ادعای طالبان: مولوی مهدی هنگام فرار به ایران کشته شد

طالبان هیچ مدرکی از کشته شدن یا زنده دستگیر کردن شدن مولوی مهدی منتشر نکردند

وزارت دفاع طالبان هیچ مدرکی که نشان دهد مولوی مهدی کشته شده است، منتشر نکرد-عکس:ایندیپندنت فارسی

طالبان ادعا کردند مولوی مهدی، عضو پیشین این گروه که فرماندهی ده‌ها نیروی مسلح عمدتا هزاره را برعهده داشت، سه‌شنبه شب، ۲۵ مرداد، هنگام تلاش برای ورود به ایران، در منطقه مرزی بین هرات و ایران کشته شده است.

در اطلاعیه وزارت دفاع طالبان در این مورد آمده است: «مهدی پس از سرکشی علیه امارت اسلامی در بلخاب، با چند تن از همراهانش به کوه‌ها متواری شد. او در روزهای گذشته قصد داشت به ایران فرار کند که ماموران سازمان کشف و استخبارات مرزی، در منطقه مرزی  هرات و ایران او را شناسایی کردند و به سزای اعمالش رساندند.»

وزارت دفاع طالبان هیچ مدرکی که نشان دهد مولوی مهدی کشته شده است، منتشر نکرد.

یک منبع شاغل در یکی از نهادهای امنیتی طالبان در هرات به ایندیپندنت فارسی گفت که هنوز هیچ مدرکی دال بر زنده دستگیر کردن یا کشته شدن مولوی مهدی به دست نهادهای امنیتی طالبان نرسیده و این خبر صرفا بر اساس گزارش فرماندهان نیروی مرزی طالبان پخش شده است. یک منبع آگاه هم با شرط محفوظ ماندن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت، مولوی مهدی روز دوشنبه، ۲۴ مرداد، از راه زمینی وارد ایران شد و سه‌شنبه نیروهای ایرانی او را بازداشت کردند و به طالبان تحویل دادند. این منبع افزود که مهدی زنده است و طالبان قصد دارند پس از انجام تحقیق و متلاشی کردن گروه مسلح او که هنوز در کوهستان‌های بلخاب حضور دارد، او را اعدام کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع افزود که فرماندهان نیروهای مستقر در نقاط مرزی میان اسلام‌قلعه و تایباد نیمه‌‌شب سه‌شنبه به وزارت‌ دفاع و داخله (کشور) و اطلاعات طالبان گزارش دادند که مولوی مهدی را کشته‌اند. برخی از این فرماندهان هم گفتند که او را دستگیر کرده‌ و در حال انتقال او به کابل‌اند.

برخی اعضای طالبان، عکسی از مولوی مهدی را در توییتر نشر کردند و نوشتند او زنده دستگیر شده است.

یک منبع نزدیک به مولوی مهدی تایید کرد که عکس نشر شده از سوی طالبان، عکسی است که او را در اسارت طالبان نشان می‌دهد. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، قبلاً مولوی مهدی و جنگ بلخاب را «فتنه آمریکا» خوانده بودند. حسن کاظمی قمی، فرستاده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان، حدود یک ماه قبل، در توییتی نوشت که جنگ در بلخاب از سوی آمریکا سازماندهی شده و هدف آن آشوب برپا کردن و راه اندازی جنگ داخلی است.

مهدی مجاهد که به نام مولوی مهدی شناخته می‌شود، اوایل تیر ۱۴۰۱ با ده‌ها نیروی تحت امر خود، با طالبان وارد جنگ شد. او مدعی بود که حکومت طالبان حقوق هزاره‌ها و شیعیان افغانستان را نادیده گرفته‌اند و او قصد دارد جایگاه شیعیان را در ساختار قدرت تثبیت کند.

پس از سه روز درگیری، مرکز بلخاب به دست طالبان افتاد و مولوی مهدی  و ده‌ها نیروی مسلح تحت‌امر او به کوهستان‌های بلخاب متواری شدند. اوایل ژوییه، عکسی از مولوی مهدی در یکی از نواحی کوهستانی بلخاب منتشر شد که طاهر زهیر، وزیر اطلاعات و فرهنگ و والی بامیان در دولت پیشین افغانستان را در کنار او نشان می‌داد. طاهر زهیر که با وجود سلطه طالبان بر افغانستان، از این کشور خارج نشد، تا یک ماه قبل در بلخاب بود اما اینک مشخص نیست کجا به سر می‌برد.

با سقوط مرکز بلخاب به دست طالبان، ۲۷ هزار تن از ساکنان این شهرستان آواره شدند و ده‌ها خانواده از جمله نزدیکان مولوی مهدی، به ایران مهاجرت کردند.