دیدار رهبران پنج کشور عرب منطقه در مصر

پادشاهان اردن و بحرین، رؤسای دولت‌های مصر و امارات متحده عربی، همراه با نخست وزیر عراق در نشست العلمین دو حضور دارند

در میان کشورهای حاضر در نشست العلمین مصر، عراق تنها کشوری است که هنوز موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد - BNA / AFP

رهبران سیاسی پنج کشور عراق، اردن، امارات متحده عربی و بحرین و مصر روز سه‌شنبه در شهر بندری العلمین، در شمال غربی قاهره، در کنار سواحل مدیترانه، با هم دیدار کردند.

محور اصلی نشست العلمین‌‌دو که به میزبانی عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، برگزار شده، مسائل امنیتی منطقه و توسعه همکاری‌های مشترک میان این کشورها عنوان شده است.

 پادشاهان اردن و بحرین، رؤسای دولت‌های مصر و امارات متحده عربی، به همراه نخست وزیر عراق در نشست العلمین دوم حضور دارند.

نشست العلمین در مصر، تقریبا یک ماه پس از برگزاری «نشست امنیت و توسعه جده» با حضور رئيس‌جمهوری آمریکا و میزبانی عربستان سعودی برگزار می‌شود.

خبرگزاری‌های داخلی مصر روز سه‌شنبه اول شهریورماه ۱۴۰۱ به‌نقل از رئيس‌جمهوری این کشور نوشتند که عبدالفتاح السیسی به‌نمایندگی از مصر به خاطر روابط نزدیک تاریخی‌اش با این کشورها قدردانی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان کشورهای حاضر در نشست العلمین مصر، عراق تنها کشوری است که هنوز موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و هیچ روابط یا همکاری دیپلماتیک، تجاری یا امنیتی با تل‌آویو ندارد.

از طرفی دیگر، عراق میزبان چندین دور مذاکره برای بهبود روابط ایران و عربستان سعودی بوده است. روابط دیپلماتیک تهران و ریاض در سال ۱۳۹۴ به‌دنبال حمله نیروهای وابسته به حکومت ایران به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد قطع شد.

بنا برگزارش‌ها، علاوه بر مسائل «امنیتی» و گفت‌وگو بر سر ادامه درگیری‌های در یمن، سوریه و لیبی، «بحران انرژی در جهان» و «امنیت غذایی منطقه» هم از موضوع‌های دیگری است که در نشست دوم العلمین، بر سر آن صحبت خواهد شد.

روزنامه مصری الاهرام، روز دوشنبه به نقل از منابع خود نوشت مناقشه مصر و سودان در برابر اتیوپی، بر سر آبگیری «سد النهضه» بر رودخانه نیل، نیز از دیگر موضوع‌های است که نشست العلمین دو مطرح می‌شود. مصر و سودان جزو کشورهای پایین‌دست رودخانه نیل به‌شمار می‌روند و دسترسی به منابع آب کافی برای آنها در سال پیش روی اهمیت بسیار زیادی دارد.

نشست اول العلمین در مارس سال ۲۰۱۸ میان همین کشورها به میزبانی مصر برگزار شد.

بیشتر از جهان