پنج زندانی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند

بنا به اعلام سازمان حقوق بشر ایران، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون دست‌کم ۱۰۳ شهروند بلوچ در ایران اعدام شده‌اند

طبق آمار سازمان حقوق بشر ایران، از سال ۲۰۱۰ میلادی تا کنون دست‌کم ۶۳ کودک‌مجرم در ایران اعدام شده‌اند -- سازمان حقوق بشر ایران

سازمان حقوق بشر ایران خبر از اجرای حکم اعدام پنج بلوچ در زندان مرکزی زاهدان داد. یکی از این پنج نفر، کودکی به نام امید علی‌زهی است که در سن ۱۷ سالگی به «قتل عمد» متهم شده بود.

حکم اعدام این پنج نفر که اتهام دو نفر از آن‌ها «قتل» و سه تن دیگر مربوط به «مواد مخدر» بوده است، صبح شنبه، ۲۹ مرداد (۲۰ اوت ۲۰۲۲)، به اجرا گذاشته شد.

امید علی‌زهی متولد یکم مرداد ۱۳۷۹، یکی از این افراد است که سال ۱۳۹۶به اتهام «قتل عمد» در یک نزاع خیابانی، بازداشت و به اعدام محکوم شد.

یک از نزدیکان علی‌زهی گفته است که «امید پس از بازداشت مدت دو سال را در کانون اصلاح و تربیت سپری کرد و یک بار در دادگاه از اتهام قتل عمد تبرئه شد و قتل او را غیرعمد تشخیص دادند.»

به گفته این فرد، از آنجا که «خانواده امید خانواده مظلومی بود و پول نداشتند وکیل بگیرند، شکات پول خرج کردند و حکم را به قتل عمد تغییر دادند و اعدامش کردند.»

هویت زندانی دیگری که با اتهام «قتل عمد» به «قصاص نفس» محکوم شده بود، مرتضی دهواری، ۲۴ ساله، اهل روستای محمدی از بخش اسپیج سراوان، اعلام شده است.

عبدالباسط براهویی، ۲۳ ساله و ساکن زاهدان، عبدالرحیم اسماعیل زهی (شه‌بخش)، ۳۰ ساله، اهل و ساکن روستای کلچات از توابع زاهدان، محسن سالارزهی، معروف به شهداد خارکوهی، حدودا ۲۸ ساله، ساکن زاهدان، سه نفر دیگری اعلام شده‌اند که در ارتباط با اتهام «مواد مخدر»، اعدام شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به اعلام سازمان حقوق بشر ایران، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون دست‌کم ۱۰۳ شهروند بلوچ در ایران اعدام شده‌اند که نزدیک به ۳۰ درصد کل اعدام‌ها در این سال در ایران است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، با انتقاد از ادامه اعدام‌‌ها، گفت: «این یک اشتباه بزرگ است که جامعه جهانی و به‌خصوص دولت‌های اروپایی بیشتر روی  برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تمرکز کرده و نسبت به افزایش شدید اعدام‌ها در ایران بی‌اعتنایی می‌کنند.»

امیری‌مقدم افزود: «ادامه اعدام کودک-مجرمان، و موج اعدام‌ها، به‌خصوص اعدام‌های بی‌رویه شهروندان بلوچ، باید واکنش شدیدتری از سوی جامعه جهانی در بر داشته باشد.»

ایران یکی از معدود کشورهایی‌ است که کودک-مجرمان را به مرگ محکوم می‌کند و بیش از تمام کشورهای دیگر، مجازات اعدام را برای نوجوانان اجرا می‌کند. 

طبق آمار سازمان حقوق بشر ایران، از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون دست‌کم ۶۳ کودک-‌مجرم در ایران اعدام شده‌اند. 

آمارهای موجود نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران مسئول ۷۰ درصد از اعدام‌های کودکان طی سه دهه اخیر در دنیا بوده است. 

مرداد ماه امسال نیز سازمان عفو بین‌الملل، با همکاری بنیاد عبدالرحمن برومند، گزارشی در مورد وضعیت اعدام‌ زندانی‌ها در ایران منتشر، و از افزایش اعدام‌های دسته‌جمعی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد.

بر اساس این گزارش، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲ دست‌کم ۲۵۱ نفر را اعدام کرده است. 

به‌ گفته این دو سازمان مدافع حقوق بشر، اگر روند اخیر اعدام‌ها در ایران با همین سرعت ادامه یابد، به زودی شمار اجرای احکام اعدام در ایران از ۳۴۱ نفر، یعنی تعداد کل اعدام‌های انجام‌شده در سال ۲۰۲۱، عبور خواهد کرد.

دیانا الطحاوی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل، نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ «به‌صورت میانگین حداقل یک نفر را در روز اعدام کرده است.»