آمریکا آزادسازی دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را رد کرد

حدود هفت میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی افغانستان از سوی ایالات متحده آمریکا مسدود شده است

یک سال پیش که طالبان بر افغانستان تسلط یافتند، ایالات متحد امریکا اعلام کرد که طالبان بر دارای های بانک مرکزی دست رس ندارند عکس از آژانس اطلاعاتی باختر

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» گزارش داده که دولت آمریکا تصمیم گرفته است دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را آزاد نکند.

وال‌استریت ژورنال روز دوشنبه، ۱۵ اوت ۲۰۲۲، در نخستین سالگرد تسلط طالبان بر افغانستان، به نقل از مقام‌های ایالات متحده آمریکا نوشته است که جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور، تصمیم گرفته است دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را همچنان مسدود نگه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن این تصمیم را در حالی گرفته است که در پایان ژوئن سال جاری میلادی، ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، در یک منطقه به شدت حفاظت‌شده در کابل، بر اثر حمله هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکا کشته شد.

وال‌استریت ژورنال نوشته است که آمریکا پس از کشته شدن رهبر شبکه القاعده در کابل، مذاکرات با طالبان را درباره آزادسازی دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان متوقف کرده است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، در حال حاضر غرب از احیای دوباره تروریسم جهانی در افغانستان تحت کنترل طالبان بسیار نگران است.

ایالات متحده آمریکا پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت سال گذشته میلادی، دارایی‌های بانک مرکزی این کشور را مسدود کرد، و بانک جهانی نیز تمامی کمک‌های خود را به افغانستان قطع کرد.

در ماه‌های گذشته گزارش شده بود که طالبان و دولت آمریکا درباره آزادسازی دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان رایزنی دارند.

طالبان دقیقا یک سال پیش، در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، پس از فرار اشرف غنی و فروپاشی نظام، بر کابل و سپس سراسر افغانستان تسلط یافتند. از آن زمان تا امروز جامعه جهانی رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما تحت عنوان کمک‌های بشر‌دوستانه، میلیون‌ها دلار در اختیار طالبان گذاشته است.

با تسلط طالبان بر افغانستان، اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در این کشور به شدت نابسامان شده است. افزایش فقر، تحمیل محدودیت‌های روزافزون بر شهروندان، به ویژه زنان، بسته ماندن دبیرستان‌های دختران، منع حق کار زنان، نقض حقوق بشر، افزایش قتل، بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه شهروندان افغانستان، نمونه‌هایی از کارنامه طالبان در این یک سال است.

با آنکه طالبان در سال گذشته کوشیده‌اند با جامعه جهانی رابطه رسمی سیاسی برقرار کنند، اما تاکنون هیچ کشوری رژیم این گروه را به رسمیت نشناخته است.

بیشتر از جهان