افزایش تحریم ها بر حزب الله به معنای تشدید فشار بر ایران است

حزب الله، تحریم های آمریکا را اهانت به ملت لبنان می داند

حزب الله، تحریم های آمریکا را اهانت به ملت لبنان می داند. عکس از: AFP (اندیپندنت عربی)

سیاست فشار حد اکثری دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده بر رژیم ایران، تنها در چارچوب اعمال فشار علیه این کشور باقی نماند بلکه متحدان ایران در منطقه همچون سازمان حزب الله لبنان را نیز در برگرفت. در همین راستا، وزارت خزانه داری ایالات متحده برخی از مقامات بلند پایه حزب الله، از جمله نمایندگان وابسته به این حزب در پارلمان لبنان را مورد تحریم قرار داده و از تمام بانک ها و نهاد های مالی منطقه ای و بین المللی خواسته است تا همکاری خود را با افراد و نهاد های مرتبط با حزب الله متوقف کنند. افزون بر آن، واشنگتن، یک واحد ویژه ای را تشکیل داده است که تلاش می کند عملیات پول شویی و قاچاق مواد مخدر توسط حزب الله را پیگیری کند.

البته حزب الله یک نیروی سیاسی نظامی قدرتمندی است که حمایت اکثر شهروندان شیعه مذهب لبنانی را با خود داشته و به عنوان بخش عمده ای از نظام سیاسی لبنان به شمار می رود. این حزب که 3 وزارت کلیدی را در دست دارد، در انتخابات پارلمانی که در 6 ماه می 2018، برگزار شد از مجموع  128 کرسی مجلس، 13 کرسی را به دست آورد.

اما سیاست های اعلام شده حزب الله، نمایانگر نزدیکی و وفاداری مطلق این حزب به رژیم ایران است و رهبران این حزب، از این که پیرو رهبر ایران هستند، افتخار می کنند. بودجه سازمان حزب الله و تمام هزینه های این حزب، از سوی دولت ایران پرداخت می شود و همین ویژگی به ایالات متحده فرصت داده است تا از حزب الله به عنوان ابزاری برای مقابله با سیاست های منطقه ای ایران استفاده کند.

پیش از این، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، ضمن متهم کردن حزب الله به عنوان بخشی از سیاست جاه طلبی های ایران در منطقه، تأکید کرد که لازم است از افزایش نفوذ سیاسی حزب الله جلوگیری صورت گیرد.

بنابراین، اعمال تحریم ها علیه حزب الله، در واقع امتداد تحریم های است که پس از خروج ایالات متحده از توافقنامه هسته ای، از سوی کاخ سفید علیه رژیم ایران وضع شد.

البته تداوم تحریم های ایالات متحده، دولت ایران را با چالش های اقتصادی دشواری رو به رو کرده و میزان همکاری های مالی ایران به حزب الله را کاهش داده است. طبق برخی گزارش ها، دولت ایران پیش از وضع تحریم ها، در هر سال بیش از 700 میلیون دلار به سازمان حزب الله پرداخت می کرد اما پس از افزایش تحریم ها، این رقم به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته و حزب الله را به شدت دچار بحران کرده است.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به رغم این که حزب الله پیوسته اصرار دارد که تحریم های ایالات متحده نمی تواند هیچ تأثیر منفی در روند فعالیت های این حزب بگذارد اما نشانه های بارزی وجود دارد مبنی بر این که حزب الله درگیر بحران مالی بوده و رهبران این حزب در تلاش برای کاهش هزینه ها و در صدد طرح اقدامات ریاضت کشی هستند. در پی همین اقدامات، حزب الله تصمیم گرفته است تمام افراد وابسته این حزب، به استثنای نیروهای جنگی مستقر در دیر الزور و جنوب سوریه را به کشورهای شان باز گرداند تا بدین شیوه، مخارج و هزینه ها را کاهش دهد. از سوی دیگر، با آن که حزب الله، شمار کارمندان شبکه های خبری از جمله کارکنان شبکه ماهواره ‌ای "المنار" را کاهش داده است اما سایر کارمندان رسانه ها و مطبوعات حزب الله، شکایت از کاهش حقوق و امتیازات خود دارند. افزون بر آن، حزب الله تلاش کرده است با مدغم کردن بسیاری از نهادهای این حزب و تقلیل بودجه خدمات اجتماعی، هزینه ها را تا مرز امکان، کاهش دهد.

اما باوجود همه ای این تلاش ها، تحریم های ایالات متحده نه تنها فعالیت های حزب الله را محدود کرده بلکه اقتصاد ایران را نیز آسیب پذیر کرده است. زیرا بسیاری از سرمایه گذاران که نسبت به آینده ای سرمایه گذاری در نهاد های وابسته به حزب الله، نگرانی دارند در تلاش برای قطع روابط اقتصادی با شرکت های تجاری وابسته به حزب الله می باشند. علاوه بر این، حزب الله سعی دارد به منظور جبران کمبود بودجه، دست به هر اقدامی بزند، در همین راست، حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله، طرح ویژه ای تحت نام "جهاد مالی" ارائه کرده است که هدف از آن جمع آوری کمک به سازمان حزب الله است.

از سوی دیگر، رهبران حزب الله سعی دارند، تحریم های ایالات متحده علیه این حزب را مرتبط با سیاست های خارجی ایران و تنش های منطقه ای ندانسته و این تحریم ها را به عنوان اقدام توهین آمیزی علیه لبنان توصیف کنند. برای همین منظور حزب الله، از دولت لبنان می خواهد تا در برابر این تحریم ها، سکوت نکرده و موضع گیری رسمی اتخاذ کند.

تردیدی نیست که وضعیت نابسامان حزب الله و افزایش تحریم ها علیه این حزب، لبنان را با ناهنجاری های اقتصادی رو به رو کرده و همین وضعیت ناگوار را می توان یکی از عمده ترین انگیزه های شمرد که اعتراضات مردمی اخیر در لبنان را شعله ور کرده است.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه