ابراز خرسندی ترامپ از شکست لیز چنی از نماینده موردحمایت او

ترامپ با اظهار خشنودی از پیروزی هریت هیگمن، لیز چنی را فردی کینه‌توز خواند

لیز چنی، نماینده جمهوری‌خواه ایالات متحده و منتقد سرسخت دونالد ترامپ، روز سه‌شنبه در انتخابات مقدماتی میان‌دوره‌ای آمریکا از هریت هیگمن که حمایت رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را با خود دارد، شکست خورد.

به گزارش رویترز، چنی که در تحقیقات درباره حمله روز ششم ژانویه به ساختمان کنگره نقش برجسته‌ای ایفا کرد، ضمن پذیرش شکست، در جمع حامیانش گفت: «من حاضر نبودم با دروغ ترامپ درباره انتخابات ۲۰۲۰ همراهی کنم تا پیروز شوم. برای پیروزی لازم بود تلاش‌های مداوم رئیس‌جمهوری قبلی برای حمله به پایه‌های جمهوری‌خواهی را تایید کنم. این راهی بود که من نمی‌توانستم بروم و نخواهم رفت.»

لیز چنی، فرزند دیک چنی، شخصیت برجسته حزب جمهوری‌خواه، می‌گوید که ترامپ تهدیدی برای دموکراسی است. او از موقعیت خود در کمیته شش ژانویه استفاده کرد تا توجه سایرین را به اقدام‌های رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در مورد شورش کنگره و ادعاهای او مبنی بر پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ جلب کند.

شکست چنی از هریت هیگمن برای دونالد ترامپ در مسیر برکناری جمهوری‌خواهانی که پس از یورش هواداران رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به ساختمان کنگره از استیضاح او حمایت کردند، پیروزی بزرگی محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی ادیسون ریسرچ، پس از شمارش آرا، هیگمن با ۶۲.۴ درصد، چنی با ۳۳.۵ درصد و آنتونی بوچارد، قانون‌گذار ایالتی با ۲.۴ درصد آرا، جمهوری‌خواهان پیشتاز بودند.

دونالد ترامپ با ابراز خرسندی از شکست لیز چنی، او را «کینه‌توز» خواند و از «توبیخ اوباش سیاسی» اظهار رضایت کرد.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در رسانه اجتماعی خود به نام تروت سوشیال (Truth Social) اعلام کرد: «به هریت هیگمن به خاطر پیروزی بزرگ و بسیار تعیین‌کننده‌اش در ایالت وایومینگ تبریک می‌گویم. این یک نتیجه شگفت‌انگیز برای آمریکا و توبیخ کامل اوباش سیاسی است. لیز چنی باید از خودش، رفتارش و سخنان کینه‌توزانه و توهین‌آمیزش درباره دیگران خجالت بکشد. حالا او سرانجام می‌تواند در اعماق فراموشی سیاسی ناپدید شود؛ جایی که مطمئنم بسیار خوشحال‌تر از حال حاضر خواهد بود.»

در آلاسکا نیز لیزا مورکوفسکی، سناتور آمریکایی که به عنوان میانه‌رو شناخته می‌شود، از نمایندگانی است که از استیضاح ترامپ حمایت کرده بود. او با نامزد دیگری که مورد حمایت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا است، رقابت می‌کند. نتیجه آن رای‌گیری هنوز مشخص نشده است. 

با توجه به اینکه هر دو ایالت وایومینگ و آلاسکا جمهوری‌خواه محسوب می‌شوند، انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان دوباره مجلس نمایندگان را تصرف کنند و برای در اختیار گرفتن سنا هم شانس داشته باشند. به اعتقاد تحلیلگران، با وجود حمایت‌ها از ترامپ در آلاسکا که بیشتر جمهوری‌خواه است، بعید است دموکرات‌ها برای موفقیت در این ایالت شانسی داشته باشند.

برکناری لیز چنی آخرین نشانه تسلط دائمی و کامل ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه است. ترامپ که اشاره کرده است در سال ۲۰۲۴ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد، در میان ۱۰ نماینده جمهوری‌خواهی که خواهان استیضاح او شده بودند، پایان دادن به کار چنی در کنگره را در اولویت قرار داد.

به گفته جی مایلز کلمن، از مرکز سیاسی دانشگاه ویرجینیا، از میان ۱۰ جمهوری‌خواهی که از استیضاح حمایت کردند، ممکن است تنها یک نفر (دن نیوهاوس از واشنگتن) پس از انتخابات عمومی نوامبر در کنگره حضور داشته باشد.