آمریکا مذاکرات برای آزادسازی پول‌های افغانستان را ادامه می‌دهد

طالبان بیشتر خواسته‌های آمریکا در ازای آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده را رد کرده‌اند

دولت آمریکا طرحی را به طالبان پیشنهاد کرد تا میلیاردها دلار پول افغانستان به یک صندوق امانات در سوییس منتقل شود-WAKIL KOHSAR / AFP

با وجود اینکه موارد مورداختلاف میان دولت آمریکا و رژیم طالبان برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده افغانستان در بانک‌های آمریکا، بسیار است، مذاکرات برای یافتن راه‌حل این مشکل همچنان ادامه دارد. مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند هرچند اثبات شد که طالبان به ایمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده، در کابل پناه داده بودند، آن‌ها مذاکرات برای آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان را همچنان ادامه دادند.

 به گزارش رویترز، مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند پیگیری برای چگونگی آزاد کردن پول‌های بلوکه‌شده افغانستان به این دلیل ادامه دارد که مردم افغانستان برای خروج از چالش‌های اقتصادی که در یک سال گذشته بیش از نیمی مردم افغانستان را با گرسنگی حاد مواجه کرد، به‌شدت به کمک مالی نیاز دارند.

دولت آمریکا طرحی را به طالبان پیشنهاد کرد تا میلیاردها دلار پول افغانستان به یک صندوق امانات در سوییس انتقال پیدا کند. این طرح به این دلیل شکل گرفت که اکثر مقام‌های طالبان تحت تحریم‌اند و هیچ کشوری نمی‌تواند مستقیم به طالبان پول بپردازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این طرح، پرداخت‌ها به افغانستان را یک هیئت بین‌المللی بررسی می‌کند تا طالبان را به صورت کامل دور بزند. طرح دولت آمریکا این است که پول‌ها بدون اینکه به دست طالبان برسند، برای موارد لازم و ضروری هزینه شوند؛ اما طالبان این پیشنهاد را رد کرده‌اند.

آنان گفته‌اند که با ایجاد صندوق امانات و حضور هیئت بین‌المللی موافق‌اند اما این صندوق باید در افغانستان و در بانک مرکزی این کشور ایجاد شود، نه در سوییس.

مقام‌ها در دولت آمریکا معتقدند که طالبان کلا در خصوص مسئله پول‌های بلوکه‌شده، کند عمل می‌کنند و بیشتر وقت‌ها دست روی دست گذاشته‌اند. ولی آن‌ها حتی با وجود اینکه رهبر القاعده در شهر کابل و در منطقه تحت کنترل شدید طالبان به هلاکت رسید، از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده‌اند.

پیش از حمله آمریکا به الظواهری در کابل، مقام‌های آمریکایی می‌خواستند از این پول‌ها برای افزایش سرمایه بانک مرکزی افغانستان هم استفاده کنند اما پس از کشته شدن الظواهری، گزینه افزایش سرمایه بانک مرکزی کنار گذاشته شد. زیرا آمریکا نگران است که از این پول برای گسترش فعالیت‌های تروریستی استفاده شود.

اینک آمریکا چند درخواست از طالبان دارد که البته این گروه تاکنون در مقابل آن‌ها مقاومت کرده است. نخست اینکه، آمریکا از طالبان می‌خواهد دو تن از مدیران بانک مرکزی افغانستان را که نامشان در فهرست تروریست‌های خطرناک و تحت‌تحریم سازمان ملل است، تغییر دهد و به جای آنان، افراد متخصص در امور بانکداری را به کار بگمارد تا آمریکا از بابت مداخله طالبان در امور بانکی مطمئن شود.

طالبان با حضور ناظران بین‌المللی برای مبارزه با پولشویی در بانک مرکزی هم رسما مخالفت کرده‌اند. هرچند گفته می‌شود که ابتدا با آن موافق بودند. طالبان با طرح انتقال کمک‌های بین‌المللی به سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات بشردوستانه در افغانستان نیز مخالفت کرده‌اند. دولت آمریکا از کشورهای کمک‌کننده به افغانستان خواست تا کمک‌های خود را به بانک‌های خصوصی انتقال دهد. زیرا رژیم طالبان مانع از حضور ناظران بر روند پولشویی در بانک مرکزی‌اند.

دولت آمریکا هفت ماه است که طرح انتقال ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه افغانستان به این کشور را بررسی می‌کند. جو بایدن در فوریه ۲۰۲۲، دستور آزادسازی هفت میلیارد دلار پول افغانستان را صادر کرد؛ اما ۳.۵ میلیارد دلار از این مبلغ، برای پرداخت غرامت به قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اختصاص یافت. با اینکه تعدادی از قاضی‌های فدرال آمریکا معتقدند طالبان به دلیل دست داشتن در حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر باید غرامت بپردازد، بازماندگان قربانیان این حادثه می‌گویند که نمی‌خواهند غرامت آنان از پول مردم افغانستان پرداخت شود.

با این حال، در هفت ماه گذشته، موارد اختلاف میان گروه طالبان و دولت آمریکا به حدی است که این پول همچنان در آمریکا باقی مانده است. دولت آمریکا متعهد است که این پول مستقیم به دست طالبان نیفتد؛ زیرا آنان احتمالا از این پول برای مقاصد تروریستی استفاده می‌کنند. اما طالبان ادعا می‌کنند که پول‌های موجود در آمریکا و کشورهای دیگر دنیا متعلق به مردم افغانستان است و آنان نیز نماینده مردم‌اند و حق دارند هرطور که خود بخواهند، این پول را هزینه کنند.

بیشتر از جهان