سود کم‌سابقه شرکت هوایی آریانا در هنگامه کرونا

شرکت هوایی آریانا می‌گوید در سال ۲۰۲۰ حدود سه‌ونیم میلیون دلار سود کرده‌است

شرکت هوایی آریانا اعلام کرده‌است که در سال ۲۰۲۰ با وجود گسترش ویروس کرونا بیش از سه میلیون دلار سود کرده‌است- آریانا

شرکت هوایی آریانا در افغانستان اعلام کرده است که این خط هوایی با حدود سه و نیم میلیون دلار سود، حساب سال مالی خود را بسته است. این مقدار سود آن‌هم در سال ۲۰۲۰ که جهان در پی گسترش بیماری کووید-۱۹ زمین‌گیر شده بود، برای شرکت آریانا رکوردی بی‌سابقه است.

شرکت هوایی آریانا، دولتی است و همواره از نبود بودجه و سومدیریت شکایت کرده است اما عالم‌شاه ابراهیمی، رئیس کل این شرکت می‌گوید که دستاورد سال گذشته آریانا برخلاف تصور عموم، بیش از آنچه انتظار می‌رفت بوده است. او در توییتی نوشته است:‌‌ «سال ۲۰۲۰ سال سخت و پرمشقتی برای صنعت هوانوردی بود اما تیم ما با روحیه عالی برای خط هوایی آریانا کار کرد.»

آقای عالمی دلایل سود هنگفت شرکت آریانا را چنین برشمرده است:‌ «سه عامل اصلی وجود دارد: شرکت با کمبود مسافر روبه‌رو بود اما به فعالیت خود ادامه داد و بر پروازهای باری تمرکز کرد. دلیل دوم این بود که قیمت نفت سقوط چشمگیری داشت که البته حالا دوباره رو به افزایش است. دلیل دیگر هم این است که ابتکارات زیادی برای کاهش هزینه انجام گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افغانستان در گذشته ۹ شرکت هوایی داشت که از سال ۲۰۰۱ فعالیت خود را آغاز کردند اما به دلیل نبود ساختار حمایتی دولت، در میان آن‌ها رقابتی منفی تا حد ضربه زدن به یکدیگر ایجاد شد و نتیجه‌ آن ورشکستی بسیاری از این خطوط هوایی بود. ورود شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مانند امارات، فلای‌دبی و ترکیش ایرلاینز هم بازار حمل‌ونقل هوایی افغانستان را دگرگون کرد. این شرکت‌ها سهم پروازهای خارجی را از آن خود کردند و عرصه بر شرکت‌های داخلی تنگ‌تر شد. هفت شرکت هواپیمایی در افغانستان در این مدت ورشکست و از گردونه فعالیت خارج شدند. حالا در افغانستان تنها یک شرکت خصوصی و یک شرکت دولتی باقی مانده‌اند که به مشتریان پروازهای داخلی خدمات ارائه می‌کنند. یک شرکت هوایی دیگر هم به تازگی دوباره عرض اندام کرده است.

از میان این شرکت‌ها، شرکت هواپیمایی دولتی «آریانا» به دلیل ضعف مدیریت، بازار حمل‌ونقل هوایی را تا حد زیاد از دست داد و این بار بر شانه شرکت خصوصی «کام ایر» گذاشته شد تا جایی که رهبران افغانستان با هواپیماهای این شرکت‌ در سفرهای رسمی به خارج پرواز می‌کردند. اما خبر دلگرم‌کننده فعلی، از تغییر مدیریت و تلاش‌ برای ارتقای صنعت هوانوردی خبر می‌دهد.

بیشتر از جهان