قتل ۴ نظامی پیشین در بلخ، تخار و لغمان به دست طالبان

۱۲ طالب و سه عضو جبهه مقاومت ملی در درگیری‌های اخیر کشته شدند

در یکسال گذشته، ده‌ها نظامی دولت پیشین افغانستان، از سوی طالبان بازداشت، اعدام و ناپدید شدند-ایندیپندنت فارسی

در ادامه بازداشت، شکنجه، و قتل نظامیان پیشین، طالبان روز چهارشنبه یک نظامی پیشین را در شهرستان تاشقرغان، یک نظامی را در تخار و دو نظامی پیشین دیگر را در لغمان به قتل رساندند.

طالبان عبدالقدیر خان فرمانده پیشین پولیس تاشقرخان(خلم) استان بلخ را که روز سه‌شنبه بازداشت کرده بودند، به روز چهارشنبه به قتل رساندند. منابع آگاه در بلخ به ایندیپندیت فارسی گفتند که طالبان عبدالقدیر خان را به روز چهارشنبه در نتیجه پادرمیانی بزرگان محلی آزاد کردند اما ساعاتی بعد او را در نزدیک خانه‌اش در منطقه باغ جهان نمای تاشقرغان به قتل رساندند. عبدالقدیر خان هفت سال پیش فرمانده پولیس خلم بود و پس از آن باز نشسته شده بود و با نظامیان رابطه‌ای نداشت.

در همین حال نظام‌الدین، افسر ارتش پیشین نیز سه‌شنبه شب در تخار به قتل رسیده است. نزدیکان نظام‌الدین می‌گویند که او در طول سال گذشته هیچ فعالیت اجتماعی نداشت و با خودرو شخصی خود مسافرکشی می‌کرد تا نیازهای خانواده‌اش را تامین کند، اما طالبان او را به قتل رساندند.

به گفته نزدیکان نظام‌الدین، طالبان او را سه شنبه‌شب، یکم شهریور ۱۴۰۱ (۲۳ اوت)، هنگامی که از تالقان، مرکز استان تخار، به سوی خانه‌اش در روستای پپانی خانقاه در شهرستان ورسج می‌رفت، از خودرو بیرون کشیدند و به دامنه کوه‌ها بردند و به گلوله بستند. طالبان خودرو شخصی این افسر پیشین ارتش را نیز غصب کرده‌اند.

نزدیکان نظام‌الدین می‌گویند که در دوران حکومت پیشین افغانستان، او در استان بلخ خدمت می‌کرد و مدتی با نیروهای آلمانی در این استان کار کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس خبر دیگری، طالبان دو سرباز نیروهای کماندوی ارتش پیشین را نیز در استان لغمان به قتل رسانده‌ا‌ند. منابعی در استان لغمان به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که طالبان هفته گذشته این دو سرباز را در ناحیه اول شهر مهترلام، مرکز استان لغمان، بازداشت کرده‌اند و پس از شکنجه، آن‌ها را خفه کرده‌اند و پیکرهای بی‌جانشان را به آب انداخته‌اند. ساکنان محل اجساد این دو سرباز نیروی کماندو را نیز روز سه‌شنبه از آب گرفته‌اند.

در همین حال، جبهه مقاومت ملی از حمله طالبان به یک نشست نیروهای این جبهه درمنطقه دو آبی شهرستان نهرین خبر می‌دهد. به گفته این جبهه به ایندیپندت فارسی، طالبان ساعت سه بعدازظهر سه‌شنبه، یکم شهریور، طالبان به گروهی از نیروهای مقاومت در نهرین حمله کردند و سه ساعت با آنان درگیر شدند. جبهه مقاومت ملی می‌گوید که در این درگیری ۱۰ طالب کشته شده‌اند و مولانا امرالدین، از اعضای جبهه مقاومت ملی در نهرین، نیز با دو تن از همراهانش جان باختند.

طبق گزارش دیگری، روز سه‌شنبه در حمله نیروهای مقاومت به افراد طالبان در روستای شولش دره شهرستان نمک‌آب استان تخار، دو طالب کشته شدند و سه طالب دیگر مجروح شده‌اند.

نیروهای جبهه مقاومت ملی در روستای پناه خیل شهرستان کوهستان استان کاپیسا نیز به طالبان حمله کرده‌‌اند، اما از تلفات این حمله هنوز جزئیاتی در دست نیست.

گفتنی است که طالبان در روزهای اخیر ملا عبدالقیوم ذاکر، از فرماندهان مهم این گروه، را به فرماندهی نظامی در پنجشیر و اندراب گمارده‌اند. گفته می‌شود که در هفته گذشته هزاران جنگجوی طالب برای جنگ با نیروهای مقاومت به استان پنجشیر فرستاده شده‌اند.

بیشتر از جهان