گسترش بحران آب از مراکز استان‌ها به شهرهای کم‌جمعیت

آب آلوده شماری از مردم همدان را مسموم کرد

میلیون‌ها تن از مردم ایران در حال حاضر با بحران کمبود یا افت فشار و قطعی آب مواجه‌اند- عکس از سعید طلوعی تسنیم

بحران آب در همدان، ارومیه، شهرکرد و اهواز با مسمومیت شماری از مردم همدان در اثر آب آلوده ابعاد تازه‌ای پیدا کرد. قطعی آب روز سه‌شنبه اول شهریور به شهرهای کم‌جمعیت‌تر از جمله جم در استان بوشهر، کلاله در استان گلستان، مهاباد در آذربایجان غربی، قائمشهر در مازندران، دزفول در خوزستان و تویسرکان در همدان نیز گسترش یافت. همزمان مدیرعامل آبفای مشهد ضمن هشدار در مورد بروز بحران آب در این شهر، گفت: «باید دست دعا و نگاهمان به آسمان باشد.»

با ادامه بحران آب در همدان، گزارش‌ها حاکی از آن است که تعدادی از مردم همدان، به‌ویژه کودکان، به‌دلیل استفاده از آب به‌شدت آلوده‌ای که چند ساعت از شبانه‌روز وصل می‌شود، دچار مسمومیت شده‌اند.

علی طهماسبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا، بروز مسمومیت در اثر مصرف آب آلوده را تایید کرد اما خبرگزاری فارس، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، از قول این مقام بهداشت و درمان همدان نوشت که «مسمومیت‌های ناشی از مصرف آب در همدان بالا نیست».

آب همدان همچنان در بخش وسیعی از این شهر قطع است و در برخی نقاط همدان، مردم روزانه بیش از ۱۰ ساعت با قطعی آب، افت فشار و آب به‌شدت آلوده مواجه‌اند.

حسن رضانیا، معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان، روز سه‌شنبه با گذشت نزدیک به یک هفته از بحران آب در مرکز این استان، گفت: «مشکل کم‌آبی همدان موقتی است و مردم مثل همیشه با صبوری و همراهی بیشتر، کمک کنند تا مشکل تامین آب هرچه سریع‌تر حل شود.»

رضانیا در سخنانش به تاخیر بیش از ۱۷ ساله در اجرای مصوبه سفر علی خامنه‌ای به همدان نیز اشاره کرد و افزود: «پروژه انتقال آب به همدان از سال ۱۳۸۳ با سفر رهبر جمهوری اسلامی به همدان، تصویب شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری برسد اما به دلایل مختلفی، دولت‌ها و مدیران قبلی نتوانستند این پروژه را تا سال ۱۴۰۱ به اتمام برسانند.»

علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان، نیز روز سه‌شنبه گفت که تاخیر ۱۷ ساله در ساخت پروژه انتقال آب به همدان بیشتر به‌دلیل تجهیزات بوده است زیرا تجهیزات مورد‌نیاز این پروژه فقط در یک شرکت تولید می‌شود و با توجه به بحران کم‌آبی در کشور، تقاضا‌ی این تجهیزات زیاد و تامین آن زمان‌بر است.

از طرف دیگر، حمید عزیزی متواضع، مدیر روابط عمومی شرکت آبفای استان همدان، درباره خط آبرسانی اضطراری به همدان، گفت: «از ۱۶ کیلومتر خط، ۴ کیلومتر آن به اتمام رسیده، ۶ کیلومتر لوله جدید وارد کارگاه شده و حفاری بخشی از این مسیر به پایان رسیده است.»

سخنگوی شرکت آبفای استان همدان همچنین گفت که حفر چاه در منطقه آق‌حصار برای تامین آب همدان همچنان ادامه دارد و تا چند روز آینده، به اتمام می‌رسد.

او با اشاره به کاهش ۴۴ درصدی حجم بارندگی و روان‌آب‌ها در استان همدان، گفت ۶۵ درصد ذخایر آب شرب شهر همدان را آب‌های سطحی تشکیل می‌دهند و ذخیره سد اکباتان نیز به‌عنوان منبع اصلی تامین آب آشامیدنی مردم همدان به انتها رسیده است و مسئولان چاره‌ای جز جیره‌بندی آب نداشته‌اند.

این در حالی است که استاندار همدان «عدم جیره‌بندی به‌موقع» را دلیل بحران آب خواند و گفت: «برخی پرسیده‌اند که چرا از همان ابتدا و برای جلوگیری از قطع آب شهر همدان، آب را سهمیه‌بندی نکردید. در حالی که ما اگر می‌خواستیم آب را سهمیه‌بندی کنیم، باید مقامات عالی کشوری و وزارت نیرو موافقت می‌کردند که مجوز این اقدام را ندادند.»

تعدادی دیگر از شهرهای استان همدان نیز اکنون درگیر بحران آب شده‌اند. حسین افشاری، فرماندار شهرستان تویسرکان، از بحران آب در این شهر و روستاهای اطراف آن خبر داد و گفت که حجم آب پشت سد سرابی به یک‌سوم ظرفیت سد رسیده است و در حال حاضر، به ۱۷ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و ۵۰ روستا نیز به حفر چاه نیاز دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آنکه مناطقی از شهر اهواز، از جمله منطقه عین دو، همچنان با افت فشار و قطعی آب درگیرند، رئیس دادگستری استان خوزستان روز سه‌شنبه گفت که شهر دزفول نیز با بحران آب مواجه است و باید با افزایش چاه‌های غیرمجاز حفر‌شده در زمین‌های کشاورزی مقابله کرد.

در استان بوشهر نیز حادترین بحران آب گریبانگیر شهر جم و روستاهای اطراف آن شده است و مردم در گرمای شدید، با قطع آب آشامیدنی مواجه شده‌اند.

جم شهری است که مرکز استقرار بخشی از صنایع عظیم گاز ایران است اما آب آن همچنان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و با برداشت بی‌رویه صنایع گاز از آب‌های زیرزمینی، دچار بحران آب آشامیدنی شده است.

از یک دهه پیش، قرار بود آب شهر جم با اتصال به آب‌شیرین‌کن سیراف، تامین شود اما این وعده هرگز عملی نشده است. محمد احمدپور، فرماندار جم، با تایید بحران آب در شهر جم، گفت که ۴۸ روستای این شهرستان نیز درگیر بحران آب شده‌اند.

در استان مازندران از جمله در قائمشهر در دو روز اخیر، آب آشامیدنی بخشی از مشترکان خانگی دچار افت فشار و قطعی شد. اما شرکت آب و فاضلاب قائمشهر دلیل افت فشار و قطعی آب را عملیات فنی در شبکه آبرسانی این شهر اعلام کرد.

در مهاباد واقع در استان آذربایجان غربی نیز مناطق گسترده‌ای از این شهر از جمله مناطق کوی ۲۲ بهمن، کوی هژار، سنجان‌آباد، بازارچه اصغری، پشت میدان تره‌بار، محدوده بازارچه نور، شهرک صبا و شهرک پیام روز سه‌شنبه دچار قطعی آب شد.

مقام‌های قائم‌شهر و مهاباد علت قطع آب در این دو شهر را دلایل فنی از جمله شکستگی خط لوله یا انجام تعمیرات عنوان کردند.

عباس کاظمی، فرماندار قزوین، نیز با اشاره به مشکل آب آشامیدنی در بخشی‌هایی از این شهر و منطقه الموت غربی، گفت: «مشکل اصلی الموت غربی آب است که باید حل شود، باید تجهیزات مورد‌نیاز خریداری شود و در کنار ساخت استخرهای آب معیشتی، کارهای مطالعاتی جدید برای بهره‌وری بیشتر از آب منطقه صورت گیرد.»

حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب مشهد، روز سه‌شنبه گفت که با کاهش بارندگی‌ها و تداوم خشکسالی‌ها، موجودی سد‌های تامین‌کننده آب شهر مشهد حال‌وروز خوبی ندارند و حتی سیلاب‌های اخیر هم نتوانست این کمبود را جبران کند.

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب مشهد افزود: «تا پایان سال آبی جدید، فقط سی روز دیگر باقی مانده است و برای سال بعد که از مهر آغاز می‌شود، باید دست دعا و نگاهمان به آسمان باشد.»

بحران آب در بسیاری از شهرها و استان‌های ایران از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی و مناطقی از استان مرکزی نیز با بی‌توجهی و سانسور رسانه‌های حکومتی مواجه شده است.

در مقابل، با گسترش بحران قطعی آب در شهرهای ایران، باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما، اقدام به انتشار مطلبی درباره «مضرات افراط در نوشیدن آب» کرد و نوشت: «وقتی در نوشیدن آن افراط شود، همین ماده حیاتی آسیب‌زا می‌شود و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.»

با وجود اینکه میلیون‌‎ها تن از مردم ایران در حال حاضر با بحران کمبود یا افت فشار و قطعی آب مواجه‌اند، فرهام کرکانی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، روز سه‌شنبه در نشستی برای «هماهنگی تامین آب زائرین مراسم پیاده‌روی اربعین»، گفت: «ما آبرسانی به ۶ میلیون زائر اربعین و مسئولیت خدمت‌رسانی به زائران در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا را بر عهده داریم.»

کرکانی افزود که دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران برای تامین آب شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی اربعین، در مجموع ۱۴۰ میلیون بطری آب آشامیدنی بسته‌بندی‌شده توزیع خواهد کرد و ۱۰۰ تانکر سیار نیز برای آبرسانی در مراکز ارائه خدمات به زائران در نظر گرفته است.