احتمال ارتباط تبهکاران چینی با اجساد کشف شده در بریتانیا

باندهای قاچاق انسان مهاجران را به کار اجباری مجبور می‌کنند

باندهای تبهکاران چینی سازمان یافته جرم و جنایت که با نام «اسنیک‌هد» (کله مار) شناخته می‌شوند، به قاچاق انسان مشهورند. حال ظن این می‌رود که این گروه‌ها در مرگ ۳۹ نفری که جسدشان در یخچال یک کامیون در «اِسِکس» بریتانیا پیدا شد، دست داشته باشند.

کارشناسان پزشکی قانونی در تلاش برای شناسایی اجساد و علت مرگشان هستند و در همین راستا قرار است کالبدشکافی ۱۱ تن از قربانیان در بیمارستان «برومفیلد» در شهر «چِلمزفورد» صورت بگیرد.

احتمال می‌رود یکی از این اجساد متعلق به زن ویتنامی‌ای باشد که پیشتر به مادرش پیامک زده بود «نمی‌توانم نفس بکشم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«پام تی ترا»ی ۲۶ ساله سه‌شنبه شب، زمانی که این کامیون از بندر «زیبروگه» در بلژیک به سمت «پرفلیت» در شهرستان اسکس در حرکت بود، به مادرش پیام داده بود «دارم می‌میرم». از آن زمان به بعد دیگر خبری از او نشده است.

تحقیقات بین‌المللی برای شناسایی گروه‌های قاچاق انسانی که در انتقال این ۳۱ مرد و ۸ زن به بریتانیا نقش داشته‌اند، در جریان است. گفته می‌شود که اکثر قربانیان تابعیت چینی دارند.

تابعیت قربانیان باعث شده برخی کارشناسان این موضوع را مطرح کنند که تمامی نشانه‌های این واقعه شبیه به اقدامات گروه‌های سازمان‌ یافته جرم و جنایت «اسنیک‌هد» است که مقرشان در چین است.

«اسنیک‌هد» عنوانی است که به بزهکارانی که در قاچاق انسان دست دارند، اطلاق می‌شود.

این گروه‌ها از روش‌های گوناگونی برای انتقال انسان استفاده می‌کنند. طبق پرونده‌های مختلفی که در دادگاه مطرح شده، «اسنیک‌هد»ها برای قاچاق انسان تا ۳۲ هزار دلار دریافت می‌کنند.

هرچند «اسنیک‌هد»ها به افراد قول زندگی بهتر در سرزمین مقصد را می‌دهند، بسیاری از این اشخاص در نهایت برای پرداخت هزینه نقل و انتقالشان، مجبور به کار اجباری در فاحشه‌خانه‌ها، کارواش‌ها و مراکز کاشت ناخن می‌شوند.

شماری از اعضای گروه‌های «اسنیک‌هد» به دنبال واقعه مشابعی در «دووِر» بریتانیا در سال ۲۰۰۰  در آن کشور بازداشت و زندانی شدند. آن زمان نیز جسد ۵۸ فرد چینی که بر اثر خفگی مرده بودند، در کامیونی که از بلژیک به هلند آمده بود، کشف شد.

«اسنیک‌هد»ها همچنین مسئول فاجعه دیگری در سال ۲۰۰۴ بودند که در جریان آن ۲۳ مهاجر غیرقانونی چینی در زمانی که در خلیج «مورکَمبل» در شهرستان «لَنکِشِر» بریتانیا مشغول جمع‌آوری صدف بودند، به دلیل بالا‌ آمدن سطح آب، غرق شدند.

مایک گرادوِل، رئیس بازنشسته بخش آگاهی پلیس «لَنکِشِر» که روی پرونده «مورکمبل» کار کرده بود، می‌گوید که احتمال دارد «اسنیک‌هد»ها پشت قضیه فاجعه «پرفلیت» باشند.

او به برنامه صبح‌گاهی «بی‌بی‌سی بریکفاست» گفت: «این‌ها به معنای واقعی کلمه تبهکاران حوزه مسافرت هستند؛ شما پیش یک «اسنیک‌هد» می‌روید تا بگویید که می‌خواهید قاچاقی خودتان را به یک فرصت اقتصادی برسانید و معمولا مقدار زیادی هم پول قرض می‌گیرید.»

او همچنین اضافه کرد که افرادی که قاچاق می‌شدند احتمالا تلفن همراهشان بوده و با اقوامشان در ارتباط بودند و پلیس می‌تواند از این طریق آن‌ها را شناسایی کند.

«آژانس ملی جنایی» که روی جرایم جدی و سازمان‌یافته متمرکز است، گفته است که در حال کمک به روند تحقیقات است و در تلاش است تا فورا باند خلافکاران درگیر در این ماجرا را شناسایی کند.

در همین حال، پلیس «اسکس» گفته است که یک مرد ۲۵ ساله که گویا مو رابینسون، راننده این کامیون و اهل «پوتاداون» ایرلند شمالی است، به ظن قتل بازداشت شده و همچنان در اختیار پلیس قرار دارد.

آقای رابینسون ساعات اولیه روز چهارشنبه در «پارک صنعتی واترگلِید» در شهر «گریز» در «اسکس» و به دنبال حضور پلیس در صحنه، بازداشت شد. 

ماموران آگاهی قرار است بر سر متهم شناختن او، آزادی‌اش و یا درخواست فرجه از دادگاه برای بازجویی بیشتر تصمیم بگیرند.

یک زن و مرد ۳۸ ساله ساکن «وارینگتون» شهرستان «چِشِر» نیز روز جمعه در ارتباط با اجساد کشف شده، به ظن قتل و توطئه برای قاچاق انسان دستگیر شده‌اند.

بن جولیان هرینگتون، رئیس پلیس «اسکس» گفته است: «این  بزرگترین تحقیقاتی است که پلیس «اسکس» در این حوزه انجام داده است و احتمال می‌رود رسیدن به نتیجه به زمان زیادی نیاز داشته باشد.»

در راستای تحقیقات، سه نقطه در شمال ایرلند مورد تجسس قرار گرفته است. پلیس ایرلند همچنین در حال تحقیق در خصوص مسیر حرکت این کامیون ایرلندی است که گفته می‌شود روز شنبه، جدای از تریلر (بخش بارگیر) و از طریق بندر «هولی‌هِد» در شمال ویلز وارد بریتانیا شده است.

سفارت چین در لندن گفته است که تیمی را به «اسکس» فرستاده. در عین حال هوآ چون‌یینگ، سخنگوی وزیر خارجه چین نیز اعلام کرده است که پلیس هنوز نتوانسته تابعیت افراد فوت شده را شناسایی کند.

خانم چون‌یینگ در نشست خبری روزانه خود گفت: «امیدواریم که طرف بریتانیایی هرچه سریع‌تر  ضمن شناسایی و تایید تابعیت قربانیان، معلوم کند چه اتفاقی رخ داده و مجرمانی را که در این قضیه دست داشته‌اند به شدت مجازات کند.»

روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» چین که به عنوان روزنامه منعکس کننده اظهارات حزب حاکم کمونیست در چین شناخته می‌شود، در سرمقاله روز جمعه خود نوشت که بریتانیا باید بخشی از مسئولیت این مرگ‌ها را بر عهده بگیرد.

در این مقاله آمده است: «مشخص است که بریتانیا و کشورهای اروپایی مربوطه به وظایف خود در خصوص حفاظت از این افراد در مقابل چنین مرگی، به درستی عمل نکرده‌اند.»

 در سه سال گذشته، مقامات بریتانیایی بارها در خصوص خطر فزاینده قاچاق انسان از طریق بلژیک هشدار رسمی داده‌اند.

در گزارشی در سال ۲۰۱۶ به وزارت کشور بریتانیا توصیه شده بود تا از پلیس مرزی بخواهد تا بازدید از بنادر کوچک سواحل شرقی را در اولویت قرار بدهد تا جلوی استفاده تبهکاران از این بنادر گرفته شود. 

در این گزارش که از سوی سر بازرس مستقل امور مرزی و مهاجرتی تهیه شده، آمده بود که نظارت بر بنادر کوچک‌تر، لنگر‌گاه‌ها و بندرگاه‌های ویژه قایق‌های شخصی و تفریحی در سواحل شرقی «ضعیف» است و در ۱۵ ماهی که به ژوئن ۲۰۱۶ ختم می‌شد، ماموران از مجموع ۶۲ بندر کوچک ساحل شرقی، ۲۷ بندر را مورد بازدید قرار نداده‌اند.

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری‌ها

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent