گزارش اختصاصی؛ اعترافات لشکر فاطمیون

ماجرای شبه‌نظامیان برخاسته از کوهپایه‌های افغانستان که به دومین قدرت بزرگ ایران در سوریه تبدیل شدند

بنا بر گزارش منابع ایندیپندنت فارسی، شبه‌نظامیان افغان «لشکر فاطمیون»، که پس از حزب‌الله لبنان به عنوان دومین نیروی جنگی ایران در سوریه شناخته می‌شوند، کمپین ویژه‌ای را برای استخدام افراد جنگجو به راه انداخته‌اند. البته فرایند سربازگیری در این کارزار، متکی بر انگیزه‌های پول، تشیع یا هر دو عامل با هم است و لشکر فاطمیون، با استفاده از وضعیت دشوار زندگی مردم سوریه، آن‌ها را با وسوسه پرداخت پول به خود جذب می‌کنند و حقوقی که به این افراد می‌دهد به ۴۰۰ هزار لیره سوریه می‌رسد. لشکر فاطمیون در این اواخر، دفاتر جدیدی را برای جذب نیرو در شرق حلب افتتاح کرده است.

لشکر فاطمیون در پالمیرای سوریه، سال ‌۲۰۱۶، عکس از: ویکی‌پدیا

تاریخچه تاسیس لشکر فاطمیون

لشکر فاطمیون را علیرضا توسلی معروف به ابوحامد که در سال ۲۰۱۵ در درگیری‌های استان درعا کشته شد، در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ تاسیس کرد. البته نیروی‌های تشکیل‌دهنده این لشکر، در گذشته در چارچوب «تیپ ابوذر»‌ می‌جنگیدند و در جنگ عراق و ایران شرکت داشتند.

 پس از نزدیک به ۲۰ سال، نیروی قدس سپاه پاسداران با تکیه بر متخصصان سابق و دادن سمت‌های کلیدی به آن‌ها، لشکر فاطمیون را تشکیل داد. لشکر فاطمیون، کودکان و نوجوانان را استخدام می‌کرد و آن‌ها را با شعار «مجاهدان افغانستانی مدافع حرم» به میدان‌های جنگ می‌برد و سرانجام به سوریه اعزام می‌کرد. البته، علیرضا توسلی، شهروند افغانستانی مقیم ایران، کسی بود که در تشکیل این لشکر شرکت داشت و طبق آنچه در گزارش خبرگزاری تسنیم سپاه پاسداران آمده است، این لشکر اکنون شامل چندین هزار شبه‌نظامی است که اغلب آن‌ها در سوریه مستقر هستند.

یک منبع آگاه سوری که در گذشته در کنار مخالفان رژیم سوریه می‌جنگید، به ایندیپندنت فارسی گفت که وی اعترافات جنگجویان وابسته به «لشکر فاطمیون» را پس از دستگیری آن‌ها، مستقیما‌ شنیده است. آن‌ها اذعان می‌کردند که دلیل اصلی پیوستنشان به لشکر فاطمیون، آزار و اذیتی بوده که به عنوان شیعه در افغانستان با آن روبه‌رو بودند و در نتیجه، جز پناهنده شدن به ایران، چاره‌ای دیگری نداشتند. در ایران هم به آن‌ها وعده داده شد که در ازای رفتن به جنگ سوریه، در هر ماه  از ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان پول دریافت خواهند کرد و در صورت کشته شدن در سوریه، به خانواده‌های آن‌ها ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

بدین ترتیب، در نخستین اقدام حدود پنج هزار جنگجو به لشکر فاطمیون جذب شدند و افراد یادشده پیش از اعزام به سوریه، در اردوگاه‌های سپاه پاسداران ایران آموزش نظامی دیدند. افزون بر آن، به این جنگجویان وعده داده شد که برای سکونت خانواده‌های آن‌ها در ایران، خانه نیز داده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اعترافات، با آنچه حمید قریشی، رئیس سازمان بسیج ادارات سپاه تهران بزرگ در اکتبر سال ۲۰۲۰، اعلام کرد و گفت که به خانواده‌های رزمندگان لشکر فاطمیون زمین داده می‌شود، مغایرت دارد. قریشی تاکید کرد که «طرح اهدای زمین» به خانواده‌های اعضای کشته شده لشکر فاطمیون، حاصل همکاری سپاه پاسداران با «دستگاه‌های مسئول» و طرحی سراسری است که در تمام شهرهای ایران انجام خواهد شد، اما به عنوان شروع و در مرحله اول، این طرح شامل خانواده‌های ساکن استان تهران می‌شود.

به گفته رئیس سازمان بسیج ادارات و وزارتخانه‌های تهران، اجرایی شدن این طرح از پایتخت آغاز خواهد شد و «زمین‌های اهدایی» به خانواده‌های اعضای کشته شده لشکر فاطمیون که ساکن استان تهران هستند، در شهرستان ملارد قرار دارد.

حمید قریشی در آن زمان گفت که «به هر چهار خانواده از کشته‌شدگان لشکر فاطمیون، یک قطعه زمین به مساحت ۲۰۰ مترمربع اعطا خواهد شد تا در همکاری یکدیگر و با استفاده از تسهیلات بانکی که در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود، برای خود خانه بسازند.»

علیرضا توسلی، بنیان‌گذار لشکر فاطمیون در کنار قاسم سلیمانی، عکس از: العربيه نت

هرچند در گذشته، مقامات سپاه پاسداران پرداخت حقوق به شبه‌نظامیان لشکر فاطمیون را انکار می‌کردند، اما پرویز فتاح، رئیس فعلی بنیاد مستضعفان، در یک برنامه تلویزیونی در سال ۲۰۲۰، چنین یادآور شد: «هنگامی‌که من مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه پاسداران بودم، قاسم سلیمانی آمد و به من گفت که هیچ پولی برای پرداخت حقوق (لشکر فاطمیون) ندارم، به من در سوریه کمک کنید.»

این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر سوریه به ایندیپندنت فارسی گفت که شهر المیادین، ​​در حومه شرقی دیرالزور، امسال شاهد برگزاری مراسمی برای بزرگداشت کشته شدن علیرضا توسلی، بنیانگذار لشکر فاطمیون بود، که شش سال پیش و در سوم مارس ۲۰۱۵ در نبرد با جناح‌های درگیر جنگ در استان درعا در جنوب سوریه کشته شد. دیده‌بان حقوق بشر سوریه خاطرنشان کرد که این مراسم در محله التمو در شهر المیادین، ​​با حضور رهبران بلندپایه سپاه و شخصیت‌های برجسته و هیئت‌هایی از کتائب حزب‌الله عراق، شبه‌نظامیان عصائب اهل حق، سپاه سیدالشهدا، جنبش‌النجباء، حزب‌الله لبنان، لشکر زینبیون و گردان امام محمدباقر، برگزار شد.

جنگجویان افغان در مراسم سالگرد تاسیس لشکر فاطمیون در شهر حلب، ۱۲ ماه مه ۲۰۲۰، عکس از: حساب کاربری لشکر فاطمیون در تلگرام

لشکر فاطمیون، شبه‌نظامیان برخاسته از کوهپایه‌های افغانستان که جوانان سوریه را برای جنگ استخدام می‌کنند

اکنون پرسش‌های متعددی مطرح می‌شود؛ از جمله این ‌که رژیم ایران چگونه توانست با سوءاستفاده از شرایط دشوار زندگی اعضای لشکر فاطمیون و  بهره‌گیری از دو انگیزه مذهب و پول آن‌ها را شست‌وشوی مغزی دهد و به سوی مرگ در سوریه سوق دهد؟ همچنین، چگونه این نیروها که خود قربانی شرایط ناگوار هستند، با متوسل شدن به همان روش، از وضعیت دشوار زندگی مردم سوریه سوءاستفاده می‌کنند و برای این‌که آن‌ها را به کام مرگ بکشانند، در سوریه دفاتری را برای استخدام باز می‌کنند؟

پاسخ هر دو پرسش، البته یکی است؛ بدین معنا که رژیم ایران عامل اصلی این وضعیت است و منبع اختصاصی که جزئیات فرایند استخدام نیروی جنگی لشکر فاطمیون را به ایندیپندنت فارسی ارائه داده نیز به همین نتیجه رسیده است. این منبع تاکید می‌کند که لشکر فاطمیون، دفاتری را در سوریه تاسیس کرده است و به دستور رژیم ایران، جوانان بینوای سوریه را در ازای پرداخت پول به مذهب شیعه و پیوستن به نیروهای شبه‌نظامی دعوت می‌کند و بدین گونه آن‌ها را استخدام می‌کند.

بنا بر گزارش دیده‌بان حقوق بشر، این شبه‌نظامیان از آغاز ماه فوریه ۲۰۲۱ موفق شده است بیش از ۳۶۰ نفر از ساکنان مناطق شرقی حلب را جذب کند. این در حالی است که ایران هنوز در تلاش است تا نفوذ و حضور خود در قلمرو سوریه را از طریق گسترش انتشار شبه‌نظامیان وفادار به خود که مجهز به سلاح‌ «پول و سوءاستفاده از مذهب شیعه» هستند، تقویت کند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه به ایندیپندنت فارسی اطلاع داد که در ۲۸ فوریه گذشته، هیئتی از شیعیان شهرهای نبل و زهرا و اعضای دفتر اهل بیت، به دعوت یكی از سران قبایل از روستای رده‌ در حومه مسكنه بازدید و با شماری از بزرگان عشایر حومه حلب شرقی دیدار کردند.

البته رجال مذهبی شیعه اغلب به هدف ترویج تشیع از این مناطق دیدن می‌کنند و ساکنان این مناطق، به دلیل فقر و تنگدستی، در ازای دریافت پول و برخی امتیازات دیگر، تصاویر نمادهای شیعه و امامان را در خانه‌های خود نصب می‌کنند. افرادی که تازه به مذهب شیعه جذب ‌شوند، حدود ۱۰۰ هزار لیره سوری پول دریافت می‌کنند.

این در حالی است که گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که تاکنون حداقل دو هزار نفر از جنگجویان لشکر فاطمیون که بیشتر آن‌ها کودک و نوجوان بودند، در درگیری‌های سوریه کشته شدند و اجساد بسیاری از این قربانیان به خانواده‌های آن‌ها تحویل داده نشده است. افزون بر آن، شمار زیادی از فعالان حقوق بشر، تلاش‌های رژیم ایران برای سوءاستفاده از شرایط نامناسب زندگی پناهجویان افغان در ایران و جذب آن‌ها به صفوف لشکر فاطمیون و اعزام این افراد به جنگ در سوریه را به شدت محکوم می‌کنند؛ به ویژه این ‌که بسیاری از پناهجویان اعزام شده به میدان جنگ را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.