انتقاد آلمان و اسرائیل از محمود عباس به خاطر گفته‌هایش درباره هولوکاست

صدراعظم آلمان: از اظهارات «توهین‌آمیز» محمود عباس «منزجر» شده‌ام

اولاف شولتز، به‌خاطر اینکه بلافاصله، به گفته‌های محمود عباس واکنش نشان نداد با انتقادهای گسترده‌ مواجه شده است - JENS SCHLUETER / AFP

یک روز پس از آن که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در برلین از محکوم کردن حمله مرگبار نیروهای فلسطینی به ورزشکاران اسرائیلی، در جریان المپیک ۱۹۷۲ مونیخ خودداری کرد، واکنش‌های تند مقام‌ها و رسانه‌های آلمان و اسرائيل علیه او ادامه دارد.

سه‌شنبه‌شب، محمود عباس در جریان یک نشست مشترک خبری با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، با این پرسش مواجه شد که آیا حاضر است از اقدام‌ تروریست‌های فلسطینی‌ عامل کشتار ورزشکاران اسرائیل در مونیخ پوزش بخواهد؟

محمود عباس در پاسخ به این پرسش، حمله ۱۹۷۲ به ورزشکاران اسرائیلی در مونیخ را با کشتار دسته‌جمعی چند میلیون یهودی، در دوران «آلمان نازی»، مقایسه کرد و گفت اگر قرار باشد به گذشته برگردیم، بسیار خب! اسرائیل هم دست به ۵۰ «هولوکاست»، در ۵۰ نقطه مختلف فلسطین زده است.

در واکنش، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۱، در بیانیه‌ای نوشت از اظهارات «توهین‌آمیز» محمود عباس «منزجر» شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به‌نقل از بیانیه صدراعظم آلمان نوشت: «برای ما آلمانی‌ها، هرگونه مقایسه یا نسبت‌سازی با هولوکاست غیرقابل قبول است و تحمل نمی‌شود. من هرگونه تلاش، برای انکار جنایات هولوکاست را محکوم می‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌ها و رسانه‌های اسرائیل هم به‌طور گسترده به اظهارات روز سه‌شنبه محمود عباس در آلمان واکنش نشان دادند.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیلی، در واکنش به صحبت‌های محمود عباس، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت اظهارات محمود عباس، نه فقط یک رسوایی اخلاقی، بلکه یک دروغ بزرگ است.

همزمان، روزنامه اورشلیم‌پست در گزارشی به‌نقل از داده‌های «جنبش مبارزه با یهودی‌ستیزی» نوشت یافته‌های این سازمان نشان می‌دهد طی یک سال گذشته، دستکم ۲۱۴ مورد از «بی‌اهمیت جلوه دادن هولوکاست» در گفته‌ها یا مواضع عمومی مقام‌ها و شخصیت‌های مختلف جهان گزارش شده است.

صدر اعظم آلمان، هم در آلمان و هم در اسرائیل، به‌خاطر اینکه بلافاصله، در میانه نشست مشترک خود، به گفته‌های محمود عباس واکنش مناسب نشان نداده با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شده است.

با این حال، به‌نظر می‌رسد محمود عباس روز چهارشنبه از مواضع خود عقب‌نشینی کرد.

روز چهارشنبه، دفتر سیاسی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهوری محمود عباس، برای بار دیگر تأکید می‌کند که هولوکاست فجیع‌ترین جنایت در تاریخ مدرن بشر است.»

بیشتر از جهان