله‌ها تاسیسات گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی را در منطقه دیرالزور و شهر المیادین هدف گرفته است. این حمله‌‌ها پس از حمله‌های راکتی به دهکده سبز و میدان گازی کونیکو در شمال سوریه انجام شد که نیروهای آمریکایی در آن اقامت دارند.

مقامات آمریکایی به رویترز گفتند که حمله متقابل آمریکا پس از حمله‌های گروه شبه‌نظامی افغان، فاطمیون، در سوریه انجام شد که مورد حمایت تهران قرار دارد. به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، آمریکا پایگاه گروه فاطمیون را هدف گرفته است. دیرالزور ۲۴ پایگاه عیاش را یکی از پایگاه‌های مهم برای شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی عنوان کرد و نوشت که انتظار می‌رود ایران واکنش متقابل نشان دهد.

فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، روز سه‌شنبه هم از حمله به اهداف مرتبط با سپاه پاسداران در منطقه دیرالزور سوریه خبر داده بود.

البته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری ایران روز چهارشنبه مدعی شد که مواضع هدف گرفته شده با ایران مرتبط نبودند.

دیرالزور یک استان استراتژیک سوریه در نزدیکی مرز عراق است که میدان‌ نفتی دارد و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران و نیروهای سوریه کنترل آن را بر عهده دارند.

این منطقه اغلب هدف حمله‌های هوایی اسراییل قرار دارد که می‌کوشد با نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه مقابله کند.

بیشتر از جهان