تنبیه بدنی منجر به پارگی پرده گوش یک دانش‌آموز شد

اعمال هر گونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است

پایگاه خبری بااقتصاد

مطابق ماده ۷۷ آیین نامه انضباطی مدارس، اعمال هر گونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است. با این حال، تنبیه فیزیکی در مدارس از دیر ایام در مدارس ایران بوده است، هرچند برخوردها و مقاومت‌ها در برابر چنین برخوردی هم از سوی دانش آموزان و والدین شدت گرفته است و هم مسئولین به روش‌های مناسب‌تری با خاطیان برخورد می‌کنند.

اول آبان، معاون یک مدرسه در شهر یزد پرده گوش یک دانش آموز را پاره کرد. این کودک ۱۳ ساله بر اثر تنبیه بدنی معاون مدرسه دچار آسیب فیزیکی شد و احتمال دارد به شنوایی‌اش لطمه وارد شود. این پسر بچه در کلاس هفتم در مدرسه‌ای از منطقه یک یزد مشغول به تحصیل است.

سجاد جوکار پدر ابوالفضل در این رابطه به روزنامه ایران گفت: «پسرم ابوالفضل به‌عنوان مبصر کلاس اسم بد‌ها و خوب‌ها را روی تخته کلاس نوشته بود، اما وقتی معاون مدرسه وارد کلاس شد با این بهانه که باید اسامی را روی کاغذ می‌نوشتی نه روی تخته ابتدا ضربه‌ای به کمر او زد و بعد هم یک سیلی به‌صورت او که باعث پارگی پرده گوشش شد. قرار است عمل ترمیم پرده انجام شود که امیدوارم با توجه به اینکه دو بار هم این عمل را انجام داده مشکلی پیش نیاید و پسرم بهبودی‌اش را به دست آورد».

وی افزود: «در دوسال گذشته به‌خاطر آسیب‌هایی که در مدرسه دیگری برای پسرم رخ داده بود دو بار مورد عمل جراحی قرار گرفته بود و بیش از ۶ ماه هم بستری بود، هنگام ثبت‌نام در این مدرسه هم من پرونده پزشکی پسرم را به همین شخصی که پسرم را مورد ضرب و شتم قرار داده، ارائه دادم و تأکید و خواهش کردم که مراقب گوش پسرم باشید اما هنوز یک ماه از سال تحصیلی نگذشته که این تنبیه، پسرم را درگیر امور درمانی و پزشکی کرد».

اداره آموزش و پرورش یزد به طور مناسبی با این اتفاق برخورد کرده است. محمدرضا برزگری، مدیرکل ارزیابی اداره کل آموزش و پرورش یزد ضمن تایید این خبر گفت: «تاکنون شکایتی صورت نگرفته اما ما طی تماس با پدر این دانش‌آموز اعلام کرده‌ایم که می‌تواند شکایت کند و ما هم از او حمایت می‌کنیم و به‌طور قطع اداره کل آموزش و پرورش در بحث تنبیه فیزیکی دانش‌آموزان کاری با شکایت والدین ندارد و پس از بررسی دقیق ماجرا برخورد قاطع با معاون خاطی صورت خواهد گرفت».

همین هفته پیش بود که ویدیویی منتشر شد که پسر بچه نوجوانی را در شمال تهران و در خیابان ولیعصر نشان می‌داد. این پسر بچه در اعتراض به تنبیه بدنی در یکی از مدارس منطقه یک تهران با در دست گرفتن پلاکاردی در خیابان به تحصن نشسته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته زرتشت، دبیر شیمی به او سیلی می‌زند و درگیری رخ می‌دهد که سایر دانش آموزان از آن جلوگیری می‌کنند. هرچند در فضای شبکه‌های مجازی تعدادی از دانش آموزان از دبیر شیمی تمجید کرده‌اند و ماجرا را به نحو دیگری تعریف کرده‌اند. 

مسعود ثقفی، سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران روز یکشنبه در این باره اظهار داشت: «بررسی‌های اولیه آغاز و با حضور مدیرکل و مسئولان آموزش و پرورش، دیداری حضوری با مدیر مدرسه و ولی دانش‌آموز در منطقه یک آموزش و پرورش برگزار شد. براساس بررسی‌ها مشخص شد، دبیر درس شیمی به دانش‌آموز سیلی زده و در واکنش دانش‌آموز هم الفاظ ناپسندی به کار برده است».

مشاور مدیرکل بیان کرد: «متاسفانه پس از این اتفاق رفتارهای درستی از سوی مسئولان مدرسه برای حل مساله صورت نگرفته و موجب اعتراض دانش‌آموز به شکل رسانه‌ای شده است. همچنین در جلسه امروز مقرر شد دانش‌آموز به مدرسه بازگردد و تخلفات صورت گرفته از سوی دبیر مربوطه و مدیر مدرسه نیز به صورت قانونی پیگیری شود».

گفتنی است آیین نامه انضباطی مدارس در سال ۱۳۷۹ توسط شورای‌عالی آموزش و پرورش تصویب شد.

بیشتر از