جت‌ جدید امریکن ایرلاینز نیویورک تا لندن را سه ساعته طی می‌کند

مدیرعامل شرکت بوم با ابراز امیدواری نسبت به خیلی گران نبودن بلیت این پرواز گفت، شاید قیمت حدود چهار تا پنج هزار دلار باشد

اورتور نیز مانند کنکورد بر فراز اقیانوس پرواز خواهد کرد- Boom Supersonic

شرکت «امریکن ایرلاینز» روز سه‌شنبه [۱۶ اوت ۲۰۲۲] اعلام کرد که برای تهیه یک ناوگان هواپیمای مافوق‌صوت که می‌تواند مسافران را سه ساعته از لندن به نیویورک برساند، سرمایه‌گذاری کرده است.

این بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی دنیا، سرمایه‌ای بازگشت‌ناپذیر به خرید ۲۰ هواپیمای مافوق‌صوت اورتور (Overture) از شرکت تولیدکننده آن‌ها بوم سوپرسونیک (‌Boom Supersonic) اختصاص داده است. بوم قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ طراحی نهایی هواپیمای اورتور را به پایان برساند و قرار است سال ۲۰۲۹ اولین پروازهای مسافری با این هواپیما انجام شود.

درک کر، کارشناس ارشد مالی شرکت امریکن [ایرلاینز] در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با نگاه به آینده، [درمی‌یابیم که] مسافرت مافوق‌صوت بخش مهمی از توانایی ما در خدمت به مشتریان است.»

نه امریکن ایرلاینز و نه شرکت بوم، مبلغ سرمایه‌گذاری این شرکت هواپیمایی را اعلام نکردند، اما این شرکت هواپیمایی تنها شرکتی نیست که دست به این اقدام زده است. در سال ۲۰۲۱ «یونایتد ایرلاینز» برای تهیه ۱۵ فروند از این هواپیماهای مافوق‌صوت سرمایه‌گذاری کرد. در آن هنگام، شرکت یونایتد اعلام کرد که هزینه احتمالی خرید هواپیمای اورتور مشابه هزینه خرید بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر است که در بازه ۲۴۸ تا ۳۳۸ میلیون دلار (شروع از ۲۰۵ میلیون پوند) است.

هواپیمای اورتور طبق ادعای شرکت بوم می‌تواند تا ۸۰ مسافر را با سرعت سیر ۱.۷ ماخ (Mach)، یعنی ۱.۷ برابر سرعت حرکت صوت، حمل کند و برد آن چهار هزار و ۲۵۰ مایل دریایی  [هفت هزار و ۸۷۱ کیلومتر] است. سرعت هواپیمای کنکورد، آخرین هواپیمای مافوق صوت که در خدمات پروازی عادی به کار رفت، ۲.۰۴ ماخ بود و می‌توانست در کمتر از سه ساعت، فاصله لندن تا نیویورک را از فراز اقیانوس اطلس طی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورتور نیز مانند کنکورد بر فراز اقیانوس پرواز خواهد کرد، زیرا وقتی سریع‌تر از سرعت صوت حرکت کند، صدای شکستن دیوار صوتی به قدری گوش‌خراش است که برای پرواز بر فراز مناطق مسکونی مناسب نیست. مسیرهای بالقوه این پرواز عبارتند از مسیر میامی به لندن طی حدود پنج ساعت، و مسیر لس‌آنجلس به هونولولو طی سه ساعت.

اما شرکت بوم امیدوار است که برخلاف کنکورد که از سال ۱۹۷۶ تا سال ۲۰۰۳ خدمات پروازی ارایه داد، پرواز با اورتور گران نباشد و بلیک شول، مدیرعامل این شرکت، به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت بهای بلیت آن ممکن است چهار تا پنج هزار دلار باشد. او پیش‌تر گفته بود که شرکتش هدف‌گذاری کرده است که به مردم سراسر جهان خدمات پرواز یک روزه با بلیتی به بهای ۱۰۰ دلار ارایه دهد.

بلیت‌های کنکورد به نرخ دلار سال ۲۰۲۱، حدود ۱۳ هزار دلار بود.

هواپیمای اورتور هنوز طرحی روی کاغذ است و ساخته نشده است، اما شرکت بوم یک هواپیمای کوچک دو سرنشینه به نام اکس‌بی-۱  تولید کرده است که پروازهای آزمایشی آن ممکن است در اواخر سال ۲۰۲۲ انجام گیرد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی