۱۰ نامزد برتر جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا کدامند؟

به نظر می‌رسد که حزب جمهوری‌خواه با ارزش‌های ترامپ همسو شده است

طبق نظرسنجی‌‌ها ترامپ و دی‌سانتیس در رقابت نزدیکی قرار دارند - AFP

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به بررسی نامزدهای احتمالی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ پرداخته است.

به گزارش این روزنامه، تا پیش از این، رده‌بندی افراد مورد نظر جمهوری‌خواهان برای قرار گرفتن در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری کار ساده‌ای بود و با احتمال زیاد، می‌شد پیش‌بینی کرد که ترامپ در رده اول فهرست قرار گیرد. با این حال، پس از وقایع اخیر، از جمله برگزاری نشست‌های «کمیته ششم ژانویه» و تفتیش اقامتگاه ترامپ، معادله‌های پیشین کمی به هم ریخته است.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین آمریکا، همچنان از وفاداری گسترده‌ای در حزب جمهوری‌خواه برخوردار است؛ شکست تاریخی لیز چنی در جریان انتخابات مقدماتی این موضوع را بار دیگر نشان داد. با این حال، دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است علاقه جمهوری‌خواهان به ترامپ، او را در صدر فهرست احتمالی قرار ندهد.

واشنگتن‌پست برای نخستین بار صدر فهرست نامزدهای احتمالی جمهوری‌خواهان برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری ایالات متحده را به ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا، اختصاص داد.

بر اساس این گزارش، نظرسنجی‌هایی در دو ایالت میشیگان و نیوهمپشایر که زودتر از سایرین انتخابات مقدماتی مهمی را برگزار می‌کنند، حاکی از رقابت نزدیک ترامپ و دی‌سانتیس در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه است.

در انتخابات‌های مقدماتی امسال برای مجلس سنا و مجلس‌های ایالتی، نامزدهای همسو با ترامپ تقریبا همواره برنده می‌شوند، اما به نظر می‌رسد که این موضوع تا حد زیادی ناشی از آن است که حزب جمهوری‌خواه با ارزش‌های ترامپ همسو شده است. در این انتخابات‌ها نامزدهایی که ترامپ از آن‌ها حمایت می‌کرد، اغلب تا نزدیک به ۳۰ درصد آرا را به خود اختصاص دادند. در واقع، این موضوع نشان می‌دهد که مردم ممکن است مایل به همراهی با جریان «ترامپیسم»، اما بدون حضور ترامپ، باشند.

به گزارش این روزنامه، با اینکه هنوز شاهد رویارویی ترامپ با یک رقیب واقعی نیستیم، اما در این میان، دیدن جمهوری‌خواهانی که دی‌سانتیس را گزینه‌ای جدی‌تر و بهتر از ترامپ می‌دانند، دشوار نیست.

آخرین رتبه‌بندی احتمالی جمهوری‌خواهان ممکن است به ترتیب زیر باشد:

۱۰- دونالد ترامپ جونیور: احتمال حضور نام دونالد ترامپ جونیور (پسر ارشد ترامپ) در فهرست نامزدهای جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فقط در شرایطی صدق می‌کند که پدرش در انتخابات حضور نداشته باشد. در صورت حضور نیافتن دونالد ترامپ در انتخابات بعدی، حضور ترامپ جونیور چندان نامحتمل نیست و بنا به برخی از نظرسنجی‌ها، او می‌تواند جایگاه خوبی در میان مردم کسب کند. با وجود پدرش در کنار خود، او پایگاه مشخص و مطمئنی برای همکاری دارد و به نظر می‌رسد که خودش هم استعدادی واقعی برای استفاده از ماجراها و هیاهوها دارد. 

۹- مایک پمپئو: نشانه‌های موجود بیانگر این است که وزیر خارجه سابق قصد دارد در فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرار گیرد. او اخیرا به یکی از بلندپایه‌ترین مقام‌های دولت ترامپ تبدیل شده است که در کمیته مجلس نمایندگان برای بررسی حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا شهادت داده است. جالب خواهد بود که ببینیم حامیان ترامپ به شهادت پمپئو چه واکنشی نشان می‌دهند و آیا او جایی در فهرست احتمالی نامزدها خواهد یافت، یا خیر.

۸ - ریک اسکات: سناتور فلوریدا خود را برای حضور در صحنه رقابت‌ها آماده نشان داده است. این فارغ‌التحصیل رشته حقوق که پس از پیروزی ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۶، از او حمایت کرد، حالا ممکن است رقیبی جدی برای رئیس جمهوری پیشین آمریکا باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۷- نیکی هیلی: سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و فرماندار کارولینای جنوبی نیز یکی از جدی‌ترین رقیب‌ها برای ترامپ محسوب می‌شود. او بارها به ایده انتخاب یک زن در جایگاه رئیس جمهوری اشاره کرده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که او چه زمانی قصد دارد کارزار تبلیغاتی خود را راه‌اندازی کند و چگونه آن را پیش خواهد برد.

 ۶- تد کروز: سناتور تگزاس یکی از افرادی بود که از عملیات تجسسی اف‌بی‌آی در اقامتگاه ترامپ انتقاد کرد. او همچنین مریک گارلند، دادستان کل، را مورد انتقاد قرار داد و گفت که ماموران اف‌بی‌آی به یک طوفان پیش‌بینی‌ناپذیر تبدیل شده‌اند. کروز که از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده بود، همچنان ممکن است برای نامزدی در انتخابات آتی ریاست جمهوری در نظر گرفته شود.

۵ - گلن یانکین: او که فقط یک سال از دوره فرمانداری خود را سپری کرده است، احتمال دارد کارزار شرکت در انتخابات ریاست جمهوری راه بیندازد. او که ترامپیسم را در حکم یک جنبش سیاسی پذیرفته است، به وضوح می‌کوشد نام خود را در ترکیب احتمالی نامزدهای ریاست جمهوری جمهوری‌خواهان قرار دهد.

۴ - تیم اسکات: سناتور کارولینای جنوبی به دلیل حمایت از لیزا مورکوفسکی (سناتور میانه‌رو آلاسکا) با انتقادهایی از سمت راست روبه‌رو شده است. کتابی که به تازگی به قلم او منتشر شده است، حاوی جمله‌ای است مبنی بر اینکه او در حال آماده‌سازی خود برای نامزدی انتخابات ریاست‌ جمهوری است. با این حال، ناشر این کتاب بعدا گفت که درج آن جمله در کتاب اشتباه بوده است و اسکات آن را تایید نمی‌کند.

۳ - مایک پنس: چهل و هشتمین معاون رئیس ‌جمهوری ایالات متحده آمریکا که در زمان ترامپ در این سمت مشغول به فعالیت شد، این هفته نظرات جنجال‌برانگیزی ارائه کرد. او درباره کمیته بررسی حوادث ششم ژانویه گفت: «مردم آمریکا حق دارند بدانند چه اتفاقی افتاده است.»

 ۲ - دونالد ترامپ: رئیس ‌جمهوری پیشین آمریکا در ماه ژوئیه در یکی از جدی‌ترین موضع‌گیری‌های خود درباره نامزدی در انتخابات ریاست‌ جمهوری نوامبر ۲۰۲۴، به مجله نیویورک گفت که تصمیم خود را گرفته است، اما هنوز در حال فکر کردن درباره زمان اعلام آن است. او پیش از این درباره کاهش محبوبیت جو بایدن گفته بود: «فکر می‌کنم اگر من نامزد شوم، خیلی‌ها از نامزدی منصرف می‌شوند، اگر به نتیجه نظرسنجی‌ها نگاه کنید، می‌بینید که خیلی‌ها حتی ثبت‌نام هم نخواهند کرد.»

 ۱ - ران دی‌سانتیس: همانطور که در ابتدای متن درباره ران‌ دی‌سانتیس توضیح داده شد، او اکنون به یکی از بدیل‌های جدی ترامپ بدل شده است. فرماندار فلوریدا با ۴۳ سال سن، یکی از جوان‌ترین و محبوب‌ترین فرمانداران آمریکا است. او تحصیل‌کرده رشته تاریخ در دانشگاه ییل، و رشته حقوق در دانشگاه هاروارد است.

بیشتر از جهان