نیمی از یخچال‌های طبیعی آلپ در ۸۰ سال اخیر از بین رفت

یخچال‌های طبیعی جهان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ -هرسال حدود ۲۶۷ گیگاتن یخ از دست دادند 

تلاش کوهنوردان در سوییس برای پوشاندن بخشی از یخچال طبیعی در آلپ برای  جلوگیری از آب شدن  بیشتر-Fabrice COFFRINI / AFP

بحران تغییرات اقلیمی به طرز چشمگیری دارد شکل کوه‌های آلپ را تغییر می‌دهد و تنها تکه‌هایی از یخچال‌های قبلی این رشته‌کوه را باقی می‌گذارد.

به تازگی پژوهشگران در سوییس چگونگی میزان وخامت این ذوب شدن را ثبت کردند، و تخمین می‌زنند که این کشور از دهه ۱۹۳۰ حدود نیمی از کل یخ‌های یخچالی خود را از دست داده است.

این دانشمندان با استفاده از عکس‌های مربوط به اوایل قرن بیستم، توانستند میزان تاثیر بحران تغییرات اقلیمی بر کوه‌ها را در هشت دهه گذشته بسنجند.

دانشمندان [مرکز] «ای‌تی‌اچ» (ETH) زوریخ، دانشگاه سوییس و موسسه فدرال سوییس برای پژوهش‌های جنگل، برف و مناظر، عکس‌های کوه‌ها را که بین سال‌های ۱۹۱۶ و ۱۹۴۷ گرفته شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها بزرگی یخچال‌های این دوره را – با تاریخ میانگین سال ۱۹۳۱- مدل‌سازی کردند و آن را با اندازه یخچال سال ۲۰۱۶ مقایسه کردند. نتایج آن این هفته در نشریه «کریوسفر» (The Cryosphere) منتشر شد.

در مجموع، تخمین می‌زنند که حدود ۵۱.۵ درصد یخ‌ یخچالی کوه‌های آلپ سوییس از سال ۱۹۳۱ از بین رفته است. یعنی سالانه میانگین ۰.۷۳ کیلومتر مکعب یخ از بین رفته است.

مقایسه عکس‌های اخیر یخچال‌های طبیعی کوه‌های آلپ سوییس با عکس‌های مشابه در اوایل قرن بیستم، نابودی شدید یخ‌ها را نشان می‌دهد.

همه یخچال‌ها به یک اندازه دچار این مشکل نشده‌اند. آن‌ها دریافتند که یخچال‌های طبیعی مناطق کم‌ارتفاع، که هوا گرم‌تر هم می‌شود، بیش از یخچال‌های طبیعی انواحی مرتفع‌تر ذوب می‌شوند. افزون بر این، یخچال‌های مسطح‌تر و یخچال‌هایی با پوشش سنگ وخاک، بیشتر ذوب شده‌اند.

نویسندگان این مطالعه اشاره کردند که ذوب یخچال‌ها در ۲۰ سال گذشته به خوبی مستند شده است، اما از میزان کاهش یخچال‌های طبیعی پیش از این زمان اطلاعات کمتری وجود دارد. این داده‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا به نگرش بلندمدت‌تری از بحران تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن برسند.

البته تاثیر گرم شدن زمین در طول زمان یکنواخت نبوده است. در این مطالعه آمده است که در طول دهه ۱۹۲۰ و اواخر دهه ۱۹۷۰ در واقع برخی از یخچال‌ها بزرگ‌تر هم شده‌اند. اما در مجموع، یخچال‌های آلپ از اواسط قرن نوزدهم رو به کاهش گذاشته است.

و ذوب شدن یخ‌ها در سال‌های اخیر سرعت نیز گرفته است. نویسندگان این مطالعه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اظهار داشتند که درحالی‌که حدود نیمی از یخ‌های کوه‌های آلپ سوییس در بیش از هشت دهه بین سال‌های ۱۹۳۱ تا ۲۰۱۶ از بین رفته است، ۱۲ درصد دیگر از این یخ‌ صرفا ظرف شش سال بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ ذوب شده است.

بحران اقلیمی باعث تخریب شدید گوشه‌های مرتفع آلپ می‌شود. در مطالعه اخیر دیگری آمده است که بیش از سه چهارم منطقه در کوه‌هایی بالای خط درخت – که هوا برای رشد درختان خیلی سرد یا مرتفع است – ظرف ۴۰ سال گذشته سبزتر شده است.

به گفته مرکز پژوهش مون بلان برای اکوسیستم‌های آلپ (Mont Blanc Research Center for Alpine Ecosystems)، از ابتدای قرن بیستم کوه‌های آلپ حدود دو درجه سانتیگراد (۳.۶ درجه فارنهایت) گرم شده‌اند. این تقریبا دوبرابر میانگین جهانی است.  

با گرم شدن زمین، یخچال‌های طبیعی در سراسر جهان رو به کاهش‌اند. مطالعه‌ای در سال گذشته نشان داد که یخچال‌های طبیعی جهان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ -هرسال حدود ۲۶۷ گیگاتن یخ از دست دادند که تقریبا ۸۰۰ هزار برابر وزن ساختمان «امپایراستیت» در سال است.  

با گرم شدن بیشتر، این روندها به احتمال زیاد شتاب خواهد گرفت. ذوب شدن یخچال‌ها، علاوه بر دگرگون کردن محیط‌ها و اکوسیستم‌های کوهستانی، بر سرعت افزایش سطح آب دریاها در سراسر جهان نیز می‌افزاید، و بسیاری از شهرهای ساحلی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان