سازمان اطلاعات سپاه همکاری با موسسه سینمایی کلوزآپ را ممنوع کرد

حکومت ایران از ساخت مستندهایی با موضوع سانسور، فقر و تبعیض نگران است

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد، در اطلاعیه‌ای مدعی شد که این موسسه فیلم اسرائیلی است - mashreghnews

هم‌زمان با فشارهای جدید علیه سینماگران و تهدید به انتشار فهرستی از ممنوع‌الکارهای سینما، سازمان اطلاعات سپاه هرگونه همکاری با موسسه سینمایی «کلوزآپ» را ممنوع اعلام کرد.

کلوزآپ، واقع در بروکسل، پایتخت بلژیک، موسسه‌ای است که از مستندسازان ساکن کشورهای مواجه با بحران و سانسور حمایت می‌کند. این موسسه غیرانتفاعی در سال ۲۰۰۷، با هدف حمایت از هنرمندان جوامع در بحران مانند ایران، افغانستان، سوریه، تونس، فلسطین، عراق و لبنان تاسیس شد.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد، در اطلاعیه‌ای مدعی شد که این موسسه اسرائیلی است و به دلیل افشای ماهیت حامیان پشت‌پرده و جلوگیری از ایجاد حساسیت در کشورهای مسلمان، موقعیت ثبتی خود را از تل‌آویو به بروکسل منتقل کرده است.

سازمان اطلاعات سپاه با طرح این ادعا که کلوزآپ با نام پیشین «گرین هاوس» با حمایت مادی و معنوی اسرائیل فعالیت می‌کند، به مستندسازان هشدار داد که هرگونه ارتباط و همکاری اتباع ایرانی با این موسسه‌ «صهیونیستی» ممنوع و قابل‌پیگرد از طریق مراجع قضایی است.

این موسسه فعلا واکنشی به بیانیه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، کلوزآپ در وب‌سایت رسمی‌اش، خود را چنین معرفی می‌کند: «نقطه قوت ما در اعتقاد به ضرورت گفت‌وگو میان هنرمندان جوامع در بحران است که با وجود سانسور، قصد دارند پل‌هایی جدید بسازند. این فیلمسازان ارزش‌های مشترک و قدرت جامعه‌ای فراگیر و آزاد را به همه ما یادآوری می‌کنند.»

کلوزآپ می‌گوید که با حمایت از تولید آثار مستند و ایجاد محیط امن برای آنان، در برابر تعصب و جهل مقاومت می‌کند. این موسسه تاکنون از بیش از ۲۰۰ فیلمساز مستند در جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا حمایت کرده است و در رویداد سال ۲۰۲۲ خود نیز طی فراخوانی، از مستندسازان کشورهای افغانستان، الجزایر، بحرین، مصر، اردن، ایران، عراق، اسرائیل، لبنان، لیبی، مراکش، عمان، فلسطین، عربستان سعودی، سودان، سوریه، تونس، ترکیه و امارات متحده عربی دعوت کرد ایده‌های خود را ارسال کنند.

این رویداد، سالانه از ۲۴ مستندساز با پیشینه‌های قومی، مذهبی یا سیاسی مختلف خاورمیانه، شمال آفریقا و کشورهای شمال اروپا پشتیبانی می‌کند.

اگرچه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با ادعای اسرائیلی بودن کلوزآپ همکاری مستندسازان ایرانی با این موسسه را ممنوع کرده، به نظر می‌رسد نگرانی اصلی حکومت ساخت مستندهایی است که سانسور، فقر، فساد و تبعیض را در ایران به تصویر می‌کشند.