تایوان به چین درباره «بهای سنگین تهاجم» هشدار داد

رئیس‌جمهوری تایوان این هشدار را در سالروز رویارویی شش دهه پیش پکن و تایپه مطرح کرد

تنش‌ها بین تایوان و چین طی ماه گذشته پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایپه افزایش یافته است‌ـ SAM YEH / AFP

تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان، روز سه‌شنبه ۲۳ اوت (اول شهریور) گفت کشورش مصمم است از خود دفاع کند و «متجاوزان متحمل بهای سنگینی خواهند شد». او این هشدار را در سالگرد رویارویی شش دهه پیش پکن و تایپه مطرح کرد. در آن زمان، نیروهای تایوانی موفق شدند مهاجمان چینی را شکست دهند.

به گزارش رویترز، تنش‌ها بین تایوان و چین طی ماه گذشته پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایپه افزایش یافته است. چین رزمایش‌هایی را در نزدیکی تایوان ترتیب داده است تا خشم خود را از آنچه حمایت ایالات متحده از این جزیره می‌داند، ابراز کند.

تسای در ملاقات با افسران نظامی، از «روحیه دفاعی» نیروهای تایوانی تمجید کرد که در برابر بیش از یک ماه بمباران چین بر جزایر کینمن و ماتسو (تحت کنترل تایوان) که در اواخر اوت ۱۹۵۸ آغاز شد، مقاومت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین افزود: «این نبرد ضمن دفاع از کشورمان، به جهان اعلام کرد که هیچ تهدیدی نمی‌تواند عزم مردم تایوان برای دفاع از کشورشان را متزلزل کند. کاری که اکنون نیز باید انجام دهیم این است که به دشمن بفهمانیم کشورمان عزم و آمادگی دفاع از خود را دارد. دشمن باید بداند که بهای سنگینی برای حمله به تایوان یا حتی تلاش برای این حمله می‌پردازد و از سوی جامعه جهانی نیز به‌شدت محکوم خواهد شد.»

تسای با گروهی از مقام‌های سابق ایالات متحده نیز ملاقات کرد و گفت نبرد سال ۱۹۵۸ راه را برای تایوان امروزی هموار کرد.

تایوان در آن زمان با حمایت ایالات متحده آمریکا علیه چین جنگید. آمریکا تجهیزات نظامی از جمله موشک‌های ضدهوایی پیشرفته را به تایپه ارسال کرد و به این کشور برتری فناوری داد. این آخرین باری بود که نیروهای تایوانی وارد درگیری گسترده با چین شدند.

در میان کارشناسانی که با تسای ملاقات کردند، مت پوتینگر، معاون مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ، حضور داشت. یکی دیگر از حاضران در این دیدار جیمز او. الیس، دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده، بود که گفت حضور این گروه در تایپه بر تعهد مردم آمریکا به تعمیق همکاری و حمایت از تایوان تاکید می‌کند. الیس همچنین به قانونی اشاره کرد که آمریکا را ملزم می‌کند ابزارهای دفاعی لازم را در اختیار تایوان قرار دهد.

ایالات متحده آمریکا که در سال ۱۹۷۹ روابط دیپلماتیک رسمی با تایپه را به نفع پکن قطع کرد، همچنان مهم‌ترین منبع تسلیحات تایوان است.

پس از این دیدارها، تسای با دو قانون‌گذار ژاپنی ملاقات کرد. انتظار می‌رود که نمایندگان پارلمان‌های خارجی دیگر از جمله کشورهایی مانند کانادا و بریتانیا نیز به تایوان سفر کنند و تسلیم فشار چین نشوند.

در حالی که چین مدعی حاکمیت بر تایوان است، تایپه می‌گوید از آن‌جا که جمهوری خلق چین هرگز بر این جزیره حکومت نکرده است، حق چنین ادعایی را ندارد.

بیشتر از جهان