شناسایی اولین بیمار مبتلا به آبله میمونی در ایران

این بیمار یک زن ۳۴ ساله اهوازی است که با مشاهده ضایعات پوستی، متوجه ابتلایش به آبله میمونی شد و آزمایش‌ تشخیصی نیز این موضوع را تایید کرد

وزارت بهداشت ایران از شناسایی اولین فرد مبتلا به آبله میمونی در ایران خبر داد و اعلام کرد این بیمار یک زن در اهواز است که خودش با مشاهده ضایعات پوستی، متوجه ابتلایش به آبله میمونی شده بود و نتیجه آزمایش‌ها نیز ابتلای او به این بیماری را تایید کرد.

پدرام پاک‌آیین، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، شامگاه سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱، با اعلام شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در ایران، گفت: «اولین فرد مبتلا به آبله میمونی در ایران یک زن ۳۴ ساله است و در اهواز شناسایی شد و با تایید آزمایش‌های اولیه و نهایی در حال طی کردن دوره بیماری است.»

سخنگوی وزارت بهداشت افزود که شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در ایران نتیجه همکاری است که خود این بیمار و خانواده‌اش پس از مشاهده ضایعات پوستی انجام داده‌اند.

پدرام پاک‌آیین تاکید کرد که این بیمار بلافاصله در منزل خود قرنطینه شده و در حال طی کردن دوره بیماری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بنا بر اعلام متخصصان، آبله میمونی کشندگی بالایی ندارد و قابل درمان است، گفت: «افرادی که در گذشته دور واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا حدود قابل توجهی نسبت به این بیماری مصونیت خواهند داشت.»

آبله میمونی یک بیماری نادر استوایی است که در آفریقا از طریق حیوان‌های وحشی شیوع پیدا می‌کند، اما امسال به‌‌طور غیرمنتظره‌ای به مناطق دیگر جهان سرایت کرده است.

کارشناسان بهداشت و درمان تاکید کرده‌اند که ویروس آبله میمونی در صورت «تماس نزدیک با حیوان یا انسان» آلوده به این ویروس به افراد دیگر منتقل می‌شود.

این بیماری یک عفونت ویروسی به‌‌نسبت خفیف با دوره نهفتگی بین شش تا ۱۶ روز است و بیمار در مراحل اولیه به تب، سردرد، تورم، کمردرد، درد عضلانی و ضعف عمومی دچار می‌شود.

از علائم دیگر ابتلا به آبله میمونی، التهاب غدد لنفاوی و بزرگ شدن این غدد در نواحی زیر بغل، کشاله ران و گردن است.

با پایان یافتن تب، فرد برآمدگی پوستی را مشاهده می‌کند که در آن بثور پوستی در کل صورت و به‌دنبال آن بقیه بدن، معمولا کف دست‌ها و کف پا پخش می‌شود.

تدروس آدانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، روز اول مرداد ۱۴۰۱، در پی گسترش آبله میمونی به ۷۵ کشور و اختلاف نظر کارشناسان کمیته اضطراری این سازمان، با مسئولیت خود موقعیت فعلی را «وضعیت اضطراری جهانی» اعلام کرد.

در اوایل خردادماه، گزارش‌هایی از موارد ابتلا به آبله میمونی در ایران در رسانه‌ها منتشر شد، اما وزارت بهداشت ایران آن را رد کرد و معاون وزارت بهداشت گفت که ۹ مورد مشکوک به آبله میمونی در ایران گزارش شده که پنج مورد آن منفی بوده و مابقی در مرحله آزمایش است و مورد ثابت‌شده نداریم.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، نیز در ۷ خرداد ۱۴۰۱ گفت «نباید درباره آبله میمونی در مردم نگرانی ایجاد کرد» و فقط چند مورد مشکوک برای آزمایش به انستیتو پاستور ارسال شده بود و هیچ موردی از تشخیص این بیماری در ایران گزارش نشده است.

پس از آن هم رحیم سروری، رئیس انستیتو پاستور ایران، در ۱۳ تیر ۱۴۰۱ گفت: «تاکنون غربالگری ۸۱ نمونه مشکوک به آبله میمونی در انستیتو پاستور انجام شده و ۳۷ نمونه نیز در مراکز دیگر انجام شده که در هیچ‌کدام ابتلا به این بیماری ثابت نشده است.»

تعدادی از کشورها از جمله آمریکا از ماه گذشته واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و افراد در معرض ابتلا به آبله میمونی را آغاز کرده‌اند.

بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، در ۳ مرداد ۱۴۰۱، درباره برنامه کشوری برای تهیه واکسن آبله میمونی، گفت: «ما واکسن علیه این بیماری را تولید نمی‌کنیم اما درخواست خرید آن را دادیم که در حال بررسی است تا فعلا تعداد محدودی را از کشورهای خارجی وارد کنیم.»

این مقام وزارت بهداشت ایران تاکید کرد که در صورت موافقت با خرید واکسن آبله میمونی، از آن فقط برای واکسیناسیون تعدادی از کارکنان بخش درمان استفاده می‌شود که در تماس با بیماران مبتلا به آبله میمونی‌اند و واکسیناسیون عمومی انجام نخواهد شد.