حمله موشکی به حومه دمشق سه نظامی را کشت

هنوز ملیت کشته‌شدگان به‌طور رسمی اعلام نشده است اما برخی منابع از کشته شدن یک افسر جمهوری اسلامی ایران خبر می‌دهند

در جریان این حمله سه تن نیز زخمی شده‌اند -- JACK GUEZ / AFP

به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره هدف قرار گرفتن مراکز استقرار شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در حومه دمشق و جنوب طرطوس، خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که در حملات یک‌شنبه شب اسرائیل، سه نظامی کشته و سه نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

سانا، خبرگزاری رسمی دولت سوریه، شامگاه یک‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱، به نقل از خبرنگار خود در طرطوس، از شنیده شدن صدای انفجار در این منطقه خبر داد و از قول یک مقام نظامی سوریه نوشت که این حمله حوالی ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه یک‌شنبه شب انجام شد و در جریان آن، نیروهای اسرائیلی با موشک از سمت جنوب شرقی بیروت نقاطی در حومه دمشق را هدف قرار دادند.

این مقام نظامی سوری افزود: «پدافند هوایی سوریه برای مقابله با موشک‌های اسرائیل فعال شد و تعدادی از موشک‌ها را رهگیری کرد.»

خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از همین مقام نظامی سوری، نوشت که در جریان حمله اسرائیل، سه نیروی نظامی کشته و سه نفر دیگر دیگر هم زخمی شدند. این خبرگزاری به هویت و ملیت نظامیان کشته شده اشاره نکرد.

شبکه الاخباریه سوریه نیز با تایید وقوع این حمله تاکید کرد که در جریان این حمله «اسرائیل نقاطی را در مجاورت استان ساحلی طرطوس» هدف قرار داد.

از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که اسرائیل در حماه یک‌شنبه شب پایگاه‌های نظامی سوریه در حومه جنوبی طرطوس را هدف قرار داد که در آن شبه‌نظامیان ایرانی حضور دارند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود که چند فروند موشک به حوالی یکی از روستاهای این منطقه و پایگاه پدافند هوایی و راداری آن اصابت کرد و صدای چندین انفجار مهیب در منطقه شنیده شد.

بنابر این گزارش پس از اصابت موشک‌ها و شنیده شدن صدای چندین انفجار، تعدادی آمبولانس‌ها برای انتقال مجروحان و تخلیه کشته‌شدگان به منطقه اعزام شدند.

اورشلیم‌پست نیز گزارش داد که در این حمله‌ها مراکزی در حومه دمشق و همچنین طرطوس هدف قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته این روزنامه حمله به اهداف واقع در حومه دمشق توسط جنگنده‌های اسرائیلی از فراز بیروت صورت گرفت اما حملات به طرطوس از فراز دریای مدیترانه انجام شد.

اورشلیم‌پست همچنین از قول برخی منابع سوری نوشت که در حملات یک‌شنبه شب یک انبار موقت حاوی قطعات الکترونیکی و تراشه‌های مورد استفاده در موشک‌ها و پهپادها در منطقه سیده زینب واقع در جنوب دمشق و یک سامانه پدافند هوایی در غرب پایتخت سوریه هدف قرار داد.

این منابع گفتند حمله به انبار زمانی انجام شد که چند عضو حزب‌الله لبنان و یکی از شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در حال دریافت قطعات و انتقال آن‌ها به مقصد مورد نظرشان بودند. از این رو برخی منابع می‌گویند یک افسر جمهوری اسلامی ایران نیز در این حمله کشته شده است.

حملات یک‌شنبه شب به اهدافی در دمشق و طرطوس، چند روز پس از آن انجام شد که تانک‌های اسرائیلی پست‌های دیده‌بانی را در قنیطره سوریه و در نزدیکی مرز با اسرائیل هدف قرار دادند.

 پس از آن حمله که دست‌کم سه مجروح برجا گذاشت، رسانه‌های نزدیک به مخالفان دولت سوریه گفتند که پست‌های دیده‌بانی که هدف حمله قرار گرفت متعلق به شبه‌نظامیان حزب‌الله بوده است.

همچنین روز جمعه نیز اعلامیه‌هایی بر فراز منطقه قنیطره پخش شد که در آن به نیروهای ارتش سوریه درباره همکاری با گروه حزب‌الله و شبه‌نظامیان مورد حمایت حکومت ایران هشدار داده شد.

 در ماه‌های گذشته بارها اهدافی در سوریه هدف قرار گرفته شده است، رسانه‌ها و مقامات سوریه، اسرائیل را عامل این حملات معرفی می‌کنند و اسرائیل از اظهار نظر رسمی و جداگانه درباره این حملات خودداری می‌کنند.

مقام‌های اسرائیلی بارها گفته‌اند که با هر تهدیدی علیه اسرائیل و شهروندانش مقابله می‌کنند. در تازه‌ترین مورد هم بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، پنج‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱، گفت که دولت اسرائیل تمام تهدیدها علیه شهروندانش را تحت نظر دارد و از خان یونس در جنوب نوار غزه تا تهران از هیچ تهدیدی غافل نیست.