روزنامه کیهان دستیابی به توافق را تلویحا تایید کرد

حکومت ایران همچنان طرف آمریکایی را به کارشکنی در روند احیای برجام متهم می‌کند

نگرانی‌ها در جمهوری اسلامی ایران برای توقف مذاکرات افزایش یافته است - AFP

روزنامه کیهان، ارگان رسانه‌ای زیر نظر علی خامنه‌ای، کمتر از یک هفته پس‌ از آنکه متن پیشنهادی اروپا را «فاجعه‌بار» خواند، رسیدن به ایستگاه پایانی مذاکرات هسته‌ای را تلویحا تایید کرد و آن را «توافق قوی» نامید.

رسانه وابسته به خامنه‌ای در شماره روز دوشنبه، ۲۴ مرداد، در گزارشی با عنوان «تله تازه آمریکا در بازی با لغو تحریم‌ها»، ضمن تکرار مواضع ضدآمریکایی رهبر جمهوری اسلامی ایران، نزدیک شدن به توافق هسته‌ای را بر اساس «زمزمه‌هایی که از گوشه‌‌وکنار شنیده می‌شود» تایید کرد و با دفاع از تیم مذاکره‌کننده فعلی، از آن‌ها خواست دستاورد مقاومت خود در برابر «نظام سلطه» را حفظ کنند و «تفاوت‌های روشن توافق قوی جدید و توافق ضعیف قبلی را به تصویر بکشند».

روزنامه کیهان در حالی توافق فعلی را قوی خواند که روز چهارشنبه، ۱۹ مرداد، در مطلب دیگری مدعی شده بود متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در موضوع برجام «فاجعه‌بار» است و گفت‌وگوهای وین تاکنون به هیچ‌کدام از نتایج موردنظر جمهوری اسلامی نرسیده است.

این روزنامه در شماره روز دوشنبه خود طرف آمریکایی را متهم کرد که در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای، با «اتهام‌زنی و مقصرنمایی» قصد دارد جمهوری اسلامی ایران را به زانو درآورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه وابسته به علی خامنه‌ای در حالی این ادعاها را مطرح کرد که افشای طرح ترور جان بولتون، مایک پمپئو و مسیح علی‌نژاد در آمریکا و پس از آن سوءقصد به سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی، سیاست یک بام و دو هوای جمهوری اسلامی ایران را آشکار می‌کند.

روزنامه کیهان پس از ترور سلمان رشدی در یادداشتی نوشت که باید دست ضارب را بوسید. برخی دیگر از وابستگان حکومت نیز با دفاع از اقدام تروریستی علیه این نویسنده، مدعی شدند که این موضوع نباید به مذاکرات برجام ارتباط پیدا کند.

به نظر می‌رسد پس از ترور سلمان رشدی، نگرانی‌ها در جمهوری اسلامی ایران برای توقف مذاکرات افزایش یافته است؛ به خصوص اینکه در روزهای اخیر برخی اعضای کنگره آمریکا و کاربران رسانه‌های اجتماعی از دولت بایدن خواستند مذاکره با ایران را متوقف کند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هنوز درباره این موضوع اعلام نظر نکرده و برخی گمانه‌ها حاکی از آن است که احتمال دارد توافق برجام در دقیقه ۹۰، به دلیل ترور سلمان رشدی، با شکست مواجه شود.

روزنامه اصولگرای جوان نیز همچون روزنامه کیهان در شماره روز دوشنبه، دستیابی به توافق را تلویحا تایید کرد و نوشت: «ایران هنوز به متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام پاسخ مثبت نداده است، ولی ظاهرا پاسخ ایران منفی هم نیست.»

در ادامه این گزارش آمده است: «دولت بایدن می‌توانست هرگونه تاثیر حمله به رشدی بر مذاکرات را تکذیب و روی تردید‌ها در مورد ادامه مذاکرات خط بطلان بکشد؛ ولی سکوت واشنگتن به درخواست‌ها برای توقف مذاکرات یک بار دیگر تردید‌ها را درباره پایداری هرگونه توافقی بیشتر کرد.»

پیش‌تر محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی، نیز در توییتی به زبان انگلیسی مدعی شده بود که ترور سلمان رشدی و «ادعاهای آمریکا در مورد ضربه زدن به بولتون» با نزدیک شدن به توافق هسته‌ای «عجیب» است.

این گزارش‌ها و سخنان آشکار می‌کند که جمهوری اسلامی ایران برای امضای توافق آماده است اما با فرار روبه‌جلو قصد دارد توپ اتفاق‌های هفته‌‎های اخیر را در زمین طرف آمریکایی بیندازد و از خود رفع اتهام کند. این در حالی است که شادی وصف‌ناپذیر وابستگان حکومت از ترور سلمان رشدی یا طرح ترور بولتون و مسیح علی‌نژاد خلاف ادعای آنان را اثبات می‌کند.

مشابه همین ماجرا در مذاکرات برجام نیز اتفاق افتاد؛ در حالی‌ که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به‌تناوب ادعا می‌کرد که جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به توافق خوب آماده است، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، با دخالت در سیاست خارجی، در توییتی، مذاکرات هسته‌ای را «برجام یزیدیان» نامید. اکنون با نزدیک شدن به توافق برجام، وزیر دولت رئیسی سخنان پیشین خود را پس گرفت و مدعی شد مخالف برجام نیست.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای، روز یکشنبه بار دیگر گفت که احتمال دستیابی به توافق در مدت کوتاه ممکن است؛ به شرط اینکه همه کشور‌های طرف گفت‌وگو با متنی که اتحادیه اروپا ارائه کرده است، موافقت کنند.